Tält eller hammock på Sörmlandsleden

Jag är en tältare sedan många år och har precis beställt min första hammock (chameleon) som jag kommer att testa under detta år.

Mina planer är att vandra alla huvudetapperna av sörmlandsleden under semestern -19 men funderar lite på om tält eller hammock är ett bättre val. Har tyvärr i dagsläget bara erfarenhet av etapperna kring Stockholm och Järna/Mölnbo.

Ni som använder båda typerna av boende hur hade ni tänkt?

Väl mött i naturen!
Mats
 
låter som en perfekt tur för hammock eftersom det lär finnas gott om träd i skogen :)

Men kan ju bra att du testar ett par nätter hemma först så du vet om du sover bra i den. Passar ju inte alla. Jag tex gillar hammock men sover bättre i tält. Rör mig mycket och man har mer space i tältet plus fast mark under sig.
 
På sommaren klarar man sig med hammock, finns jugott om vindskydd om man vill krypa in i nåt vid regn.
 
Hängmatta med extra stor, alternativt en till mindre, tarp för utrymme för matlagning kan nog gå fint. Har bara använt hängmatta under en veckotur i sträck så jag är osäker på långtidsbruk. Dock är bekvämligheten och vikten suverän! Skulle dock varmt rekommendera tillverkandet av ett par whoopie slings för snabbt riggande. Med snakeskins och whoopies har du fixat boende/rastplats/soffa på <1 min. Perfekt för latmaskar som jag!
 
Har vandrat mycket i skogslandskap både med tält och hängmatta. Jag föredrar hängmattan eftersom det är betydligt lättare att hitta två träd en en plan yta för tältet, sen blir det även en bonus att kunna använda tarpen vid rast i regnväder.
 
Jag och en kompis vandrade hela leden 2016. Etapp 1 till 62, vi gick inte alla de extraetapperna/ rundslingorna som finns. Vi gjorde leden på 24 dagar och jag startade med hängmatta. Kompisen hade tält och jag bytte också till mitt tält efter 9 dagar vid första depån. Där det var bra tältplats så var det som regel mindre bra för hängmatta plus att ryggsäcken minskade både i vikt och packvolym. Hängmatta, underquilt och tarp både väger mer och tar större plats i packningen.
All packning plus mat och vatten för 10 dagar i min Osprey Kestrel 68 vägde in på 16 kilo vid start, sen minskade den varje dag då käket gick åt.
Vi hade hjälp att få första depån utkörd till Svalboviken etapp 23 efter 9 dagar, med mat-gas och rena kläder plus en fulladdad powerbank.
Andra depån fick vi efter ytterligare 6 dagar vid Nävsjön etapp 36.

Vi hade vattenrenare med men efter etapp 39 blev det svårt att hitta vatten så vi blev tvungna att bära ett par liter var långa sträckor. Som tur var så finns det både stugor och kyrkor där vi kunde fylla våra flaskor.
 
Tack för toppen bra feedback men undrar om du tror det gjort någon skillnad ifall ni båda valt hammock från början? Då hade man väl valt rastplatser efter bara de förutsättningarna?

Nu kommer jag ha en ganska lätt hammock och tarp och min uq är inte speciellt mycket tyngre än mitt liggunderlag men volymmässigt skiljer det ju sig.

Bra att veta om svårigheten att få tag på vatten! Kommer nog inte hålla riktigt samma tempo utan räknar med någon/några dagar till.

Ser fram emot några test-turer under året och får då bestämma vilket sovsystem det blir.

Där det var bra tältplats så var det som regel mindre bra för hängmatta plus att ryggsäcken minskade både i vikt och packvolym. Hängmatta, underquilt och tarp både väger mer och tar större plats i packningen.
 
Är du ensam funkar ett mindre tält bra, brukar inte vara problem att hitta iaf en tältplats. Men om du trivs i hammock så är det såklart ännu enklare. Min kompis körde med hammock ett tag men ledsnade på mecket och kör nu på tält igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Klart det funkar med hängmatta, men en stor anledning till att jag bytte var vikt och volym, plus att det är lite för mycket meck bara för att sova. Det är så mycket enklare med tält och man stänger in sig i sitt eget boende.
Nu var det väldigt sparsamt med folk på leden då vi gick så vi nyttjade självklart de vindskydd som passade våra dagsetapper bra.
Vattnet var det största bekymret plus att vi båda tyckte leden var jäkligt tråkig efter Nyköping, det är så mycket mer skog och sjöar innan så man kanske blir lite bortskämd, haha!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
jffoto Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa Bo och sova 22
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
sebkar Nät eller ej i tält? Bo och sova 13
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg tält eller bivacktält. Bo och sova 75
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
vandranders Tätare tält eller sovsäck? Bo och sova 12
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...