Radjebalges Storå - vad hände?

På den tryckta kartan Radjebalges finns ett "stickspår" till/från Storå vid Tysfjorden.
Den leden finns inte på någon av de norska nät-kartorna.
Var det något som planerades men inte genomfördes?

Vore det här verklighet så skulle det underlätta användandet av gränsleden avsevärt, särskilt om man vill avsluta vandringen vid Tysfjorden. Visserligen blir det längre sträcka, en dag ungefär, men den stora fördelen blir istället kommunikationerna. Storå har regelbunden båtttrafik flera gånger varje dag, till ett helt annat pris än turen till Sörfjorden.
 

Bilagor

  • 001 Radjebalges Storå.jpg
    001 Radjebalges Storå.jpg
    75.7 KB · Visningar: 2,538
Interessant spørsmål Hans. Jeg har nettopp sendt din forespørsel til Tysfjord Kommune. Så får vi se hva slags svar jeg får der, om noe i det hele tatt. Du skal få vite så snart jeg har hørt noe.
 
Hans jeg fikk nettopp dette fra Tysfjord Kommune:

"Stig Eriksen <Stig.Eriksen@tysfjord.kommune.no>
17. jun. (for 2 dager siden)
til meg

Hei,
Traseen er under merking. Siste rest gjøres snart, i løpet av noen uker. Vi merker om fra Vaisavatnet over vaisaskaret. Denne veien er også mer opplevelsesrik etter min mening. Man kommer tett på Sørfjord juvet og Reppidalen ( mot Mannfjord). Kjentfolk sier at nedstigningen til Storå er bratt men ikke vanskelig.

Takk for tilbakemelding. Ring meg gjerne for informasjon.
Stig"

Ja da ser det ut til at man i alle fall sent på høsten kan finne traseen merket i terrenget. Det blir jo flott med bedre adkomst som også koster langt mindre.

Otto
 
Tack Otto för detta klargörande.
Det är ingen nackdel att gränsleden blir mera lättillgänglig, första upplagan krävde ju privat båttransport i båda ändarna, särskilt på svenska sidan där det inträffade ett allvarligt misstag vid en båttur, då båtföraren inte visste var han skulle sätta iland sina passagerare.
Bron över Ubmasjåkken som sattes upp för några år sedan har ju möjliggjort vandring hela vägen till/från Ritsem.
 
Hej,

Gick Gränseleden 2012 från Roysvatn till Ritsem (kom norrifrån) och 2014 från Roysvatn till Sorfjorden (kom söderifrån och passerade riksröset som ligger lite norr om Roysvatnstugan).
Dagsetappen från Ubmasbron till Ritsem upplevde jag som jobbigt. Första biten var mycket sumpigt och snårigt. De färgglada trätrianglarna eller vad det nu var hängde på buskarna och träden. Ibland hade de ramlat av och man fick hålla utskick var stigen gick. Först när man kom upp på kalfjället var det lättvandrat och trevligt. Då tänkte jag att denna avsnitt skulle jag inte vilja vandra igen. Men det var in Augusti 2012 och mycket kan ha hänt. Stigen var rätt ny och inte upptrampad.
Jag upplevde stigen från Riksröset till Sorfjorden vackrare med raststugor i behagligt avstånd. Raststugorna hade 2 bäddar och var rymliga, mer som en riktig liten stuga. Raststugorna på den svenska sidan är mer ett regn-skydd och öppen framtill. Jag känner inte till den sträckning till Storå men har ett svagt minne av en skylt efter Kjerringvatnets tredje bro.
Mvh Veni
 
Jag vandrade Radjebalges från Brynvatnet till riksgränsen i juli 2017. Då var broarna på norska sidan i dålig skick:
 

Bilagor

  • IMG_2972.jpg
    IMG_2972.jpg
    45.7 KB · Visningar: 995
  • IMG_3006.jpg
    IMG_3006.jpg
    28.1 KB · Visningar: 999
  • IMG_3082.jpg
    IMG_3082.jpg
    31.7 KB · Visningar: 1,002
  • IMG_3084.jpg
    IMG_3084.jpg
    22.4 KB · Visningar: 993
Som jag har förstått det av artikeln så ligger vindkraftverket nere vid Sorfjorden, alltså där det redan finns ett vattenkraftverk och påverkas egentligen inte av Gränseleden. Man får se den sista biten från Brynvattens raststuga ner till Sorfjorden som en transportsträcka som är en 4 km lång grusväg, likt den från Ny Sulithelma till byn Sulithelma. Området uppe vid det vackra Brynvattnet förändras inte.
Sedan är det bara skönt att Gränseleden har förlängts med en dag och blir lättare tillgängligt men tror inte det har att göra med vindkraftverkets byggande.
 
Tyvärr är det så att vindturbinerna kommer att vara uppe på fjället ovanför Brynvatnet, se kartavsnittet:
 

Bilagor

  • Kraftverk.jpg
    Kraftverk.jpg
    55 KB · Visningar: 1,028
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
way Vad hände med er? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...