Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs)

Hej. Jag är inne på att köpa en Garmin 60 CS.
Men nu funderar jag på en bra handdator.
De finns ju med upp till VGA-upplösning nuförtiden, 1-4 Gb minneskort, snabba processorer. mm mm

Hur bra är de då? Eller snarare antennerna som man köper till. Har de 12 kanaler? Lika bra precision som Garmin 60? Stöd för WAAS och EGNOS?

Hur är programvarorna? Lättanvända? Lätta att synka med en PC?

Att handdatorerna är ömtåliga och inte flyter och sånt är jag medveten om , men jag kan stå ut med det.

Mvh
Magnus
 
rätt sak på rätt plats!

I stort sett alla GPS-mottagare på marknaden har parallellmottagning. Av dessa har nästan alla minst 12 kanaler. Senaste året har WAAS/EGNOS introducerats på bred front i mottagare. Vare sig du köper en handhållen enhet eller tillsats till dator eller handdator kan du därför räkna med ungefär likvärdiga positionsprestanda. Det kan skilja något i antennens prestanda men det tenderar att bli ordkrig som faktiskt inte avspeglar verkligheten.

På vår hemsida har vi sammanställt en litet längre erfarenhetsbaserad artikel om valet av GPS för olika användning.

http://www.clover.se/ct/faq/facts/gps123.html

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
lika men olika

jag har både en navman 4400 blåtands gps som fungerar till min ipaq och en 60 cs.
jag hade först 4400 och ipaq en men insåg att de inte passade ute i naturen.

visst det finns skydd för PDA bland annat på http://www.otterbox.com som gör att det går att ta med både GPS mottagar / blåtands sändaren och PDA en ut i naturen utan att riskera att man slår sönder eller dränker dem i första taget. och med minneskort osv så kan man ju ta med hela europa i ett svep på PDAen med detaljerade kartor.
kopplingen till pc är mkt enkel och fungerar smärtfritt. med en blåtands pc kan du snacka direkt med GPSenheten

Dock så kommer jag helatiden till ett par problem.
1 det blir otympligt

2 batteritiden på PDAen blir sanslöst liten och svår att ladda upp ute i skogen igen (jupp har det stora batteriet) så det blir en del batterier att släpa på samt kostnaden för dessa. speciellt om du skall vara ute ett tag.

3 de tål inte kyla något vidare, iaf inte min pda

vilket lade grunden till att jag införskaffade min garmins 60cs.
som var det som verkade fungerade bäst för mig när jag skall ut i skog o mark, släpa omkring den i skärgården osv.

det var så jag resonerade nr jag fick nog och köpte garminen istället
 
Kartor??

Hej Hobbes
En liten fråga. Blir du inte trött på friluftskartan i din garmin då du vant dig vid att köra handdator? Har själv inte kört handdator, men har diverse kartor (rik, bsb, mrsid mm) på min bärbara laptop. När jag provat friluftskartan med garmin 60 cs känns det nästan som om kartfunktionen är onödig. Klarar mig lika bra med min gamla eTrex och waypoints.
Frågan är alltså: Är du nöjd med friluftskartan då du tidigare kört handdator???
 
magnushansson; sa:
Hej. Jag är inne på att köpa en Garmin 60 CS.

Att handdatorerna är ömtåliga och inte flyter och sånt är jag medveten om , men jag kan stå ut med det.

Mvh
Magnus

Jag tycker du gör ett bra val med Map 60C. Den är lätt att jobba med och fungera jättebra ihop med PC och behöver normalt ingen extern antenn.

Du är fel informerad!

Den är inte speciellt ömtålig och flyter samt tål att ligga en kortare tid i vatten.


[Ändrat av Fritidsförvaltare 2005-02-02 kl 11:00]
 
Re: Kartor??

Anders.Appelqvist; sa:
Frågan är alltså: Är du nöjd med friluftskartan då du tidigare kört handdator???

svaret är NEJ men det är det som finns.
dock har det inget att göra med att jag kört handdator innan. det har att göra med att jag vant mig vid kartor i mycket mindre upplösning dvs max 1:50 000 och ofta typ 1:15 000 och friluftkartan är i upplösningen 1:100 000 vilket känns lite fel med tanke på hur terrängen förändras i skogarna och i skärgården. Det är säkert helt ok i fjälltrakterna.

så nej någon gröna kartan är det ju inte det är ju helt sant. och friluftskartan i sig lämnar övrigt att önska. MEN som komplement till en vanlig karta så hittar man väldigt snabbt var man är genom att grovt jämnföra kartorna med varandra. och det skall ju komma en ny friluftskarta enl den svenska general agenten. hoppas framför allt att den är i en bättre skala bland annat så man kan använda inzoomnings funktionen bättre än idag.

jag var ute och övade att översätta koordinater till sssk´s skridsko karta (1:50 000) vilket var mkt enkelt från gps till karta just för den visuella hjälpen men väldigt luddigt från karta till gps om man bara skulle lägga in en waypoint.
inte så lätt att få till koordinaterna så att de stämde på pricken ;-)
visst vore det kul att kunna lämna kartan i ryggan istället för att släpa fram den stup i kvarten.

Dessutom tycker jag då personligen att priset för friluftskartan är ganska så mkt för dyrt med tanke på vad man får. (ca 1000 kr/del)
 
Som läget ligger just nu så lutar jag år en ASUS 730W.
Den verkar mycket bra och jag kan ha annan användning för den förutom GPS.

Jag såg idag en Bluetoothantenn som kunde ta emot 16 satelliter. Blir presicionen bättre då? (Jämfört med en som tar emot 12 st)
 
Välj rätt om du ska välja PDA!!!

Vad väldigt få tänker på när de köper PDA är att det kommer en dag då man önskar ansluta en kabel...

För närvarande rekommenderar vi HP iPAQ (allt utom 19xx-serien) för att vara säker på att få tag i bilhållare, kablar och GPSer. Anledningen är att företag, universitet och andra organisationer köper iPAQ för GPS-applikationer. Övriga märken på marknaden har avsevärt mindre utbud av tillbehör. Viktigt att tänka på då man senare vill installera i bil/båt.

Det blir inte automatiskt bättre av fler satelliter. Fyra satelliter i bra läge på himlen ger dig rätt position. Andra faktorer som kvalitet på intern klocka etc påverkar mera men är mycket svårare för en lekman att bedöma. Moderna parallellmottagare är i stort sett likvärdiga, det blir till slut tråkigt att läsa databladen: ±2m under 95% av tiden med WAAS.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Ta en titt på PDA med inbyggd GPS

Hej Magnus

Det är alltid svårt att göra ett val som man är nöjd med. För att verkligen göra det "perfekta" valet så kan det vara bra att titta på alla möjligheter som bjuds.
Jag tycker att du även skall titta även på PDA med inbyggd GPS. Ta en titt på Mio 168 eller Yakumo Delta 300 GPS.

Dessa två PDA är i princip samma enhet men Mio 168 säljs bara med programvara MioMap (Destinator) intergrerad medan Yakumo Delta 300 GPS säljs utan navigationsprogramvara.

Vid en bedömmning skall man också ta med de fördelar som själva PDA:an har d.v.s. Du kan ju i din PDA, läsa elektroniska böcker, skriva brev, hålla ordning på dina möten, telefonbok, spela MP3 musik m.m.

Du frågar också om antal satelliter, självklart är det så att ju flera satelliter du har så får du en bättre position. Idag har det ingen större inverkan om du har 16 eller 12 kanalers mottagare eftersom man mycket sällan har fler än 12 satelliter "synliga" samtidigt men i framtiden med Galileo (Europas motsvarighet till GPS) som blir förhållandet ett annat.

En fördel är om mottagaren har möjlighet att ta emot EGNOS korrektionsdata. Enligt senaste rapporten som jag fått kommer EGNOS i drift under Mars 2005 (Får vi hoppas). Enligt de tester som gjorts kommer noggranheten att vara 2-3 meter på en GPS mottagare av god kvalitet.

Jag hoppas att jag inte har förvillat begreppen allt för mycket.
Lycka till med köpet.

Göran Johansson
http://www.soltek.se
 
Ytterligare ett par frågor

Intressanta frågor då även jag tänker köpa GPS och PDA. Min Etrex har lagt av varför jag då vill ta tillfället i akt att köpa en GPS med bättre mottagning. Etrex var ett mindre lyckat köp då den var värdelös i kuperad skogsmark. Funderar istället på Garmin GPS 70 eller en Magellan Sportrak. Jag kommer säkert att mestadels använda den separat men vill även ha möjlighet att koppla på en PDA. Dock säger min pannlob (liksom tidigare inlägg här) att det lätt kan bli otympligt och risken är ju att PDA’n permanent stannar i skrivbordslådan. Jag vill därför satsa på en billig lösning med en begagnad iPAQ.

Jag vill därför komplettera med två frågor: Finns det erfarenhet av billigare kartprogram än Fugawai eller Oziexplorer, t.ex GPSeasyCE för 30 US (http://www.pdawin.com)? Även om målsättningen är ett billigt system ser jag det nödvändigt att använda trådlös förbindelse med bluetooth. Men var hittar man bluetooth-sändare till ovannämnda modeller. Jag har inte hittat något info.


Ulf N.
 
Så här använder jag PDA och GPS...

För skogen använder jag en handhållen GPS för maximal portabilitet. Här har jag tid att stanna vilket den lilla skärmen kräver.

I bil och båt kompletterar jag med kablage och en gammal (iPAQ3850) i hållare och med GPS ansluten i kabel. Både GPS och iPAQ får spänning från 12V samtidigt som det går data i kabeln. Får då en bra skärm som går att läsa även om man kör själv. Tänk på totalkostnaden (kablar, väskor mm) när du köper GPS! En billig GPS kan bli mycket dyr innan den blir användbar.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 

avslutad210712

Gäst
Re: Så här använder jag PDA och GPS...

stigvig; sa:
För skogen använder jag en handhållen GPS för maximal portabilitet. Här har jag tid att stanna vilket den lilla skärmen kräver.

I bil och båt kompletterar jag med kablage och en gammal (iPAQ3850) i hållare och med GPS ansluten i kabel. Både GPS och iPAQ får spänning från 12V samtidigt som det går data i kabeln. Får då en bra skärm som går att läsa även om man kör själv. Tänk på totalkostnaden (kablar, väskor mm) när du köper GPS! En billig GPS kan bli mycket dyr innan den blir användbar.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Fungerar det att koppla ihop en IPAQ 3950 med en Garmin 60CS? Har nämligen en 3950 liggande som det vore skoj att kunna koppla ihop med men 60CS (rättare sagt så vore det skoj att göra något nyttigt med den...). Behöver jag något annat än en kabel mellan tex programvara på IPAQ'en?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
Jote Blåtandsgps vs PDA med gps Navigering 23
Arstuga Ruggad PDA/telefon/GPS från Pison Navigering 2
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
RedBreather Ett måste för PDA? Navigering 2
Sinegraf Ruggd PDA N560e (p) Navigering 14
Ander_s PDA GPS vs. Navigering 8
RedBreather Någon som köpt Rugged PDA av Andres Industries? Navigering 3
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
Nyman Pda+wlan+gps Navigering 2
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
BJK Flygkartor och pda med GPS? Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
Jimmy_L "Rugged PDA" Navigering 12
rolekl Någon som testat PDA-GPS på motorcykel? Navigering 6
DTM Kartprogram till PDA som memorerar vägen man kört? Navigering 21
DTM Måste man har 100MB ledigt i sin PDA för TomTom3? Navigering 9
boran PDA-GPS med AA(A)? Navigering 3
jlw PDA/GPS för bilkörning och vandring i storstäder m.m.. Navigering 8
magnuss Gps moduler till PDA Navigering 2
Roni Spara track i PDA ? Navigering 3
sejohas Väderskydd till PDA Navigering 6
Roni egna kartor i pda Navigering 20
knutte56 Nedladdade kartor till PDA Navigering 7
ALj Vad händer när en PDA stör? Navigering 14
lagher byta battri på PDA. Navigering 1
redtop PDA och GPS Navigering 8
j1to Fugawi och palm-PDA Navigering 3
chuck PDA Navigering Navigering 21
Garmin Vista iQue 3600 PDA/GPS Navigering 4
buster23 Nya freeware PDA-GPS Navigering 0
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan123 Program för att visa höjdprofil/banprofil? Navigering 7
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
ajn Vilket system/program för att ta fram ledkarta? Navigering 7
Stående program Navigering 0
L.A. program för kartritning? Navigering 12
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
karl-petter Program för att samla in GPS spår på mobiler Navigering 0
Magster Program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw Navigering 7
olakall Gps program till SE p1i Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...