Vattenskada vinterkängor

Köpte ett par vinterkängor på rea i höstas som jag började använda nyligen. Tyvärr så hände en olycka där de stod så de stod i vatten ett par timmar.

De har fått stå och torka men nu ger de ifrån sig en väldigt otrevlig doft. Det är ju inte aktuellt att köpa nya och jag tvivlar på att skoaffären tänker reklamera dem. Dessutom behövs de nu.

Fick tips om att använda bikarbonat över natten och torka bort men det har inte hjälpt.

En väninna föreslog att tvätta skorna i 30 gr i maskinen men jag är rädd att limmet ska släppa.

Någon som har några andra idéer? Lär ju inte vara den enda med kängor som luktat illa här på forumet :)
 
Tack så mycket för svar.

Ska se om det finns på affären. Men det ät inget sånt där som bara maskerar lukten så det kommer tillbaka igen efter två tre dagar?
 
Vad är det för typ av av skor? För vanliga ofodrade läderkängor funkar det att torka ur med ättiksprit på en trasa ev får man upprepa det några gånger.
 
Tung ned dom i en spann (10L)med 1-2 matskeskedar klorin en 2-3 timmar, dropptorka ur dom nån timma och ställ, på element inte för varmt.
 
Prova med aktivt kol. Har inte själv provat det på skor, tror aldrig jag haft så stinkiga skor att det varit aktuellt, men jag använder det till allt möjligt doftrelaterat. T.ex. för att få burklock som stinker lök, sill eller vitlök doftfria. Du behöver antagligen inte peppra skorna med kol (det smutsar ju ner). Det räcker säkert med att du stänger in både skor och kol i en plastburk med lock eller en stadig plastpåse.
 
Man kan ine strössla runt med aktivt kol ,man måste döda det som lever i dojjan.

Sedan i fortsättningen så kan man behandla skor och strumpor med Pevaryl puder
 
Du tror det är något bakterieangrepp? Ja, då får väl annat till kan jag tänka. Men borde inte eventuella organismer ha dött om skorna är riktigt torra?
 
Spelar ingen roll om dom torkar det startar upp vid fukt.
Kan vara svamp,mögel eller bakteriangrepp.

Det kan gå fort , inträffar det i fält så skickar jag i vattenreningsklor i kängorna 3-4 gånger dosen för dricksvatten.
Fyller upp med vatten och i med fötterna med strumpor och traskar vidare.

Nu får inte jag problem så ofta då jag tvättar mina skor men plurrar man,har skitiga fötter och det är hyfsat varmt blir det skit av det fort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThomasG Varma och lätta vinterkängor? Utrustning allmänt 2
markanthus Vinterkängor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.