Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Som jag skrev i en annan tråd alldeles nyligen så har jag precis införskaffat mig en racercykel. Hittills har jag varit på 2 "rundor" om ca 3 mil vardera och lyckats klanta till det på båda sträckorna varför jag känner att det är kanske dags för lite "bra att tänka på".

På första rundan körde jag ner i ett tjälhål i asfalten som jag inte såg så bra. Jag hann ta spjärn med kroppen och armarna men huvudet snärtades först ner och sen upp av bara farten. Jag tror inte det är någon risk för whiplash men det var duktigt oskönt i vilket fall. Ett hett tips för den oerfarne cyklisten (till vilka jag räknar mig själv) kan ju vara att vara extra uppmärksam på tjälhål nu på våren.

Andra rundan blev det en praktvurpa. Jag cyklade på en bilväg med ganska lite trafik och övade på att hålla händerna "nere" i bocken. I det läget blir jag omkörd av en lastbil med släp som trots att det inte kommer någon mötande trafik knappt håller ut i sida alls. Resultatet blev att jag åkte ut i gruset och stiftade nära bekantskap med en lyktstolpe och sedan asfalten. Min 3 dagar gamla cykel fick repor, ett skevt framhjul och så blev höger växelreglage flyttat i sidled. Lärdomen jag drar ifrån det är väl att inte öva på att hålla händerna "nere" i bocken om det finns minsta risk för tung trafik.

Som ny bör jag väl ta det lite lugnt då det tar längre tid för mig att kunna agera när jag väl reagerat på något eftersom jag är ovan vid styret och reglagen.

Finns det fler saker som ni mer erfarna cyklister kommer att tänka på så kan ni väl skriva det för allmän beskådan. Det är alltid skönt att försöka lära sig av andras misstag istället för att göra alla själv.

Jag vill tillägga att jag trots ovan nämnda upplevelser tycker att det är väldigt skoj att cykla och jag mår väldigt bra av det! Jag önskar få fortsätta sitta på cykeln och njuta utan sådana här fadäser i framtiden :).

Tjosan :)
 
Vet inte om det är till någon tröst, men man brukar säga att man inte är någon riktig cyklist förrän man har kraschat :) (fast helst också brutit nyckelbenet...)

Tyvärr är olyckan väldigt snabbt framme ibland, det som förvånar mig är att både cyklist och cykel ofta klarar sig förvånansvärt bra...

Kan också nämna att det tog mig många år att inse vad bockstyret eg. är till för. Det var i Italien; där kör man rejäla utförskörningar ibland, och då är det bra att gå ner i bocken. Dels för att "få ner tungdpunkten", få stabilitet, samt bra grepp så man inte halkar av vid kraftig inbromsning. Hemma i Sverige sitter jag aldrig "i bocken", det är ju så obekvämt!
 
Man är ingen riktig cyklist förrän man stannat vid rödljus och glömt att klicka ur pedalerna :)

Mitt tips för att slippa åka ut i spenaten är att inte ligga för nära densamma! Cykla inte i vägrenen, utan i körfältet.
 
Om du har spd-pedaler, lär dig att klicka i och ur pedalerna. Öva ofta och flera gånger. Jag har själv vurpat i nästan stillastående tillstånd då jag skulle stanna för en kort paus då jag misslyckades att klicka ur mig från den ena pedalen.

Det kändes riktigt löjligt att ligga vid sidan av vägen med cykeln ovanpå mig och samtidigt sitta fast med ena foten i pedalen. Som tur var blev det bara några få repor på växelreglaget, lite på skivbromsen och min Brooks-sadel.
 
Sällan är man ensam på vägen och innan man plockat småsten ur pälsen lär man inte vara cyklist.
Cyklar man som om man var ensam och får påverkan av annan trafik så är man oftast minst och längst ut, samt utan förlåtande plåtskal.
Framhjul är en förbrukningsartikel samt en av de få stötdämpare man har.
Vare sig du sitter fast i pedalerna med korgar eller klossar så se till att inför landningar ha ena foten fri.
En cykel utan repor är som tysk akademiker utan mensurärr, har den varit med?
Håll dig på vägen, i brist på stingpinne kan du fästa gåpinnarna på tvären med rem, din cykel får vara bred, läs på i VTF.
Cykla aldrig fortare än du kan stanna före hindret. Reparationsstopps och haveristoppstider kan du aldrig cykla ikapp, lätt sagt men svårt att leva upp till.
Cykla inte över föremål på vägen. Förra sommaren körde min granne över vad han trodde var en gren på cykelvägen, det var ett trasigt verktyg ca 35 cm långt. Han fick plikta med 12 stygn och ett nytt bakhjul samt lite grus i pälsen. Nya skåror i cykeln. Som tur var klarade han tänder och nyckelben den gången.
go tur
 
Tänkte också att man inte är någon riktig cyklist förens man vurpat vilket naturligtvis var enda anledningen till min närkontakt med lyktstolpen ;). Jag försöker att ignorera det där med nyckelbenen tills vidare :).

Som tur för min egen del så är detta inte min första cykel med spd-pedaler så jag slipper öva på just det. Däremot har man ju sett bra dum ut vid rödljusen med min andra cykel i desperata balansförsök.

Att cykla med hänsyn till andra i trafiken är ju otroligt viktigt! Man ska ju ha i åtanke att det inte alltid är så lätt för en förare av en lastbil med släp att manövrera hela schabraket också! Det finns alla typer av förarpersonligheter och fordon där ute och gemensam hänsyn är nog den bästa vägen att gå (eller cykla).

Att inte köra över saker och ting på vägen är ju lite grann en självbevarelsedrift från min bakdel. Minsta sten känns ju av så en gren undviker jag gärna :)!

Hursomhelst.. båda händelserna kan jag ju dra lärdom av och eftersom cykeln är ny så kan jag ju be dem justera ekrarna så att hjulet blir rakt igen på servicen.

Go for it!
 
Eftersom du ska köra Vätternrundan kan jag rekommendera att träna att köra i "kedja". Det går att göra om man är t.ex. tre. Det viktigaste med det är att lära sig att man alltid har någon på bakhjulet, och att bromsa är då ett "don't"... och det är förstås en konst att lära sig cykla utan att bromsa (oannonserat).
 
Var med om en liknande grej... omkörning av lastbil med släp. När lastbilen var förbi, och jag var i höjd med början av släpen viker plötsligt hela ekipaget ut mot kanten... panikbromsade och klarade mig.

Bilister tror inte heller att cyklar kan gå fortare än typ 20, och tror ofta att dom ska hinna före... så det får man se upp med...

Tyvärr måste jag hålla med tidigare, om att bilarna tycks hålla mycket större avstånd om man ligger lite längre ut. Försöker man hjälpa till genom att ligga långt ut mot kanten så slickar dom förbi läskigt nära.
 
Tyvärr måste jag hålla med tidigare, om att bilarna tycks hålla mycket större avstånd om man ligger lite längre ut. Försöker man hjälpa till genom att ligga långt ut mot kanten så slickar dom förbi läskigt nära.

Känns som att oftast är avståndet mellan bilen o mig samma som avståndet mellan mig o diket. Alltså ligger jag gärna ganska långt från diket, o tar därmed onödigt mycket plats.
 
Med risk för att bli bränd på bål... Ta inte upp hela vägbanan på t.ex. 70-väg cyklandes i 35 km/h. Man blir lite frustrerad som bilist på attityden "- Vi tränar på allmän väg, ni får vänta och vi håller inte åt sidan". Med motorcykeln kan man smita förbi utan problem men med bil får man snällt vänta tills cykelhuliganerna behagar flytta åt sidan.
 
Nej, jag tycker nog inte man ska ta upp hela vägbanan... men håller man för nära kanten tenderar bilister att just "smita förbi" fast det egentligen inte finns tillräcklig marginal.

Detta gäller oavsett om jag tränar, eller bara cyklar för att jag ska nån stans. Förstår inte varför det skulle vara värre när ja tränar, skillnaden är bara att det går lite fortare då. I båda fallen på allmän väg, självklart, vars annars?

Nej, jag har tyvärr inget bra svar... önskar att man kunde cykla på kanten, och att bilisterna ändå höll ut ordentligt.

(jo, jag är själv bilist också)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...