Vattentät 50-liters lättrygga (DIY)

Men han ska väl inte bära vatten i den? Meningen är ju att den ska hälla tätt för regn och så hårt och mycket lär det knappast regna? ;) Att silnylonet sedan kanske inte lär hålla för tyngden, är en annan femma :)
 
Senast ändrad:
...Att silnylonet sedan kanske inte lär hålla för tyngden, är en annan femma :)

Misstänker själv att silnylonpåsen är för tunn, men det får tester hemmavid utvisa.
Everestpåsen känns bombsäker jämfört med den :)
Trots allt är jag ju ute efter funktionen vattentät och lätt - inte ultralätt och kanske vattentät...
 
Underbart moddat!

För vekt bärsystem för att jag ska gilla det med då använder jag samma bärsätt som någon nämnde innan och bär hälst bara med höftbälte och har luft ovanför axlarna, delvis för att jag känner att jag går bättre och har bättre balans med armar somkan pendla mer fritt, sen att man kan fota helt obehindrat är ju bara en bonus!

För min egen del skulle jag utgå från en lösning med extärn ram och gärna två olika packpåsar med den ena i dubbet storleksförhållande till den andra. Den ena kan med fördel bytas ut mot ev specialutrustning, i mitt fall fotoväska. Kankse ett bra sätt att få med sig ett klätterrack om man får tummen ur och börjar klänga på kippor också...

Efter som jag inte har kunnat fokusera på att hitta rätt ram så mycket ännu så ligger saker och ting på is som så mycket annat...

En sista reservation har jag mot färgen på everestpåsen, jag tillhör de som vill smälta in i naturen.
 
öringen;316520 sa:
Men han ska väl inte bära vatten i den? Meningen är ju att den ska hälla tätt för regn och så hårt och mycket lär det knappast regna? ;) Att silnylonet sedan kanske inte lär hålla för tyngden, är en annan femma :)

Det svåra med vattentäta material är kanske inte just regnandet i sig, utan att materialet blir fuktigt och till slut tränger lite vatten igenom. Då räcker det om det duggregnar en längre tid.

När jag känt på Sea to summit:s silnylon påsar så verkar de *väldigt* tunna. Jag skulle inte göra yttertyget i en rygga i det materialet om själva poängen var att få vattentätt.

Men jag vet inte om ens vattentäta påsar i grövre material än silnylon klarar att hålla direkt anliggande vatten ute i längden.

(Dock, lite empiri: Jag har testat att fylla en grövre vattentät påse, Sea to summit, med vatten och låtit hänga en (kort) stund. Då tyckte jag att utsidan (egentligen insidan, då jag vänt säcken ut och in) kändes lite fuktig, men kontroll med hushållspapper visade inte spår av någon fukt. Det borde synas på papper om det blir fuktigt.)
 
Nu tar jag över denna tråden.
Jag blev väldigt inspirerad av tidigare inlägg i denna och andra trådar rörande hemmagjorda ryggsäckar. Jag tänker därför att Jag ska göra en egen ryggsäck eftersom jag saknar en som jag trivs med och jag inte hittar någon på marknaden som jag attraheras av. Mina krav är att den ska vara vattentät, lätt (<2kg), minst 70L, välventilerad rygg, klara 25kg packning, kosta <1500kr.

Min tanke är att köpa en 65literssäck från seatosummit och fästa vid en fjällrävenram från 70-80tal som vi har liggande i källaren. Jag har inte så mycket kunskap om alla olika gamla ramar, men jag inbillar mig att den erbjuder en hyffsad komfort och bra bas att utgå från. Tidigare har Jag använt en Haglöfs Alaska, och det var en helt fantastisk bärupplevelse bortsett från vikten på säcken.
Jag är dock skeptisk till bärsystemet som sitter på fjällrävenramen, jag skulle vilja ha något modernare där man kan spänna bak axelremmarna och som har ett gediget avbärarbälte. Här har jag två idéer men skulle vilja ha era synpunkter på lösningar.
Mina funderingar har gått mot att sy ett eget bärsystem eller slakta en gammal Everest-rygga och slänga på det bärsystemet på min ram. Jag vet dock inte hur lätt det är att "slänga på" ett system från en softpack på en ram.
Om jag ska sy själv så vill jag ha något som är styvt och som inte absorberar så mycket vatten (jag vill inte bära på vatten när jag vandrar). Jag har funderat på om man ska besöka skroten, för att sedan sy ihop bilbälten och liggunderlag till avbärarbälte. Men jag vet inte hur väl liggunderlag lämpar sig i ett bärsysten, det kanske blir för tätt/svettigt och slits för snabbt? Vilka andra lösningar finns (som är ekonomiskt försvarbara)?

Edit: jag kan tillägga att jag har vandrat med berghaus och everestsäck också. Tycker att dom systemen varit helt okej gällande komfort, även om berghaus var en svettig upplevelse. Anledningen till att jag inte trivs med säckarna är dock pga vikt och vattenabsorptionen under regn.
 
Senast ändrad:
Så här ser min upplaga ut, eller iaf grunden till den. Ryggan har nu varit med på 4 veckors fjällvandring och klarat sig bra. Bärsystemet är gammalt, men ok att bära upp till ca 18kg med.
 

Bilagor

  • DSCF3160.jpg
    DSCF3160.jpg
    56.3 KB · Visningar: 301
  • 20180331_232543.jpg
    20180331_232543.jpg
    45 KB · Visningar: 311
Har också börjat med att jaga vikt.
Gillar att sy och experimentera. Har gjort några bra vattentäta packfickor med rulltopp till motorcykeln. Så rulltopp får det bli. Ska klara ca 65 liter. Hittar en gammal ramryggsäck på second hand butiken. 30 kr. Tar bara spännen och bärremmar för att användas på den nya. Biltema pressening 90g/m2 får duga till exprimentet. Syr en säck med rullöppning av den. Syr fast remfästen på säcken, midjerem, axelremmar. Klart. Satt ca 8 timmar och sydde. Pris för allt ca 100 kr. Ca 400 - 500 g. Tält och kläder mot ryggen. Mat längst upp. Ingen ram eller platta mot ryggen alltså.
Har nu provat den med utrustning för 4 dagar, kanske ca 11 kg och går då ca 15 km per dag, (är en njutare) Funkar fint och jag tycker komforten är tillräcklig. Ska testa att flytta axelremmarnas nedre
20201014_161813.jpg
infästning något längre bakåt. Ska se om det finns annat tyg till säcken, lättare och roligare mönster.

Mvh
Ola A.
Linköping
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...