Flugfiske i fjällen?

Jag skall upp i juni tänkte jag och funderar nu på att kompletera mitt UL spö med ett flugspö 5-6. Jag har tidigare använt ett Broman 7-8 selected vilket jag tycket fungerar bra.

Är det värt att skaffa en mindre utrustning?

Det borde ju bli mer känsla.

När jag nu rotade i garderoben så hittade jag ett Loop Black line tredelat 5-6 9 foot, som jag hittade på fjället för att par år sedan. Verkar ligga i 1000 kronors klassen.

Är det något att ha?

Rullen var en Marquis 7. Verkar vara från stenålder med en liten ratt på baksidan där man ställer in slirbromsen. Såg tillverkarens sajt på nätet men den sa mig inte så mycket.

Nån som har koll på vad det kan vara?

Innan jag hade flugfiskat i sjöar i fjällen så fick jag för mig att det var så svårt för att folk sa det. Skygga fiskar osv

Nu har jag provat lite och har alltid fått fisk. Röding som öring. Senast stod jag på en sten och kunde se en röding vandra runt runt i typ samma område, när han var på jakt efter föda. Han var på en armlängds avstånd och jag funderade på att försöka ta han med håven. Jag tog har på fluga i stället, endast två meter bort där det var typ tre decimeter djupt och två decimeter från land. Det var mycket sten så jag tror att det gjorde att han inte var så skygg.

Men nu till det jag undrar över. Det är ju ingen hemlighet att fisken går in mot stranden på kvällningen men är det någon fördel att köpa ett par långa coverboots så att man kan vandra ut till en sten eller nåt. Det verkar ju annars som man ändå skrämmer fisken om man vadar i sjö så det bästa är väl ändå att kasta från strandkanten. Nu kanske det blir aktuellt med lite strömmande vatten också men jag orkar inte bära omkring på vadarna.

Vad har ni för tips?

Vad bör man tänka på vid fjällfiske med flugspö. En lina med linmine är bara skräp har jag märkt då man tappar flera meter. Flerdelat (4 gånger) spö verkar också bra. Man kanske skall gå ned en klass till?

Vad skall man köpa för set om ovanstående är skit?

Jag kan tänka mig lägga ut max 1500 kronor.

mvh
[Ändrat av crazy 2004-03-21 kl 07:36]
 
England

Name: Marquis
Region: Great Britain & Europe
Maker: Hardy
Type: Fly Reels

Hardy Marquis Salmon NO. 1 Fly Reel. This is another of the lightweight series introduced in 1970s. What is unique to this series is that it has a silent check. Although open to questions, it is believed that silent cheque was only offered for one year, in 1976. A serviceable reel, but not made to the degree of craftmanship of earlier reels.
 
crazy; sa:
Jag skall upp i juni tänkte jag och funderar nu på att kompletera mitt UL spö med ett flugspö 5-6. Jag har tidigare använt ett Broman 7-8 selected vilket jag tycket fungerar bra.

Är det värt att skaffa en mindre utrustning?

Det borde ju bli mer känsla.

När jag nu rotade i garderoben så hittade jag ett Loop Black line tredelat 5-6 9 foot, som jag hittade på fjället för att par år sedan. Verkar ligga i 1000 kronors klassen.

Är det något att ha?

Rullen var en Marquis 7. Verkar vara från stenålder med en liten ratt på baksidan där man ställer in slirbromsen. Såg tillverkarens sajt på nätet men den sa mig inte så mycket.

Nån som har koll på vad det kan vara?

Innan jag hade flugfiskat i sjöar i fjällen så fick jag för mig att det var så svårt för att folk sa det. Skygga fiskar osv

Nu har jag provat lite och har alltid fått fisk. Röding som öring. Senast stod jag på en sten och kunde se en röding vandra runt runt i typ samma område, när han var på jakt efter föda. Han var på en armlängds avstånd och jag funderade på att försöka ta han med håven. Jag tog har på fluga i stället, endast två meter bort där det var typ tre decimeter djupt och två decimeter från land. Det var mycket sten så jag tror att det gjorde att han inte var så skygg.

Men nu till det jag undrar över. Det är ju ingen hemlighet att fisken går in mot stranden på kvällningen men är det någon fördel att köpa ett par långa coverboots så att man kan vandra ut till en sten eller nåt. Det verkar ju annars som man ändå skrämmer fisken om man vadar i sjö så det bästa är väl ändå att kasta från strandkanten. Nu kanske det blir aktuellt med lite strömmande vatten också men jag orkar inte bära omkring på vadarna.

Vad har ni för tips?

Vad bör man tänka på vid fjällfiske med flugspö. En lina med linmine är bara skräp har jag märkt då man tappar flera meter. Flerdelat (4 gånger) spö verkar också bra. Man kanske skall gå ned en klass till?

Vad skall man köpa för set om ovanstående är skit?

Jag kan tänka mig lägga ut max 1500 kronor.

mvh
[Ändrat av crazy 2004-03-21 kl 07:36]

Jag flugfiskar en hel del i fjällen och har alltid kört med 5/6-utrustning och det funkar fint. Tänkte du fiska i sjöar eller strömmande vatten? Själv föredrar jag strömmande vatten, men fiskar man i sel/sjöar så har jag upplevt att för grövre linor 0.20+ skrämmer rödingen. Gärna ner mot 0.14.

Juni kan vara lite tidigt om tänker åka till den nordligare delen av fjällen. Har en sajt om strömmande fjällvatten, förresten.
http://hem.passagen.se/alvsajtn

/Erik
 
Jag har tänkt fiske i både sjö och strömmande. Det är i södre delen så då är tidpunktem bra.

Den där länken har jag, den är bra.
 
Dina grejor är helt okej! Hardy är ju dessutom en klassiker! Byt lina om det behövs till en hyfsat billig lättkastad lina och satsa på ett varierat utbud av flugor så klarar du dig långt!

/David
 
Hej!

Jag har själv använt 5/6 i fjällen (Dalarna, Härjedalen och Jämtland) och tycker att det fungerar bra. 3 eller 4-delat är att föredra om man behöver vandra, jag har själv strömsländan tvådelat och abu-rulle.

Vid fiske på kalfjäll har man nog användning av lite kraftigare saker (än de allra lättaste klasserna) om det blåser. Lite tråkigt om man inte får ut någon lina om man vandrat några dagar. Men samtidigt är fiskarna där inte så stora och så kanske man använder miniflugor så man vill ju inte ha för kraftigt heller. Så 5/6 borde vara en bra allroundstorlek för kalfjäll och fiske i älvarna i skogsregionen.

mvh Johan
 
JohanT; sa:
Hej!

Jag har själv använt 5/6 i fjällen (Dalarna, Härjedalen och Jämtland) och tycker att det fungerar bra. 3 eller 4-delat är att föredra om man behöver vandra, jag har själv strömsländan tvådelat och abu-rulle.

Vid fiske på kalfjäll har man nog användning av lite kraftigare saker (än de allra lättaste klasserna) om det blåser. Lite tråkigt om man inte får ut någon lina om man vandrat några dagar. Men samtidigt är fiskarna där inte så stora och så kanske man använder miniflugor så man vill ju inte ha för kraftigt heller. Så 5/6 borde vara en bra allroundstorlek för kalfjäll och fiske i älvarna i skogsregionen.

mvh Johan

Det är inte så att stora fiskar går längre ut, de kan lika gärna gå efter strandkanterna. Ett 5/6 räcker bra.
 
Re: Re: utrustning

Freddan75; sa:
frosty; sa:
Dina grejor duger gott och väl, under 5/6 är nog inte tillrådigt om du ska fjällfiska.
_______________________________________________________
Da undrar jag NAR man kan anvanda grejor under 5/6 om inte i fjallen? Orkla?

Definition fiska i fjällen, på fjället; mycket stora öppna ytor med blåst, mycket blåst, vind.
Att liknas vid kustfisket.

Vår vän Gunnar använder #7 i dessa sammanhang, under blåsiga förhållanden, för att få till anständiga kast.

Fiska vill man ju även om man skulle ha otur med vädret.
 
Re: Re: Re: utrustning

Graip; sa:
Fiska vill man ju även om man skulle ha otur med vädret.

Jag är benägen att hålla med Björn om valet av spö i fjällmiljö.. klasserna 5 och ner passar bättre till låglandsfiske i skogssjöar, bäckar och andra vatten där vinden och avstånd till byte inte påverkar valet av spö..

Sedan så är jag emot all form av jakt där bytet plågas onödigt länge, så fiske skall inte ske med för klen utrustning vilket gör att fisken inte kan landas på kortast möjliga tid!

:)
 
Apropå fiske i fjällen, så har vi ju haft två somrar med väldigt dåliga vattenstånd i fjällbäckarna. Men denna vinter är det normala snömängder i fjällen vilket bådar mkt gott. Snön är ju dock bara ena faktorn som påverkar. Regnmängdsfaktorn under själva sommarn får man vänta med att förutspå :) Sen lär nog vattennivåerna i reglerade vatten fortsätta att ligga på låga nivåer pga tidigare års torka.

mvh
Erik Holmlund
http://hem.passagen.se/alvsajtn/
-Norrlands älvar & jokkar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vuogga Flugfiske i fjällen.. Fiske 1
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
m3614 Flugfiske Fiske 17
kjrocklad Flugfiske v.24 Fiske 0
kjrocklad Flugfiske i Idre Fiske 5
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
avslutad160426 Kurs i Flugfiske (Linköping)??? Fiske 1
Putte74 Flugfiske sällskap runt Östersund Fiske 0
leo.abacuson Lära flugfiske Fiske 12
blaben Flugfiske i Tjeggelvas? Fiske 0
DrChris Vandra + flugfiske med tåg/buss? Fiske 6
jonasvalter Flugfiske Ljusdal Fiske 1
jonasvalter Flugfiske i Södertäljeområdet Fiske 1
Kevom Flugfiske Fiske 16
Öresundaren Flugfiske väster om östersund? Fiske 4
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
Koala Flugfiske kompis/resa Fiske 1
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
M0501 Flugfiske i säveån gbg Fiske 0
brutalaccent Flugfiske söp för nybörjare? Fiske 1
EHJ Linlåda för flugfiske? Fiske 1
mimartin82 Linköpings Flugfiske Förening Fiske 1
Puttri Flugfiske runt Strömstad Fiske 1
NiklasGr9 Nybörjare inom flugfiske... Fiske 7
Holmarna Flugfiske i Jotunheimen? Fiske 1
JR Wigert Nybörjare på flugfiske här. Fiske 2
grodanbolle Använda flytväst vid flugfiske? Fiske 2
Stiffmeistern Kajakpaddling och flugfiske i norr Fiske 0
Tigerfish_2 Älv för flugfiske Fiske 22
miss.daisy Flugfiske i Jämtlandsfjällen Fiske 7
sipmehke Flugfiske omkring Sälen? Fiske 1
mattiasland Flugfiske i långan Fiske 3
Älgö Idre..flugfiske ? Fiske 1
bengtoste Svenska fiskecamper för flugfiske Fiske 5
magbe238 Flugfiske - va e de jag köpt egentligen? Fiske 3
niclasfoto Flugfiske Idbyån/Ö,vik! Fiske 4
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
alven Flugfiske i Lundatrakten Fiske 5
ConZec FLugfiske efter Harr och Öring Fiske 4
mbock Flugfiske tips Fiske 1
fiskedagbok.se Flugfiske vs spinnfiske Fiske 22
ldrohlson Flugfiske Fiske 5
schizo Flugfiske i Skåne? Fiske 5
oberg_niklas Flugfiske i närheten av Stockholm Fiske 2
M.Gustavsson Måndag = Flugfiske, Jämtland Fiske 1
jakob fisher Flugfiske Fiske 2
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...