Nödställda i Lapplandsfjällen får själva betala sjuktransport

Om staten får sänkta utgifter borde min skatt sjunka. Då får jag köpa en privat försäkring som täcker evauering vid olycksfall.

Jag försökte med samma logik få sänkt porto då posten slutade bära upp posten till brevlådan i min lägenhet. Posten satte på eget bevåg upp brevlådor på bottenvåningen i hyresfastigheten jag bodde i, hade sedan själva sönder brevlådan och ville att jag skulle laga den. Posten tyckte inte de skulle ge mig sänkt porto då jag gjorde deras jobb att bära ut min egen post sista biten. Men att laga brevlådan de tvingat på mig som jag inte vill ha gick de till slut med på att laga. De körde inte med några ekonomiska argument utan hänvisade till arbetsmiljö och tydligen skulle inte längre trappor vara en del av brevbärares arbetsmiljö.

Man får tydligen se över sitt olycksfallsförsäkringskydd inför nästa fjälltur.
Jag trodde sjukvård och sjuktransport var en angelägenhet för landstinget. Men är det så att fjällräddingen lyder under polisen (ibland med stöd av hemvärnskontrakterade)?
SOS alarm är väl inte med och betalar för transport - de är ett bolag som sköter larmningen.

Utomlands är inte helikopterräddning gratis, t ex i Chamonix-dalen bör man vara försäkrad om man åker offpist - helipoter har startavgift på 5000€ - även transport ner i pulka av pistörer kostar pengar.

/Patrik
 

avslutad210712

Gäst
Jag trodde sjukvård och sjuktransport var en angelägenhet för landstinget.
/Patrik

*haha*

Jag tror inte att du bor i Norrbotten. Kom ihåg att det kan bli en lång färd för akutsjukvården i Kiruna är nerlagd så det är Gällivare som gäller. Och flyga blir det bara tal om vädret så tillåter eller om piloterna inte överskridit sin flygtid
 
*haha*

Jag tror inte att du bor i Norrbotten. Kom ihåg att det kan bli en lång färd för akutsjukvården i Kiruna är nerlagd så det är Gällivare som gäller. Och flyga blir det bara tal om vädret så tillåter eller om piloterna inte överskridit sin flygtid

Nej, jag bor i andra änden av landet. I blekinge som är hemma för mig är det 6 mil mellan sjukhusen i Karlskrona och Karlshamn och sedan 6 mil till till Kristianstad och det debaters flitigt i lokalmedia om det är för mycket sjukhus i förhållande till folkmängd.

Men åter till frågan om fjällrädning - visst har väl landstinget det formella ansvaret för sjukvård och sjuktransport men är det undantag då det är fjällräddning som lyder under polisen?

Är det detta som är tvistefrågan?

/Patrik
 
Det blir bara sämre och sämre år efter år.
så vad betalar man skatt för, när man vill känna sig trygg. om det händer nått där uppe när man vandrar eller åker skidor.

tycker det skulle finnas en förening som sjösällskapet fast för fjäll spm man kunde betala in en års summa som dom kunde använda för att ta han dom dom sjuka, skadade o dom som har gått vilse.
 
Det blir bara sämre och sämre år efter år.
så vad betalar man skatt för, när man vill känna sig trygg. om det händer nått där uppe när man vandrar eller åker skidor.

tycker det skulle finnas en förening som sjösällskapet fast för fjäll spm man kunde betala in en års summa som dom kunde använda för att ta han dom dom sjuka, skadade o dom som har gått vilse.

Frivilliga föreningar fungerar bra i tätbebyggda områden under högsäsong,
 
Tror ju att detta är temporärt, man kommer lösa det. Frågan är ju vilken typ av transport det är och vem som ska stå för notan. I och med att vi inte har en enda supermyndighet så kommer gränsdragningar alltid att finnas.

Nu är det dock synd och skam att de inte kunnat lösa det utan att tredje part kommer emellan.

Misstänker att det är definitionen av räddning kontra sjuktransport som spökar, var går gränsen. Är det räddning om du har en gps-koordinat för den som behöver transport, eller är det sjuktransport? Om du ska ha transport från stuga med adress, vad gäller då? och om det är en fjällstuga i STF:s regi? eller om du bara har namnet på en dalgång eller en area?
 
Regelverket

https://nllplus.se/For-fortroendeva.../Ovriga-av-landstinget-ersattningsbara-resor/

"Sjuktransport med helikopter
Landstinget har ansvaret för akuta och planerade sjuktransporter med helikopter. Endast överläkare vid anestesiklinik eller vårdcentralschef eller dennes ersättare har rätt att rekvirera helikopter.

Vid beställningen ska uppdragets art, färdväg, inställelsetid och beställare anges.

Beställning av helikoptertransport se nedan.

Patienten betalar ingen egenavgift vid sjukresa med helikopter
"

Min tolkning är att beställningen i exemplet i NSD helt enkelt inte gjorts via rätt kanal.

Thure
 
Frivilliga föreningar fungerar bra i tätbebyggda områden under högsäsong,

Men nu bör det sägas att SSRS gör ett fantastiskt jobb året runt, även utanför tätbebyggda områden.

Enklast vore väl om räkningen skickades till det landsting som personen är skriven i.
En bekant bröt benet i stockholm. Tror det var Sahlgrenska som vägrade operera och sade att hon fick resa hem till Norrbottten och göra operationen där då dom inte ville ta kostnaden för vården.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7279887

Så fungerar det väl redan idag? Jag fick uppsöka vårdcentral i somras när jag hälsade på i min hemstad och då berättade personalen att de tog kostnaden "där&nu" men att de sedan kommer skicka en "räkning" till mitt landsting, det enda de förlorade på mig var alltså en tiden den administrativa biten tog.
 
Semesterkommuner har ju sedan länge debiterat hemkommunerna. Min far prövade på att bli påkörd i Franska alperna, backräddning, helikopter, operationer, sjukhus, sjukresa med sköterska i flyg, ambulans till infektionssjukhus, innan han kom in i rätt landstingsområde. Räkningen var snudd på 6 siffrig. En täckande olycksfallpremie kan vara klokt att erlägga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Hur stollig får man vara? Säkerhet och räddning 22
ripnils Skadad får övernatta på Keb Säkerhet och räddning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...