Påkalla hjälp i nöd!!!

På sjön finns flera bra sätt för att påkalla uppmärksamhet i nöd, man har ljudsignaler, nödljus och nödraketer mm. Dessutom handsignaler - stå still och för armarna sakta upp och ner utåt sidorna i en "flaxande rörelse". Observera sakta, för den som flaxar som en propeller med armarna är inte så farligt nödställd eller vill bara hälsa men den som tar sig tid att gör det sakta är verkligen i nöd!
/Mattias
 
hela den här tråden handlar om att påkalla hjälp i nöd och man befinner sej på marken och vill påkalla en helikopters uppmärksamhet. men seriöst, hur många helikoptrar är ute och okynnesflyger i svenska fjällen? Jag ser då typ aldrig några. Några borde det ju finnas, som driver renar eller flyger ut fisketurister alt heliskifolk på vintern. annars finns det väl typ 1 fjällräddningshelikopter och 1 SAR-helikopter varav ingen är ute och nöjesflyger.
Så det känns som om hela detta sk problem är överskattat. Om man behöver hjälp så får man hoppas att man har mobiltäckning, en satellittelefon eller en kompis som kan ta sej till en nödtelefon. Och då vet man ju var man är (förhoppningsvis), eller så kan fjällräddningen pejla ens telefon (vilket jag inbillar mej att de fortfarande får göra). eller så kan man använda värmekamera
som sagt, ett ilands- eller ickeproblem...
 
Om man behöver hjälp så får man hoppas att man har mobiltäckning, en satellittelefon eller en kompis som kan ta sej till en nödtelefon. Och då vet man ju var man är (förhoppningsvis), eller så kan fjällräddningen pejla ens telefon (vilket jag inbillar mej att de fortfarande får göra). eller så kan man använda värmekamera
som sagt, ett ilands- eller ickeproblem...

Nja... Möjligtvis om du har GPS med dig. Men fjällvärlden är stor och en människa är liten. Om du går utanför lederna måste du triangulera in dig och sen försöka avläsa koordinaterna. Det kommer att ge en felmarginal på några hundra meter och i halvpissigt väder kan det vara svårt att se även från en helikopter om du inte har någon form av signalmöjlighet.
 
well, min poäng var väl snarare att man sällan behöver bli hittad/upptäckt av ngn som inte alls vet att man är där och att man behöver hjälp. Om en helikopter ska få syn på ngn som de vet finns ungefär där (jag vet också att felmarginalen när man tar ut ngns position via GSM-mast är flera hundra meter och riktningen blir inom 120grader cirka) och som de vet behöver hjälp så räcker det nog att ha ngt färgstarkt på sej eller med sej som syns, om man viftar snabbt eller långsamt med armarna tex är kanske mindre relevant.

fast det skulle vara kul att höra från ngn initierad person om detta är ett problem överhuvudtaget! de fjällräddare jag råkar känna brukar /om man diskuterar fjällräddning vilket man kanske inte gör varje dag men ändå..) mest irritera sej på att folk ringer 112 för att de är trötta, alternativt när folk ger sej ut på turer som de helt saknar utrustning och erfarenhet för. Just 'det är så himla svårt att hitta dem som behöver hjälp' resp 'alltid när man är ute med helikoptern står det folk och vinkar och tvingar oss att landa helt i onödan' känns inte som de 2 vanligaste problemen helt enkelt....
 
fast det skulle vara kul att höra från ngn initierad person om detta är ett problem överhuvudtaget! de fjällräddare jag råkar känna brukar /om man diskuterar fjällräddning vilket man kanske inte gör varje dag men ändå..) mest irritera sej på att folk ringer 112 för att de är trötta, alternativt när folk ger sej ut på turer som de helt saknar utrustning och erfarenhet för. Just 'det är så himla svårt att hitta dem som behöver hjälp' resp 'alltid när man är ute med helikoptern står det folk och vinkar och tvingar oss att landa helt i onödan' känns inte som de 2 vanligaste problemen helt enkelt....

Jag tror nog att du kan betrakta trådstartaren som "initierad"...
 
Läget idag!

Jag har ju vid minst två tillfällen försökt få till någonting vettigt av det här , bla genom att samla in åsikter och fakta tex här på utsidan. Det finns många förslag och synpunkter en del bra och enkla andra mer avancerade.
En del verkar ha lite svårt att förstå syftet med mitt förslag, och en del ifrågasätter enbart för att det är roligt att göra det.

Efter att ha jobbat med fjällräddning i över 20 år, både på marken och i helikopter och som räddningsledare har jag en ganska bra erfarenhet. (tycker jag själv).

tanken med en vedertagen signal, ett plagg var:

1. "signalen" skall vara känd av fjällfolk, räddningspersonal, flyget m fl, likt fn nr 112.
2. Den skall vara lätt att anskaffa
3. lätt att bära med sig
4. synlig, lätt att uppfatta-upptäcka och helst inte gå att missuppfatta

har haft kontakter med bla tillverkare av ryggsäckar och det är inte alls omöjligt att denna "signal" går att bygga in i en ryggsäck, typ egen speciell ficka,
Den är enkel och billig och kan tex delas ut gratis vid köp av fjällutrustning, eller tjänster.
har också haft dialoger med fjällräddare, helikopter- och andra piloter, polisflyget mm. Än har jag inte hört någon som anser det vara elt felaktigt förslag.

frågan har också varit upp på Fjällsäkerhetsrådets bord, men inte som ett beslutsärende.
De allra flesta håller med om att en väst är enklaste, lättaste att genomföra och billigaste lösningen.
Vad som måste göras är att någon sätter ned foten och fattar något slags beslut och sparkar igång en marknadsföring. Tyvärr är det lite oklart var det besluetet skall fattas...

I en del inlägg här ovan skrivs bla om synlighet i mörker, där vill jag bara tipsa att om man är i behov av hjälp, man hör en helikopter långt borta så slå igång tfn (oavsett täckning), GPS;en eller cig tändaren. Idag flyger tex polisen även i mörker och kan med sina speciella "glasögon" uppfatta ljuset från tex en mobiltfn display på flera km.

Ha de
 
en del ifrågasätter enbart för att det är roligt att göra det.

Det är ungefär på den nivån det här inlägget ska tas...

har också haft dialoger med fjällräddare, helikopter- och andra piloter, polisflyget mm. Än har jag inte hört någon som anser det vara elt felaktigt förslag.

Klart att alla dom är positiva, de slipper ju bära på skiten! ;-)

Det är ju det att för de uppräknade yrkesgrupperna innebär det ju bara fördelar att fjällvandrarna har med sig en väst motsv att signalera med. Fjällvandrarna (som du får feedback ifrån här på Utsidan) är ju dom som måste hitta nånstans att packa ner grejen, och sedan får bära runt på den något hundratal mil innan den kommer till användning.

Nedanstående bör läsas lite seriösare.

Min spontana tanke är att ev signaleringspryl måste vara en inbyggd funktion i en pryl man ändå tar med. För egen del har jag en spegel i kompassen som duger att reflektera solen med, och "snölåset" i min gamla ramsäck är, om inte lysorange, så åtminstone en fin orange färg som inte finns i naturen. Dom prylarna ska ändå med, och därför är dom alltid med, även när olyckan är framme. Till skillnad från extraprylen, som man kanske lämnar hemma när man bara ska på en kort kort kort topptur på 2 timmar (som slutar i tät dimma och hagelstorm med ett brutet ben).

Förslag på enkla sätt att få med stora färglada grejer utan att det stör för mycket:
-Undersidan av topplocket kan förses med lysorange duk, i synnerhet på äldre ramsäckar med stor tygflärp. Ev. kan den göras av dubbla lager, så att den går att vika ut till dubbelt så stor yta.
-Innertält kan tillverkas i avvikande färger (i den mån det inte stör färgen på ljuset inne i tältet). I synnerhet tältgolvet borde spela liten roll för dagligt bruk.
-Insidan av t.ex. en jacka eller ett regnöverdrag till ryggsäcken gör inte heller så mycket om det lyser om, för den är ändå undanstoppad nästan jämt.
-Ena sidan av ett liggunderlag är också lämpligt.
 
Seiöst eller inte, vem avgör

Ja, visst kan man alltid ifrågasätta allting och på olika sätt raljera och försöka förlöjliga.
Nu är jag van vid det mesta och tar inte åt mig personligen men....

det är dock synd när man inte kan ta ett sådant här ämne på allvar och tänka till. Jag har som jag kanske nämnt jobbat med fjällräddning i över 25 år och själv vandrat i snart 30 år så jag kan enkelt avfärda nästan alla oseriösa inlägg, där man bla hävdar problem som extra vikt osv.. för det kan väl inte vara sant att man sågar förslaget pga av det skulle innebära problem med tung eller skrymmande packning

En enkel lysande väst väger så otroligt lite så jag tror ingen ens skulle märka om den fanns med i packningen.

Har haft kontakt med en känd tillverkare av fjällutrustning, bla ryggsäckar och de köper tanken om att bygga inn en liten ficka i sina ryggor för t.ex en väst men därifrån till en tillverkning är vägen lång..

Vitsen med mitt ursprungliga förslag är just att det skall vara en vedertagen "signal", och bara en ...det finns naturigtvis många olika förslag, men en väst är framför allt enkel och billig att tillverka, väger lite, rätt färg syns bra osv och ALLA kan använda den..

Tyvärr har jag dock personligen gett upp tanken eftersom det är som att "mjölka i tjära", och att allt för många bara ser nackdelar. Det blir alltså alltför tungjobbat.
Det får väl rulla på som det alltid har gjort.........

Ha nu en bra sommar !
 
Jag har inte läst hela tråden men spontant så känns det som en bra idé att det skulle finnas en vedertagen signal för att man behöver hjälp men röd eller gul väst kan ju som nämnts dels förväxlas med årets modefärg på goretexplagg och sedan så använder ju ansvarsfulla jägare detta hela tiden.
Kunde den liksidiga triangeln vara en lösning?
Tre, om inte röda så åtminstonde avvikande och helst likafärgade, föremål placerade öppet i en tydlig geometrisk figur. Då kan även den mest drivne lättpackare med tiden byta upp sig så att man har tre saker, packpåsar, handduk, buff eller vad man vill, i signalfärg som har det extra användningsområdet att även funka som nödsignal vid behov.
Ingen extra vikt. ingen extra kostnad, bara lite eftertanke.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...