Hjälp mig välja nybörjarsäck!

  • Trådstartare norrskensvandraren
  • Start datum

norrskensvandraren

Gäst
Jag ska köpa ryggsäck för dagsturer + kortare övernattningsturer (1-3 nätter). Jag har tittat på tre ganska olika ryggsäckar;

Lundhags Dovre 30
Thule Stir 35 F
Osprey Renn 50

Vilken tycker ni, mer erfarna, är mest lämplig för mig som 160 cm lång kvinna som planerar att vandra 1-4 dagar i lätt terräng? Tält ska inte bäras, men allt annat som kan behövas, inkl. sovlösning.

TACK på förhand! :)
 
Har du all den utrustning som ska med, sovsäck, liggunderlag, kök, förstärkningskläder, regnkläder, m.m.?
Om inte så tycker jag att du börjar lite i fel ände.

Vad är det mer för saker som ska införskaffas?
Prisbild?
 
30-35 liter är mer en dagstursäck och möjligen för stugturer när du inte bär med dig utrustning för övernattning och matlagning i det fria. Börja med att göra en uppskattning och lista på det du behöver bära med dig, provpacka ex i en flyttlåda och mät volymen på din färdiga packning. Tänk på ex, liggunderlag, sovsäck, regnkläder, förstärkningsolagg, kök, bränsle, proviant, vattenflaska mm.

Osprey Renn är en trevlig och relativt lätt säck. Vi testade ut den för en knapp veckas turer till min hustru. Tog hem både 50 och 65 liters versionen. 50 liters blev absolut välfylld med hennes prylar och då är både sovsäcken i dun och liggunderlaget relativt kompakta. I hennes packning räknade jag inte in de gemensamma prylarna som ex kök och tält som jag bär.
Renn har inget stort lock som täcker utskjutande packning varför allt passar bäst i säcken, inte heller extrafickor för prylar. Valet föll på 65 liters versionen efter provpackning och test på ryggen. Bättre ha lite marginal och flexibilitet från början. När vi provpackade upplevde vi 50 liters versionen som väldigt smal och trång, därför svårpackad när komprimerad sovsäck och liggunderlag nästan fick pressas ner i botten. Nu tänker du dig lite kortare turer än oss så 50 liter kan mycket väl räcka beroende på främst hur stor sovsäck och liggunderlag du har. Renn är lätt ställbar för olika rygglängd och bör passa dig.
 

norrskensvandraren

Gäst
Tack för era kloka tankar!

Jag har packat ner allt som ska med, utom sovsäck på ca 20x15 cm, i en gammal ”vanlig” ryggsäck (tänk skolryggsäck). Den är 25 liter och då blev den helt full och omöjlig att stänga. Det jag inte heller fick plats med var liggunderlaget och dessutom hade jag inte packat ned varken mat eller vatten. Dessutom har jag svårt att sova på uppblåsbara kuddar o. dyl. så jag vill gärna bära med mig en vanlig kudde.. Den kommer såklart ta lite plats..
Jag känner på mig att 30-35 kommer bli alldeles för lite för några dagars tur. Men att ni även upplevde 50 som för litet blev jag förvånad över, kanske behöver jag fundera ett varv på 65? Jag är mest rädd att en större säck ska göra att jag packar onödigt mycket vikt ”för att jag kan”.

Ang. prisbild så ligger den där runt 1000-1500. Därav jag har kikat på just dessa modeller. Men har ni något annat, bättre tips?

Ps. Jag vet att jag borde åka till en affär och prova ut. Men jag har inte den möjligheten just nu (tillhör covid-riskgrupp).
 
Vad gäller kudden är ett tips att packa ner ett litet örngott i bomull som du fyller med kläder och din förstärkningströja som kudde på natten, så har vi alltid gjort.
Din rädsla för att ta med mer än du behöver kan du bäst styra upp med ex en packninglista baserat på egen erfarenhet som du strikt följer.

För att prova säckarna kan du ju beställa hem på öppet köp (även Intersport har sålt Renn) och provpacka hemma. Så länge du kan återställa säcken och förpackningen går det ju att returnera den du inte vill ha.

Din sovsäck verkar ganska kompakt. Häller den dig varm i det fria? Kan ju även vara praktiskt att ha plats för en lite varmare sovsäck om du vill tänja lite på säsongen.
 

norrskensvandraren

Gäst
Smart idé med örngott!!

Jag var lite för snabb med måtten på sovsäcken, den visade sig vara 25x20.. den är tvålager +4 så jag räknar med att den ska funka åtminstone sen vår-tidig höst. Men som sagt, den är lite större än jag först skrev.

Öppet köp låter klokt. Prova är väl helt enkelt det bästa! Jag ska nog också kika bland mina vänner om någon har liknande ryggsäckar så som jag kan låna för att känna på hur stor jag själv behöver.

Det verkar vara så med det mesta som gäller friluftsliv, att man behöver prova sig fram innan man hittar det som funkar bra för en själv.
 

norrskensvandraren

Gäst
En sak till;

Jag har tänkt mig att 65 ska upplevas så mycket större och ”klumpigare”.
Men enligt måtten är 50 (längd x bredd x djup): 67 x 37 x 34, medans version 65 istället är: 67 x 37 x 36.

Det är alltså bara två cm på djupet som skiljer?! Hur kan det bli 15 liters större? Nu avslöjar jag mig väl som en dålig matematiker.. men tycker skillnaden verkar så liten?! Då kan jag ju lika väl köra på 65an utan att känna att jag bär på en enorm säck..eller?
 
En sak till;

Jag har tänkt mig att 65 ska upplevas så mycket större och ”klumpigare”.
Men enligt måtten är 50 (längd x bredd x djup): 67 x 37 x 34, medans version 65 istället är: 67 x 37 x 36.

Det är alltså bara två cm på djupet som skiljer?! Hur kan det bli 15 liters större? Nu avslöjar jag mig väl som en dålig matematiker.. men tycker skillnaden verkar så liten?! Då kan jag ju lika väl köra på 65an utan att känna att jag bär på en enorm säck..eller?
När vi testade upplevde vi säckarna som relativt lika stora, men 65 liters varianten hade lite mer tyg i själva säcken som gjorde att öppningen och själva omkretsen på säcken blev lite rymligare och lättare att packa i.

En +4 sovsäck (är det TComfort eller TLimit enligt EN 13537?) är nog inget jag hade tagit med mig för höst/vår, och även mitt i högsommaren föredrar jag en sovsäck som klarar en frostnatt eller temperaturer på småtimmarna nära nollan i vårt land.. Men det beror ju även på hur frusen du är och var du tänkt vandra?
Här kanske det är bra med lite marginal för en lite varmare sovsäck?
 

norrskensvandraren

Gäst
Ojdå.. det låter ju som att försäljaren gav mig en glädjekalkyl när han sa att den skulle funka utmärkt från april-oktober.. men men, jag får testa nu i sommar och så får det bli en bättre variant senare kanske. Ska inte upp i fjällen utan håller mig söderut denna säsong.. så det kanske ska gå bra!

Tack för all info, perfekt att ni provat exakt den modellen också! Nu känner jag mig övertygad om att jag vill ha en ryggsäck som är minst 50 L och så får framtiden visa om det blir Osprey eller något annat.. :)

Det här forumet är toppen!
 
Du har fått många bra råd, och jag vill gärna sälla mig till det viktigaste av alla: en ryggsäck kan teoretiskt vara hur "bra" som helst, men ändå råka passa illa på just din kropp. Och det är inget man upptäcker efter en kort stunds provning i affären. Så besväret att ta hem några från försäljare med fri returrätt, gå omkring med dem hemma (fullpackade!) i ett par dagar var, och skicka tillbaka dem du inte trivs med är en väldigt lönsam investering.

Osprey gör generellt bra ryggsäckar med fina bärsystem och genomtänkta detaljer. Jag gillar deras rikedom på ytterfickor, som gör att småsaker, våta regnkläder etc blir lättåtkomliga utan att man behöver öppna huvudfacket, medan man är på väg. Men jag blev lite nyfiken på varför du valde just Renn, som nog hör till de tyngre? Osprey har ett antal betydligt lättare modeller - se länk - med samma fina, ventilerande ramsystem (om det är det som fällt utslaget). Skillnaden är lite lättare tyger, spännen och remmar, men jag som använt Exos-modellerna intensivt och länge kan intyga att de tål att slitas på.

Dessa modeller är i princip lika välutrustade som Renn. Dock saknar Lumina/Levity fickor på höftbältet - ett minus IMHO, men det är personligt. De har inte heller Renns alla injusteringsfinesser, utan bärsystemet tillverkas från början för ett antal olika rygglängder. Ingen nackdel (snarast tvärtom, det blir lättare och färre saker som kan gå sönder), om man hittar en storlek som passar direkt.
Bärsystemet på så lätta säckar - inkl. Renn, så ingen skillnad där - klarar inte vilka tunga laster som helst, men har du inte tänkt släpa på mer än ca 15 kg, så är ju inte detta något problem. Många bär inte så mycket ens på längre tältturer med egen proviant.

Du kan alltså spara 5-700 gram vikt och ändå få en 60 liters säck, som du kommer att kunna använda även till längre turer, om du får blodad tand. Eller slå till på en 45 liters och slippa bära på ännu mer. Och tro mig, du kommer att uppskatta skillnaden :)

PS stirra dig inte blind på detta med "herr" resp. "dam" när du testar. Det kan faktiskt - som i min dotters fall - visa sig vara precis tvärtom, vilken version som passar just din kropp.
 
Ojdå.. det låter ju som att försäljaren gav mig en glädjekalkyl när han sa att den skulle funka utmärkt från april-oktober.. men men, jag får testa nu i sommar och så får det bli en bättre variant senare kanske. Ska inte upp i fjällen utan håller mig söderut denna säsong.. så det kanske ska gå bra!
!

Du får gärna berätta vilken sovsäck försäljaren rekommenderade, kanske du har bytesrätt om han gett fel information;) Din beskrivning på dubbla lager tyder på en fiber och inte dunsäck, och litet packmått på en fibersovsäck brukar inte betyda en varm sovsäck...
En högkvalitets dunsovsäck kan dock oftast komprimeras till kompakt format samtidigt som den är varm, men en sådan kräver ofta en ganska rymlig budget.

Sedan har joanna helt rätt, en ryggsäck måsta passa din rygg och vi är alla individer och våra kroppar är olika. Dessutom är det inte säkert att just en kvinnomodell sitter bäst just på en kvinna, den kan vara så att unisexmodellen sitter bäst såväl som tvärtom.
(edit: två på den efter joanna:))

Att prova en ryggsäck tom säger ganska lite, och även lastad är det skillnad att testa den i hemmet och bära den på ryggen en tur.
 
Seriösat friluftsbodar brukar ha ryggsäcksfyllnad med vikt i, de brukar även ha en kängramp som kan nyttjas. Fråga och pröva det är vägen. Ryggar är personliga och att rekommendera en säck som inte kan ses på är föga funkis.
Liggunderlag och tält har jag lättillgängligt, markskydd och tak om det är nederbörd, ca 55 liter för en veckoslutssäck, då jag vill ha med mig förutom basen och maten även fotoväskan.
Önskningarna brukar variera,
Min säck Exos 58 har ram, bra ryggavhåll , finns i två storlekar och är lätt.

Sovsäck har fler parametrar, men packbarhet talar för dun och 3 säsong säger mig -5-7° för kvinnor, längd och om du är i eller medvändare, syns på täcket på morgonen. Säcken skall inte vara för lång, för det blir svalt då, långt blixtlås gör att du kan bruka säcken som täcke om det blir för varmt.
Kuddvar är bra som kudde men även flyghuvudstöd fungerar väl för mig.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
daniel81 Rekommendera mig en ryggsäck Transportera 21
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Ute-P Svårt att välja ryggsäck...råd? Transportera 11
TheoW Välja ryggsäck? Transportera 1
ZoeEnPhos I valet&kvalet att välja ryggsäck om minst 80L Transportera 8
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
Nordost Välja ryggsäck.. Transportera 2
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
Välja ryggsäck? Transportera 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...