Rese-radiotips

Sangean eller Sony, definitivt. Själv köpte jag min reseradio i en prylbod på Gotland för fyrttio spänn. En Sony ICF-M280 med PLL syntestuner, en liten men välljudande högtalare och driven av två AA-batterier. Högklassig mottagning, bra ljud och batterisnål. Vad mer kan man begära? Modellen är förstås utgången men det finns motsvarande nya. Rekommenderas.
 
Sangean eller Sony, definitivt. Själv köpte jag min reseradio i en prylbod på Gotland för fyrttio spänn. En Sony ICF-M280 med PLL syntestuner, en liten men välljudande högtalare och driven av två AA-batterier. Högklassig mottagning, bra ljud och batterisnål. Vad mer kan man begära? Modellen är förstås utgången men det finns motsvarande nya. Rekommenderas.

Hmm, vad kan man mer begära? jo DAB-mottagning eftersom det var en grundförutsättning att den skulle funka i Norge som BARA har DAB
 
Kul att du också blev nöjd :) tror SR ligger lågt på DAB-fronten nu för tiden, vet att P4 Värmland testade DAB-sändningar på nittiotalet där bland annat Svenska Rallyt direktsändes något år på DAB

Kontaktade Teracom och frågade varför jag inte får in SR på dab radion, utan bara de kommersiella kanalerna
Svaret var - har du en dab radio?
Herre jösses, vilket svar - men svarade, det står i frågan till er att jag har dab radio, också vilken modell. Sedan inget svar

Men testade idag igen och nu är det inga bekymmer att få in SR

Och jag har bättre mottagning på dab radion, på några kommersiella kanaler, än på stereon (där jag har en separat radioantenn)
Så denna lilla Sangean radio har verkligen bra mottagning
 
Nöjd o glad

DAB finns bara i fyra regioner i Sverige vet jag nu, men inte hos mej visste jag innan. På fm-nätet låser radion snabbt och precist och levererar brusfritt ut till tevens surroundhögtalare och för att vara tydlig så är ljudet ur radions högtalare precis så bra som man kan begära med hänsyn till storleken. Roligt att vi är flera som är nöjda :)
 
En nyfiekn fråga från mej som inte har någon DABmottagare - är det någon fördröjning i DAB? I FMnätet startar nyheterna på sekunden varja heltimme i Sverigen radio. Strömmar jag kanalerna via internet har jag cirka 105 sek fördröjning - om det beror på min internetleverantör, systemet jag lyssnar genom (BOSEs app) eller något annat vet jag inte men undrar om DAB mottas i realtid eller med fördröjning?

Det har ju diskuterats att bilar skulle tvångsutrustas med DABmottagare för att få fart på DABnätet men tror inte det blev beslutat.

Ur ett krisberedskapperspektiv är det nog bra att behålla ett gammalt hederligt analogt FMnät.

/Patrik
 
Om fördröjning vet jag inget men...

En nyfiekn fråga från mej som inte har någon DABmottagare - är det någon fördröjning i DAB? I FMnätet startar nyheterna på sekunden varja heltimme i Sverigen radio. Strömmar jag kanalerna via internet har jag cirka 105 sek fördröjning - om det beror på min internetleverantör, systemet jag lyssnar genom (BOSEs app) eller något annat vet jag inte men undrar om DAB mottas i realtid eller med fördröjning?

Det har ju diskuterats att bilar skulle tvångsutrustas med DABmottagare för att få fart på DABnätet men tror inte det blev beslutat.

Ur ett krisberedskapperspektiv är det nog bra att behålla ett gammalt hederligt analogt FMnät.

/Patrik

tänker att ingen köper dab-radio om det inte finns några sändningar. Så det får bli regeringens beslut att bygga ut ett digitalt radionät i så fall
 
Vi har en plan....

Det finns en utarbetad plan att gå över till DAB år 2022. Remissinstanserna har i de flesta fall varit negativa till detta. Skulle det ändå bli av så finns ingen anledning att behålla sin gamla mottagare.

Citat angående provsändningar i dagsläget:
Utsändningarna täcker en liten del av landet, i områdena runt Luleå, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö

Källa:Wikipedia
 
Regeringen gav en gång SR order om att övergå till DAB. Jutterström var då chef där, efter många år med prov och pappersrundgång beställdes DAB utrustning till SR. Istället för utrustning kom ett svar från Japan. Den generationen DAB utrustng slutade vi tillverka för 10 år sen.
Även det fjaskot teg man med.
Därefter fastställde riksdag och regering att DAB skulle senareläggas efter en försöksperiod.
Ny Tetknk hade längre artikel om den fadäsen.
 
En nyfiekn fråga från mej som inte har någon DABmottagare - är det någon fördröjning i DAB? I FMnätet startar nyheterna på sekunden varja heltimme i Sverigen radio. Strömmar jag kanalerna via internet har jag cirka 105 sek fördröjning - om det beror på min internetleverantör, systemet jag lyssnar genom (BOSEs app) eller något annat vet jag inte men undrar om DAB mottas i realtid eller med fördröjning?
/Patrik

Testade idag och dab radion ligger cirka 2 sekunder efter FM nätet, där jag lyssnar
 
DAB-övergången nedlagd

Det finns en utarbetad plan att gå över till DAB år 2022. Remissinstanserna har i de flesta fall varit negativa till detta. Skulle det ändå bli av så finns ingen anledning att behålla sin gamla mottagare.
2015: Regeringen slopar planerna på DAB-radion
Men om det fortf gäller 2020 vet jag inte


På Teracoms hemsida finns det info om de DAB-radiosändningar som finns nu, där framgår det även var sändarna är placerade, åtminstone översiktligt
Teracom: Frekvenstabeller radio


Regeringen gav en gång SR order om att övergå till DAB.

Därefter fastställde riksdag och regering att DAB skulle senareläggas efter en försöksperiod.
Ny Tetknk hade längre artikel om den fadäsen.

Den som själv vill läsa de artiklar NyTeknik har skrivit om DAB-radio hittar en lista här
NyTeknik: DAB-radio
 
Övriga Europa

Att Norge enbart kör med DAB har jag förstått men hur ser det ut i övriga Europa och världen? Någon som vet?

Edit: Läste nu på Ny Teknik att Norge är det enda landet i världen som släckt ner FM-nätet och som dessutom inte fallit så väl ut, tyvärr.
 
Senast ändrad:
Att Norge enbart kör med DAB har jag förstått men hur ser det ut i övriga Europa och världen? Någon som vet?

Edit: Läste nu på Ny Teknik att Norge är det enda landet i världen som släckt ner FM-nätet och som dessutom inte fallit så väl ut, tyvärr.

Vad är det som inte inte funkar i Norge? Vet att direkt efter nersläckningen av FM var det en del områden som saknade täckning, men där skulle det byggas ut eller rikta om sändaren där det var behov av det.
Ser ingen nackdel med DAB bara fördelar flera kanaler bättre ljud.:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kraftverket Radiotips Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...