Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020

I en del olika trådar, med skilda startfrågor, har det dykt upp reflektioner/råd/synpunkter mm som rör coronavirusspridningen och covid19-pandemin. Jag gör ett försök till en diskussion om dilemmat corona vs. fjällvandra 2020 i en egen tråd. Sommaren närmar sig och min, och säkert mångas, längtan till fjällturen är intensivare än nånsin. Men kommer den alls att vara möjlig i år?

Jag delar några tankar och vill höra framförallt hur ni, som bergsäkert tänker er att det går att vandra i år, resonerar.

Det ena osäkerhetsmomentet är själva resan. Två av oss som vill gå bor i Skåne, resan till startpunkten, oavsett fjällområde, ryms inte inom nuvarande reserekommendation från FHM. Skulle den ändras och det blir OK att resa längre sträckor, vågar vi åka tåg? SJ säger inget om begränsningar av bäddantal i ligg/sovvagnar.
Bil Skåne-Laponia t.o.r. adderar upp till totalt 5-6 bildagar, då kanske vi ska välja Jämtland/Tärnafjällen? Den tredje färdkamraten bor i Österbotten, kommer finska gränsen att öppnas så att han slipper karantän på återresan?

Det andra och allvarligare osäkerhetsmomentet rör risken för att bli sjuk på fjället.
Eftersom inkubationstiden för covid är 2-14 dagar, och vi inte säkert vet att vi haft sjukdomen, finns ju en inte försumbar risk att det bryter ut mitt ute i fjällvärlden. Även om få personer verkar bli akut sjuka direkt, finns därmed en risk att inte orka vandra tillbaka till bilen vid startpunkten. Skulle då fjällräddningen ens rycka ut till en misstänkt smittad person? Vad säger hemförsäkringsbolaget om hemtransport? Vad säger man till vårdpersonal på akuten i Gällivare/Sunderbyn/Östersund när man kommer in med andnöd, ryggan och skammen i släptåg? Eller bryter benet och av det skälet behöver belasta vården utanför sin hemregion? Kan vi sätta oss i nån slags karantän i förväg? Knappast.

Slutfrågan blir: Kan någon annan än fjällänens egna invånare överhuvudtaget ge sig ut i fjällvärlden i år?

Väl medveten om att det finns betydligt värre följder av coronaspridningen än inställda fjällvandringar hoppas jag ändå på en diskussion, trots att det enkla svaret för många säkert är, och kanske snart även för mig blir: Lägg ner planerna på fjällen 2020.
 
Svåra frågor och jag har inga enkla svar. Jag är nog som alla andra som avvaktar vägledning från FHM. Inga planer har därför ännu gjorts för sommaren.

Fjällsäsongen för oss brukar alltid starta med Funäsfjällen i Kristi Himmelsfärdshelgen. I år blir vi hemma. Det ger en känsla av sorg och saknad, samtidigt som det känns förnuftigt och rätt. Varför ska vi som bor i Stockholm ens riskera att behöva tära på sjukvårdsresurserna i Jämtland även om vi inte har symptom för stunden?

Vi hoppas ändock att sensommaren ska medge resor till fjällen men för stunden planerar vi inte för det.
 
Om man nu ska välja färdmedel upp så är bil bättre än tåg. Helt enkelt för att man kommer i kontakt med färre. Skåne -polcirkeln kör man på två långa dagar.

Ni kan utgå från att ingen kommer att bortse från ett nödanrop. Som mitt fall använder jag en PLB. Jag är i nöd. Men ingen vet varför. En evakuering av en misstänkt c19 patient kanske blir svår i helikopter (gissar här). Allvarligare är väl att man belastar en redan ansträngd sjukvård och riskerar smittspridning.

Vi brukar fiska i fjällen en vecka varje sommar. Helikopter ut och tillbaka. Boende i tält. Även vi tvekar.

Om det blir aktuellt så blir det efter två veckors frivillig karantän innan. Bil upp och hem. 100 % symptomfria.

Det negativa är lätt att belysa. Men man får inte glömma bort att man hjälper den lokala turistindustrin genom sitt besök.

Men vi väntar och ser vad FHM säger i början av juni.


Skickat från min SM-T835 via Tapatalk
 
I en del olika trådar, med skilda startfrågor, har det dykt upp reflektioner/råd/synpunkter mm som rör coronavirusspridningen och covid19-pandemin. Jag gör ett försök till en diskussion om dilemmat corona vs. fjällvandra 2020 i en egen tråd. Sommaren närmar sig och min, och säkert mångas, längtan till fjällturen är intensivare än nånsin. Men kommer den alls att vara möjlig i år?

Jag delar några tankar och vill höra framförallt hur ni, som bergsäkert tänker er att det går att vandra i år, resonerar.

Det ena osäkerhetsmomentet är själva resan. Två av oss som vill gå bor i Skåne, resan till startpunkten, oavsett fjällområde, ryms inte inom nuvarande reserekommendation från FHM. Skulle den ändras och det blir OK att resa längre sträckor, vågar vi åka tåg? SJ säger inget om begränsningar av bäddantal i ligg/sovvagnar.
Bil Skåne-Laponia t.o.r. adderar upp till totalt 5-6 bildagar, då kanske vi ska välja Jämtland/Tärnafjällen? Den tredje färdkamraten bor i Österbotten, kommer finska gränsen att öppnas så att han slipper karantän på återresan?

Det andra och allvarligare osäkerhetsmomentet rör risken för att bli sjuk på fjället.
Eftersom inkubationstiden för covid är 2-14 dagar, och vi inte säkert vet att vi haft sjukdomen, finns ju en inte försumbar risk att det bryter ut mitt ute i fjällvärlden. Även om få personer verkar bli akut sjuka direkt, finns därmed en risk att inte orka vandra tillbaka till bilen vid startpunkten. Skulle då fjällräddningen ens rycka ut till en misstänkt smittad person? Vad säger hemförsäkringsbolaget om hemtransport? Vad säger man till vårdpersonal på akuten i Gällivare/Sunderbyn/Östersund när man kommer in med andnöd, ryggan och skammen i släptåg? Eller bryter benet och av det skälet behöver belasta vården utanför sin hemregion? Kan vi sätta oss i nån slags karantän i förväg? Knappast.

Slutfrågan blir: Kan någon annan än fjällänens egna invånare överhuvudtaget ge sig ut i fjällvärlden i år?

Väl medveten om att det finns betydligt värre följder av coronaspridningen än inställda fjällvandringar hoppas jag ändå på en diskussion, trots att det enkla svaret för många säkert är, och kanske snart även för mig blir: Lägg ner planerna på fjällen 2020.

Svåra frågor ja men själv bor jag ju här uppe så jag kan ta mig till startpunkten lätt med bilen. Kommer mest sannolikhet och fjällvandra men inte bestämt mig var ännu?
 
SJ medger inte bokning av liggvagnsplatser/ liggvagnskupéer mer än fram till slutet av maj i nuläget. De avvaktar Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Er ålder är en faktor i bedömningen.

Jag har skissat på ett upplägg med tågresa upp men just nu lutar det åt reservplanen kajakpaddling i stället.

Thure
 
Min personliga inställning är...

....att visst kan man fjällvandra. Och det kommer jag personligen också göra.

som jag ser på det, rätt eller fel....

1. När FHM talar om rekommendationer för hur folk ska semestra så är det som man matat in i sina matematiska modeller det "folk" normal brukar göra. Min gissning är att man främst är rädd för att massor av människor ska trängas på campingplatser, badplatser, "Skara sommarland" och så vidare. Jag vågar påstå att det är svårt att tänka sig någon form av semester där man bättre utövar den nya nationalsporten social distansering än på fjällvandring :)

2: Att vandra på fjället har dessutom stora allmänna hälsofördelar, som minskar risken både på kort och lång sikt att man belastar vården.

3: STF har redan tagit höjd för att minska risken för smittspridning och infört att man bara får bo i stuga med förbokning, så man på det sättet kan begränsa antalet gäster till en hanterlig mängd per natt.

4: Och visst finns det en liten risk att man har oturen att redan vara smittad när man ger sig iväg och blir sjuk på fjällen. Men för egen del tycker jag inte att den risken är märkvärdigt mycket större än andra risker som man tar varje år man åker på semester.....och det brukar i alla fall jag göra.

Sen kan jag i dessa dagar inte annat än undra vad som skulle hända om man hade samma fokus på andra sjukdomar/hälsorisker som medför att människor riskerar att dö i förtid. Till exempel säger ju de som forskar i ämnet att cirka 6000-7000 dör i förtid varje år pga luftföroreningar. Luftföroreningar som dessutom påverkar alla andra både djur och människor som drabbas av dom. Tänk om man varje dag på nyheterna fick höra att idag har 20 dött av luftföroreningar.....under de senaste 20 åren har 140 000 dött osv....då kanske man till och med hade gjort något åt det?

/ Stefan
 
I mitt fall är det nog inte vandringen i sig som jag ser som dilemmat, utan resan dit och hem som blir svårförenlig med den rekommenderade restidsgränsen på 1 - 2 timmar som för närvarande gäller. Den betyder att jag inte kommer längre än till Gävle och det blir det ju inte mycket fjällvandring av.

Väl uppe på fjället så är nog smittorisken begränsad, särskilt om man som jag brukar undvika stugorna och stationerna.

Men oavsett om jag får/har corona eller inte så finns alltid risken att råka ut för en olycka eller bli sjuk i annan sjukdom än corona. Och det känns helt enkelt inte rätt att riskera att jag som inresande ska utnyttja de begränsade sjukvårdsresurserna i fjällvärlden just i år när de förmodligen redan är på marginalerna för att klara vårda de fast boende.

Den andra sidan av myntet är hur de små fjällorterna ekonomiskt kommer klara en sommar utan turister efter en vinter där mycket blev inställt?

Som sagt, svåra frågor utan lätta svar.
 
Själv avvaktar jag och hoppas.
Det är sannolikt att smittan är både mindre och på avtagande framåt sensommaren när jag helst vill vandra. Då kan både rekommendationerna och min egen bedömning vara något annat än idag.

Skulle jag sätta mig på ett nattåg för att vandra långt från begränsad hjälp ute på fjället i dagsläget? Nej.
Kommer jag göra det om tre månader? Förhoppningsvis.
 
Ja, verkligen en svår fråga.

Här i Jämtlands län (lika stort som Västra Götaland, Östergötland, Jönköpings län och Hallands län tillsammans) finns det t.ex en ambulanshelikopter. En. Med de avstånd som finns här så är den såklart livsviktig för invånarna när många har båda två och tre timmars bilresa till sjukhuset i Östersund.
Om de flyger en person med minsta covid19-symptom så måste hela helikoptern desinficeras. Det tar sex timmar. Sex timmar då den inte kan användas för att hämta nån akut sjuk i en avlägsen del av länet.

Alltså, om den behöver hämta en fjällvandrare som brutit foten och har lättare förkylningssymptom så kan den inte användas på många timmar.

Jag kommer tänka mig för både tre och fyra gånger innan jag går långt ut i väglöst land i sommar.
 
Jag som bor i Norrbotten kan säga så här att vårat landsting i Norrbotten egentligen gärna vill ha patienter från andra län, dem tjänar pengar på det eftersom erat eget landsting får betala för vården och detta ger landstinget i Norrbotten inkomster. Handlar om väldigt mycket pengar.

Eftersom vi har ganska många covid iva platser så gick ju till och med cheferna ut och sa att dem kan ta in patienter från andra län.

Så ha inte så dåligt samvete att du kan eventuellt "belasta" sjukvården i Norrbotten. Erat eget landsting får betala och det jämnar ut resurserna ändå.

Sen är erat besök jättebra för näringslivet/turismen i Norrbotten/Norrland som verkligen behöver det. Företag har det tungt nu när utländska turister inte kommer komma.
 
Massor av folk i fjällen?

Vandring har ökat i popularitet de senare åren och närmast exploderat under coronan. Många vill vandra i fjällen. Hur det blir i sommar i fjällen (och Höga kusten m.fl. ställen) beror ju på vad som gäller för resor inom Sverige respektive för utlandsresor. Det kan hur som helst mycket väl hända att antalet fjällvandrare blir flerdubbelt större än tidigare år, varav en hel del är nybörjare. Förutom frågan om coronan så borde rimligen antalet olyckor/sjukdomsfall öka minst i proportion till ökningen av antalet vandrare.
Ökningen av antalet vandrare i de mest populära områdena kan även ställa till andra problem, se artikel om Besseggen.

För egen del kan jag komma att ta bilen för tältvandring i något mer glest frekventerat fjällområde, om situationen tillåter, och hoppas också på att vandring kan ske i Spanien eller Portugal under senhösten.
 
"kommer finska gränsen att öppnas så att han slipper karantän på återresan?"

Det kan han ju drömma om! Finska staten avråder helt från fritids- och nöjesresor utomlands och i synnerhet till Sverige. Lyckas han ändå komma iväg kan han nog lugnt räkna med att det blir 14 dagars karantän vid hemkomsten. Så är det i dagsläget och åtminstone fram till 14 juni, skulle jag tro. Antagligen gäller samma restriktioner och råd resten av sommaren.

https://www.raja.fi/aktuellt/instruktioner_gransovergang
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. Red Ännu en tips tråd... Fjällvandring 5
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
policy308 En utrustningsliste tråd! Fjällvandring 11
MangeK Joutenheimen (ännu en tråd) Fjällvandring 8
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...