Packa i avlånga påsar, rör?

Hej
Jag söker något bra alternativ för att packa saker i tuber....

Jag har idag olika påsar och vattentäta säckar. Men så fort man packar i dessa så blir dom som bollar. Jag vill ha avlånga påsar!


Någon som har tips?
 
Hmm de flesta drybags är alldeles för avlånga tycker jag.

Har du symaskin? Eller nån mamma att låna av?
Att sy packpåsar är något av det lättaste utrustningen att sy själv, och även något som man kan göra stora besparingar på. 100x150cm hightech drybagstyg kostar ungefär som 1st drybag..
Största pluset är att du kan välja formen själv!
 
Ja sy själv kanske hade varit något.... är ju tämligen okunnig om detta dock, men det kanske går :D

Får kika på det.
Att jag vill ha med tuber att packa i är för att jag upplever det ta mindre plats i de ställen jag behöver packa.

Att ha flera tuber stående bredvid varandra blir mer lättåtkomligt när man öppnar en ryggsäck och vill ha tält-tuben eller kläd-tuben osv. Istället för att ha bollar som ligger på varandra....

Samt dessa "tuber" blir enklare att fästa på utssidan av en ryggsäck en någon annan bulkig påse som blir tjock och otymplig.

Jag tror dock utmaningen blir att dessa tuber ska packas smart och inte spännas ut så de blir bollar :)


Tips på tyg att köpa?




.
 
https://media.widforss.se/product-images/XL/exped-fold-drybag-bs-xs-l-4-pack-1.jpg

Är såna här för boll-lika? Har ej testat detta märke, men har flera med samma form.

För att sy en tub, gör en rund/oval botten. Och sidosrycket rektangulärt. Lika brett som omkretsen på botten och 10 cm högre än höjden du vill ha.
Sömmarna tejpas eller vad som passar materialet du valt. Och så sys ett band med spänne längst upp, som rullstängning. Du kan lika gärna googla diy drybag eller nått som att jag ska försöka förklara närmare.

På detta sätt kan du få storlekar som passar perfekt i ryggan.

Du kan ju testa att göra en av nått gammalt tyg först för att bli varm i kläderna, men som sagt, simpel sömnad..

www.friluftstyger.se
extremtextil.de

När du blivit varm i kläderna syr du fast en kompressionsrem också :)

Annars kan du ta ett gammalt byxben/tröjärm och vända utåin och sy ihop i ena änden. Andra änden syr du fast en rem med plastspänne som vanlig drybagförslutning.
Sen lägger du i en plastpåse innuti för att få det vattentätt. Plastpåsen ska vara så hög att den kommer med i rull-stängningen, men behöver inte ha rätt form.
Detta sätt blir inte mest lättvikt, men du kan bara byta ut plastpåsen om den börjar läcka.
Byxbenet kommer tvinga innehållet i påsen till rätt form.
Träningsbyxor är bättre än jeans.

Kanske inte de tips du hoppats på men i alla fall..
:)

Ska sy själv av tunna stretchjeansben nu, därav min entusiasm. Har tröttnat på att förbruka ultralätta drybags och pallar inte att ha ryggsäcken full av påsar..
 
Ett annat sätt att angripa problemet är att ha en ryggsäck med ett sidoblixtlås för bättre åtkomlighet av påsar som ligger längre ned i packningen. Ett annat knep är att ha maten i en lite större kasse så att du lyfter ut all mat i ett stycke.

Jag använder bägge dessa strategier med en silnylonkasse från Sea to Summit och en Bergans Helium ryggsäck.

Thure
 
Att sy rörpåsar är inte svårt, material rutförstärkt tunn nylon, finns i tygboden på Shelby och Extremextile.

Gör en pappersmodell av brunt omslagspapper, glöm inte sömnadsmånen, rita på tyget och var noggrann vid klippningen.

Sy längdsömmen och vik in samt sy en gång till. En rund botten sys fast samt fäst extra med en söm på rätsidan.

Snörkanalen i toppen viks och nålas rätt samt sys en gång, snöret läggs in med hjälp av en dubbel metalltråd.
 
Jag tycker jag sett rätt många långsmala packpåsar, en större samling finns t ex här, men mest av den enkla sorten. Är det däremot vattentätt och/eller komprimerbart du är ute efter, så är det svårare; kompressionspåsar brukar dras ihop till just "bollar". Men bl a Exped har en vattentät modell, som dras ihop sidledes. Även en del ultralätta dagturssäckar går att dra ihop sidledes.

Själv vill jag snarare ha motsatsen till "smala rör", och faktiskt motsatsen till hårdstuvade packpåsar överhuvudtaget. Hur man än rangerar dem, lämnar de mycket outnyttjad volym i säcken. Den motsatta strategin är stora lösa påsar/säckar, som formar sig efter alla mellanrummen. Dunsovsäcken är undantaget, skulle ta orimligt stor plats annars, men även den fyller ut skrymslena bättre - och mår bättre - om den inte packas jättehårt.

Det finns som sagt andra sätt att angripa problemet. Man kan packa så man slipper rota i säcken under dagen, och knappt heller vid lägersättning, det är mest fråga om gruppering och samordning. Men det kräver kanske en ryggsäck med många utanpåfickor.

Numera "fodrar" jag först säckens nedre del med en kraftigare, något avkortad soppåse som jag spänner ut i botten genom att först knåda ner sovsäckpåsen på tvären, och sen en mycket löst fylld påse/kuddfodral/dagturssäck med nattombyte o. d. När jag knådat ut innehållet i alla vrår, stänger jag sopsäcken med en vanlig påsklämma. Ovanpå detta har jag sedan bara en mycket stor, bred och löst formbar påse med kök och mat, gärna av tjock genomskinlig plast.
Inget mer i huvudutrymmet. Resten ser ut såhär:
  • Tältet i en sidoficka - jag vill få upp det först och packa ner det sist, om det regnar, och vill slippa blöta tältdelar i huvudutrymmet.
  • Regnkläder i topplocksfickan, alt. löst på tork i frontfickan.
  • Liggunderlaget i frontfickan, alt. ovanpå säcken (jag viker det till ett platt paket). Jag vill enkelt kunna ta ut även på dagen att sitta på.
  • Tjocktröjan under locket; behöver jag växla ofta, tar jag bara ur armarna och rullar ner den kring midjan utan att ta av ryggsäcken.
  • Tre små ziplockspåsar med reparation- "sjukvårds"- resp. toalettgrejer i topplocket.
  • Diverse småsaker man behöver under dagen i sido- höftbältes- axelrems- och benfickor.
  • Tilltugg (som numera utvecklats till även lunch) i en höftbältesficka.

Jag öppnar alltså inte huvudutrymmet förrän jag ska laga mat (oftast bara på kvällen), och då finns "köket" och "skafferiet" längst upp. I läger tas hela den storpåsen ut med ett handgrepp och sen är det enkelt att också ta ut nattgrejerna i sopsäcken.
 
Mina vattentäta påsar försöker jag pressa luften ur innan jag stänger dem, då blir de mindre som bollar.

Jag proppar dem inte helt fulla heller.

Mina kläder rullar jag hårt (jag kan rulla flera plagg tillsammans) och sen har jag snöröglor med snörlås som jag sätter på dem för att hålla ihop rullarna.

Stoppar jag ner två rullar (ex. underställets delar) i en packpåse, sätter knät på och pressar ut luften så blir det "igloo"-form på den (som glassen Igloo alltså), inte en boll.

Jag tycker att rulla plaggen funkar mycket bättre än att försöka komprimera dem. Funkar utmärkt att även rulla t.ex. en dunväst, bara man rullar den på rätt sätt och ser till att den håller ihop (mha snöret).
 
Den där Exped-påsen Joanna nämnde har jag ett par av. De är komprimerbara till rätt kompakt form.
Eftersom de är vattentäta så passar de perfekt för min användning; förvara tältet i under vandring.
Funkar lika bra med torrt som fuktigt tält... Mitt 3-personers Urberg Rapadalen är delat i två såna
påsar, minsta modellen (den röda). En till vardera bäraren när vi är två. Eftersom packpåsarna dras
ihop och komprimeras sidledes blir de bara långsmala korvar, rätt stela, när all överflödsluften är
avlägsnad. Funkar sedan lika bra stående i, eller längs, ryggsäcken - alternativt liggande ovanpå
säcken, fäst mot ramförlängaren... Rekommenderas!
 
Senast ändrad:
Det här är en modell som fungerar bra för mig. Syr den i olika storlekar rektangulära med blixtlås längs med för att enkelt hitta det man ska ha
 

Bilagor

  • påsa - kopia.jpg
    påsa - kopia.jpg
    21.6 KB · Visningar: 538
geometri

För att en påse inte ska byta form så måste den ju vara gjord av tyg som inte är stretchigt, tror de flesta packpåsar och torrsäckar är av icke-stretchigt matrial och då har vi eliminerat det problemet,
Nästa sak är geometri och hur påsarna är sydda. Ska det bli rörformat måste det ju vara sytt rörformat. Att fösöka packa en fyrkantig påse så den blir rörformad är svårt och inte värt mödan. Nästan alla mina torrsäckar är sydda som rör med rund botten och i andra änden rullstängning. Dessa går bra att göra rörformade och jag har några olika storlekar men de flesta är så stora att en eller max två skulle rymams stående i en stor ryggsäck, inuti skridskoryggan har jag en stor torrsäck att packa allt i.
Jag tror det blir svårt att finns så små avlånga torrsäckar jag tror du verkar söka efter - jag tror sy själv vore bäst för dig, men ska det blir rörformat så krävs nog "en botten" och inte bara en avlång fyrkantig påse av dubbelvikt tyg - då blir det boll av det när du packar.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...