Södra Kungsleden

Jag planerar att vandra Södra Kungsleden ( Sälen - Storlien ) juni - juli i år. Jag har dock bara lyckats hitta begränsat med info om den leden. Om någon här har egna erfarenheter vill jag gärna ta del av dem.
 
För några år sedan gick jag leden norrifrån. Leden från Grövelsjön och norrut finns det mycket info om på nätet. Från Grövelsjön och hela vägen söderut var leden i bra skick (välmärkt, fungerande stugor och rastskydd). Det låg inte spång på några platser där man skulle kunna förvänta sig det men så'nt är livet. Jag hade inga problem att ta mig fram någonstans. Sträckningen via Röskåsen [bild] som alternativ till Drevdagen var jag nöjd med. Det är en fin skogstur. Skogen söder om Flötningen är lite trivsammare än den norr om som är mer påverkad av skogsbruk.

Men vad vet man om Dalarnadelen i nuläget? Länsstyrelsens skriver att "Vår folder över leden är tyvärr tillfälligt slut. I nuläget kommer vi inte att trycka en ny version eftersom det är många kommande förändringar av till exempel ledsträckningar och tillgänglighet till stugor." https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/besoksmal/friluftsliv.html . Säkrast är kanske att inför turen höra av sig till Länsstyrelsens kontaktperson och fråga om det hänt något väsentligt.

Går jag leden igen kommer jag gå via Drevdagen för jämförelsens skull. Jag kommer också att avsätta några extradagar åt urskogen i Gutulia nasjonalpark strax söder om Grövelsjön. https://www.graenslandet.se/sv/nio-skyddade-naturomraden/gutulia
 

Bilagor

  • roskasen.jpg
    roskasen.jpg
    37.7 KB · Visningar: 1,513
Jag planerar att vandra Södra Kungsleden ( Sälen - Storlien ) juni - juli i år. Jag har dock bara lyckats hitta begränsat med info om den leden. Om någon här har egna erfarenheter vill jag gärna ta del av dem.

Går också den i Sommar, dock Sälen - Åre (över Vålådalen) i stället för till Storlien. Blir enklare att ta sig därifrån.. =)

Jag googlar så mycket det går och studerar kartor så mycket det går, det är det enda jag kan ge dig som tips. Försök planera alternativa färdvägar beroende på vatten, snö osv som fortfarande kan ligga kvar i Juni (beroende på snöläget framöver). Det kan vara väldigt blött i marken.
Jag tänker själv gå direkt efter midsommar, så jag har det i min planering...
 
För några år sedan gick jag leden norrifrån. Leden från Grövelsjön och norrut finns det mycket info om på nätet. Från Grövelsjön och hela vägen söderut var leden i bra skick (välmärkt, fungerande stugor och rastskydd). Det låg inte spång på några platser där man skulle kunna förvänta sig det men så'nt är livet. Jag hade inga problem att ta mig fram någonstans. Sträckningen via Röskåsen [bild] som alternativ till Drevdagen var jag nöjd med. Det är en fin skogstur. Skogen söder om Flötningen är lite trivsammare än den norr om som är mer påverkad av skogsbruk.

Men vad vet man om Dalarnadelen i nuläget? Länsstyrelsens skriver att "Vår folder över leden är tyvärr tillfälligt slut. I nuläget kommer vi inte att trycka en ny version eftersom det är många kommande förändringar av till exempel ledsträckningar och tillgänglighet till stugor." https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/besoksmal/friluftsliv.html . Säkrast är kanske att inför turen höra av sig till Länsstyrelsens kontaktperson och fråga om det hänt något väsentligt.

Går jag leden igen kommer jag gå via Drevdagen för jämförelsens skull. Jag kommer också att avsätta några extradagar åt urskogen i Gutulia nasjonalpark strax söder om Grövelsjön. https://www.graenslandet.se/sv/nio-skyddade-naturomraden/gutulia

Går också den i Sommar, dock Sälen - Åre (över Vålådalen) i stället för till Storlien. Blir enklare att ta sig därifrån.. =)

Jag googlar så mycket det går och studerar kartor så mycket det går, det är det enda jag kan ge dig som tips. Försök planera alternativa färdvägar beroende på vatten, snö osv som fortfarande kan ligga kvar i Juni (beroende på snöläget framöver). Det kan vara väldigt blött i marken.
Jag tänker själv gå direkt efter midsommar, så jag har det i min planering...

Tack för den här infon, den var värdefull.
 
Jag funderar på att starta från Sälen i mitten av juni och börja vandra norrut mot Storlien. Hur långt har vanligtvis snösmältningen kommer vid den tiden på året? Är det kanske för tidig start?
 
Hej
Jag startar ungefär samtidigt. I Dalarna tror jag inte att det är några problem, kan vara lite extra blött, då det ligger mycket snö där idagsläget.
Men när vi kommer upp emot Härjedalen och Jämtland, tror jag att det kommer ligga mer snö kvar, men inte mer än att det går att gå. Blötare bara.
Nu antar jag att du kommer att tälta (så även jag), men är man sugen på något extra längs vägen så öppnar inte Helags fjällstation förräns den 18:e, Vålådalens fjällstationden 22a juni osv...
Så lite tidigt ute är vi, men slipper en del av trafiken och myggen... =)
 
Hej
Jag startar ungefär samtidigt. I Dalarna tror jag inte att det är några problem, kan vara lite extra blött, då det ligger mycket snö där idagsläget.
Men när vi kommer upp emot Härjedalen och Jämtland, tror jag att det kommer ligga mer snö kvar, men inte mer än att det går att gå. Blötare bara.
Nu antar jag att du kommer att tälta (så även jag), men är man sugen på något extra längs vägen så öppnar inte Helags fjällstation förräns den 18:e, Vålådalens fjällstationden 22a juni osv...
Så lite tidigt ute är vi, men slipper en del av trafiken och myggen... =)

Tack för infon. Att det blir blött om fötterna är jag förberedd på. Tälta skall jag för det mesta, men sova inomhus ibland. Jag hinner dock knappast fram till ex. Helags före 18:e.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
jonsson332 södra kungsleden. Fjällvandring 0
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
ma271 Vandra södra kungsleden! Fjällvandring 4
mariahelena Myggläget södra Kungsleden? Fjällvandring 2
niben Södra kungsleden vs. Padjelanta? Fjällvandring 5
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
FlyerSword Ny statlig fjälled i södra Västerbottensfjällen Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
stenblock Södra norge, Kongsberg, tips Fjällvandring 9
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
Skogens narr Långhelg i södra dalafjällen, tips? Fjällvandring 5
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Stordrulen Södra Norge. Fjällvandring 6
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
Stordrulen Södra Norge Fjällvandring 0
Yenny Singivaggis södra sida Fjällvandring 10
adventure_transport Södra fjällen på några dagar. Fjällvandring 13
petratetra Veckovandring i södra Norge Fjällvandring 3
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
bjornw Södra Sarek runt midsommar Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...