16åring jorden runt

Håller med till fullo! Blir djupt imponerad om tösen klarar det. Det måste trotts allt vara riktigt fysiskt och psykiskt påfrestande att vara själv på en liten båt så länge. Speciellt när man är så ung och är van att ha vänner och familj runt omkring sig hela dagarna.
 
Frågan är väl om hon är tillräckligt "mentalt mogen" samt om hon hunnit samla tillräckligt med erfarenhet för en sån uppgift.

Modigt att försöka är det dock och jag hoppas det går bra såklart.
 
Jag tror och hoppas att Jessica har koll på grejerna, som nermander sa så verkar hon i alla fall ha koll efter det man har sett på hemsidan. Men en 13åring. Där är det inte bara huvudet som det kan vara fel på. Man behöver vara ganska stark för att klara av en sån här sak, och jag tror verkligen inte att en 13årig tjej eller kille skulle ha den styrkan. Sen kan man också fråga sig i Laura Dekker fallet vem det är som driver på saken, barnet eller föräldrarna? Jag vet vem jag tror det är i alla fall. När man ska segla runt jorden så är det ju inte bara segling man måste kunna. Man måste ha kunskaper om radiokommunikation, hur båten fungerar, hur man ska laga det som går sönder osv. Man kan inte tro att man kan få hjälp direkt om något kritiskt skulle hända, utan detta måste man ta tag i själv direkt. Och frågan är om ett litet barn kan göra det...jag tror inte det.
I jessicas fall däremot tror jag definitivt att det är HON som vill göra det här. Det är också därför jag tror att hon har skaffat den information hon behöver veta. Vill man något själv så brukar det oftast gå bra. Men är det någon annan som driver på blir är det nog lättare att det går snett, för man tar inte lika seriöst på saken.
 
Galet

Jag tycker det känns lite krystat. Under en test segling nyligen körde hon på ett större last fartyg och bröt masten dvs. det kändes inte övetygande. Faran är att projektet har gått så långt så hon inte vågar backa ur. Tyckte det var en liten tjej som vikande adjö....

Video som handlar om hennes krock
 
Nu har hon varit på väg en månad och ekvatorn är korsad, än så länge har hon dock haft ganska schysst väder, blir antagligen värre längre fram.

För de som inte sett det så kan man följa hennes färd mha Google Maps på hemsidan.
 
Såg på Jessicas blogg att det tydligen är en till 16-årig tjej som gett sig iväg nu, Abby Sunderland.

De verkar vara sämre på marknadsföring eftersom jag inte hört talas om henne tidigare:)
 
Jag läste om flickan i en artikel ifrån outside.away.com där dom skrev om Jordan Romero som är 13 år gammal och just nu bestiger mount everest, jag följer honom på hans hemsida jordanromero.com där man också kan följa hans steg via ett tillägg till din webläsare, dom använder en gps funktion och en satellitkarta.

riktigt kul enligt mig, beundrar dom väldigt mycket.
 
Ja, jösses vilken kille Jordan Romero är, imponerande. Hoppas de går bra för honom.
Skall bli kul att följa. Har inte lyckats att få gps & satelitfunktionen at funka än, error på sidan står det, får hoppas det är tillfälligt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...