Catch and relese=släppa tillbaka fisken.

så vi sportfiskare skall straffas för yrkesfiskets rovfiske?

Så du tycker att vi sportfiskare skall straffas för att yrkesfiskarna rovfiskat vår torsk i årtionden och fortsätter med detta med fiskeriverkets goda minne som ofta går i yrkesfiskarnas spår genom deras lobbyverksamhet?

Jag som alldrig fångat mer än kanske högst 10 st torskar om året och många år inte alls fiskat efter dem skall alltså inte få göra detta mera?

Likaså är jag en av dem som är villig att betala en årlig avgift för att få sportfiska i sverige och att dessa pengar används där det behövs för att rädda våra fiskar som hotas.

Nej du jag håller inte med dig förutom att torsken i Östersjön är hårt drabbad min inte lika hårt i Öresund där jag fiskar.

Jag har bott i Karlskrona i 10 år och under mina tre första år så var alla kajerna fulla av västkusttrålare under lör och söndagarna, och jag menar dryga hundratalet stora som fiskefabriker som bearbetade fisken ombord, detta var under åren 1988-1991 då jag gick på vattenbrukslinjen och utbildade mig i vatten vård och fiskevård och fiskodling.

kunde själv åka ut med båt 1989 och fånga torsk på pilk strax utanför karlskrona angöring, men detta fiske upphörde totalt efter 1991 då det inte fans en torsk att uppbringa, det var helt lönlöst att försöka få någon för det fans ingen kvar pga av dessa rovfiskare, som hela tiden säger att det finns gott om torsk.

Har även i många år betalatpengar för att Rädda den vilda laxen i östersjön.
 
Nej det har du rätt i!

Det har du rätt i men alla kan inte ha samma intresse och vi kan inte alla tycka samma sak eller hur?

Nu är det ju faktiskt så att fiskars munnar består mestadels av brosk och ben och har inte den känsel som om du eller jag skulle få en krok i vår mun.

Och hur förklarar du de fiskar som fångas nästan direkt igen på samma bete om det nu gjorde så ont i munnen så borde inte fisken då undvika detta????

Många studier är gjord på detta område och jag tycker du skall läsa på lite.
 
Det är av största vikt att släppa tillbaka stora gäddor!

Den senaste forskningen visar att det är mycket vikitig att släppa tillbaka de stora gäddorna, dessa är uteslutande honor då hanarna mycket sällan når upp i dessa vikter över 10 kg. Så att ta en 10 kg gäddhona som kan lägga flera kilo rom under leken är en synd.

Allra helst med tanke på att trots att det blir flera miljoner romkorn som kläcks från denna enda hona så är det kanske bara ca 1% som överlever till vuxen ålder.
 
Re: Nej det har du rätt i!

Vandrare; sa:
DR.NO; sa:
Det har du rätt i men alla kan inte ha samma intresse och vi kan inte alla tycka samma sak eller hur?

Nu är det ju faktiskt så att fiskars munnar består mestadels av brosk och ben och har inte den känsel som om du eller jag skulle få en krok i vår mun.

Och hur förklarar du de fiskar som fångas nästan direkt igen på samma bete om det nu gjorde så ont i munnen så borde inte fisken då undvika detta????

Många studier är gjord på detta område och jag tycker du skall läsa på lite.

Ha ha ha! Jag visste att någon skulle missupfatta detta. Det var därför jag la in en :), men vissa fiskar hugger ju snabbt utan att kolla så noga innan. ;) (igen). Jo jag vet hur en fiskmun ser ut och har märkt att dom inte verkar så känsliga.

Intressant det du säger att fiskar snabbt lär sig av sina "misstag", dvs: om det hade gjort ont att hugga på ett drag så hade dom lärt sig känna igen det och inte gjort om det. Du som är så påläst kanske kan berätta lite mer om detta? Finns det någon bra källa (dvs inte nån "populärvetenskaplig" sportfisketidning). Hur snabbt lär dom sig egentligen?

/Nyfiken
[Ändrat av Vandrare 2006-11-26 kl 12:05]
 
Jag skrev inte att de snabbt lär sig av sina misstag!

Men varför skall man stressa och oroa fisken om man inte behöver det, den skall ju ändå släppas tillbaka, hävdar då "moralisterna".
Det är ett ifrågasättande som är rimligt och berättigat när man inte förstår sammanhang.

Återigen, varför skall man stressa och plåga fisken och sedan slå ihjäl den.
Ingen fiskar längre för att familjen inte skall dö av svält.

Fiskens stress och obehag vid krokning och drillning är ganska kortlivad. Stressen och plågan som fisken förmodligen upplever i ändan på en lina, är sannolikt (ett antagande) inte värre än det chock som infinner sig, när den är inspärrad i yrkesfiskarens dödsfälla.

Det finns många, mer eller mindre vetenskapliga undersökningar, som visar att fisk som har huggit en fluga och sedan blivit fria, efter en relativ kort tid hugger en fluga igen.

Så stressen och obehaget försvinner relativt fort, om fisken får leva naturligtvis.
Det mesta svårbegripliga i detta är att en del s.k. moralister tror, på allvar, att man värnar mer om fisken som individ och att den skadas mindre om man slår ihjäl den, istället för att ge den friheten åter.

Jag har tyvär inte några av mina pärmar och böcker från min utbildningstid inom vatten och fiskevård uppe utan de ligger i källaren, så jag kan inte ge dig ett rakt svar på vilken vetenskaplig undersöknig om fiskars känslighet vid krokning som jag grundar mitt påstående på.

Men jag hoppas att du litar på att jag inte pratat helt i nattmössan?

M.V.H
Jonas Alias DR.NO
 
Med detta inte sagt att DU är en moralist!

Jag hoppas att du förstod att jag inte menade att du var en moralist.

Detta ämne har blivit allt större de sista åren, och det är fortfarande många lärda som ännu tvistar om saken så än så länge får vi göra våra egna bedömningar hurvida fiskar känner smärta eller ej.

M.V.H
Jonas Alias DR.NO
 
Filmen du länkade till var det roligaste jag sett på länge!

det var det roligaste jag sett på år och dar!
visserligen tycker jag synd om Harren men det var skitkul att se fiskaren bli biten av gäddan! jag vet själv hur ont det gör då gäddan biter en i fingrarna, de har ju ca 700 sylvassa tänder i sitt garnityr.

Jag tackar dig så mycket för filmtipset.

Naturen slår tillbaka!!!!

M.V.H
Jonas T
 
Re: Det är av största vikt att släppa tillbaka stora gäddor!

DR.NO; sa:
Den senaste forskningen visar att det är mycket vikitig att släppa tillbaka de stora gäddorna, dessa är uteslutande honor då hanarna mycket sällan når upp i dessa vikter över 10 kg. Så att ta en 10 kg gäddhona som kan lägga flera kilo rom under leken är en synd.
Detta har jag hört en stund nu, men sedan jag varit liten har jag precis gjort tvärtom, tyvärr kanske..

Men vart kan man läsa mer om denna forskning? vart den är gjord, och hur? :)
 
Strykarräven; sa:
Huruvida det är mer plågsamt att bli uppdragen med krok eller fastna i ett nät, om man ändå ska dö, är nog svårt att sia om.

Ja, det vet nog bara den som råkat ut för det och eftersom denne då är död, och desutom fisk, lär vi aldrig bli svaret varse. Nu gällde dock frågan C&R och där utgår jag från att den krokfångade fisken återutsätts vilket nog sällan är fallet för olycksbrodern i nätmaskorna.

Strykarräven; sa:
Själv försöker jag sluta när jag fyllt kvoten, men det händer sällan nuförtiden. Förut behövdes (i mina vatten) inte lika hårda kvoter, och man tog upp mer fisk, vilket beståndet klarade så länge fiskarna (ja, vi som fiskar) var få. Med alla bilvägar fram till vattnet, fyrhjulingar etc så tar sig "gud och varman" ned till vattnet, och idag får vi kanske 2-5 matnyttiga harrar per tur.

En beskrivning i format 1A för uppkomsten och nödvändigheten av C&R. Vad jag inte förstår är de som använder C&R enbart för att kunna fånga så mycket fisk som möjligt. De som motionerar salmonider enbart för den häftiga upplvelsen, tar en bild av den utpumpade fisken, retunerar den och sedan åker till fiskhandlarn, om man ens äter fisk.
Grunden för mitt flugfiske är att för dagen fånga min egen mat. Fiske är ju, oavsett omskrivning, en metod att fånga ett byte. C&R blir dock en nödvändighet eftersom jag på varje godkänd matharr/öring först tvingas brotta omkull ett antal mindre-än-minimimått-fiskar.
I "Allt om flugfiske nr:4-2006" finns en intressant artikel om uppkomsten av C&R. I samma nummer står också en del om forskning kring huruvida fiskar känner smärta i munnen eller inte. Enligt artikeln avgörs emellertid en retunerad fisks öde utifrån halten stresshormon den samlat på sig under kampen. En utpumpad fisk kan tydligen fortsätta producera mjölksyra långt efter det att den returnerats och till följd av detta drabbas av fysiska skador, i värsta fall dö, trots att den verkat "pigg" vid returnerandet. Ger mig en anledning att ifrågasätta "massdrillning" enbart för "att ha kul".
/Tord
 
Re: Filmen du länkade till var det roligaste jag sett på länge!

DR.NO; sa:
det var det roligaste jag sett på år och dar!

Jag gillar den också. Även om fisken säkert bara går på nån instinkt så får jag känslan av att den tänker: Ha, där fick du din fuling!
 
Helt rätt att mjölksyran oftast är orsaken

Håller med dig.
Det är helt rätt att mjölksyran är den absolut vanligaste orsaken till att fiskarna dör.

Detta är något att tänka på för de nöjesflugfiskare som ENBART är ute efter att leka med sin fisk så länge som möjligt.

själv fösöker jag alltid att landa min fisk så fort det bara går ovasett om jag skall behålla den eller inte, detta för att fisken skall bli så lite stressad som möjligt.

Detta borde även de som fiskar med för tunn tafs/lina tänka på. jag har hört så många säga att det inte är någon sport om man har för tjock tafs på fluglinan och att fisken skräms av en för tjock tafs.

Jag har alldrig haft några problem och min tafs har alldrig understigit 0,25 mm även om jag fiskar med flytande lina.
[Ändrat av DR.NO 2006-11-27 kl 10:18]
 
Re: Helt rätt att mjölksyran oftast är orsaken

DR.NO; sa:
Jag har alldrig haft några problem med min tafs som alldrig understiger 0,25 mm även om jag fiskar med flutande lina.

håller med dig fullständigt.. man ger sig inte ut på älgjakt med 22long bara för att det är mer sport, nä.. regäla grejer för att på enklaste sätt landa bytet..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LOOP32 Premiärfiske put and take sista gången Fiske 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...