Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått?

Hej, jag tänkte gå Katterjåkk ner förbi Alesjaure med start i morgon. Jag har gått denna sträcka tidigare (kanske 7-8 år sedan?).
Hur som helst, jag kan inte för mitt liv minnas något märkvärdigt vad på denna sträcka. Ändå har jag läst en del om detta (ibland midjehöga vad).
Frågan är hur det ser ut i år? Jag går med hund och kommer kanske vara tvungen att bära henne. Jag har ju själv vadat en del i Sarek och flera av de vaden skulle ha stoppat mig om jag hade haft hund med.
Så nu, snälla - dela med er :)
 
Håller du dig till sommarleden slipper du vissa av vaden. Jag följde kartan och där var vinterleden utmärkt...
Sedan var det dimmigt, man såg knappt handen framför sig så när jag följde rösningen och behövde gå på alla 4 typ för att komma uppåt så backade jag ner och låg över natten och följde kartan med djupt strömt vad som resultat.
Träffade en där uppe tror hon var Holländska (?) hon hade gått där några år tidigare i bikini och man kunde stå med en fot på varje sida av Katterjokk...
 
Märkligt. Jag vet att jag gått där. Kommer inte ihåg om det var sommar- eller vinterled, men jag lär ha följt kartan. Men inte kravlade jag på alla fyra eller gick några djupa vad? Eller så är minnet värre än vad jag vågar erkänna :)
 
Jättebra, tack :)
Jag har sett o läst en massa trådar, men vad jag undrar just nu är om det är någon som gått där just i år. Någon som kanske kan rapportera om att vadet var högt som fan, gå inte där med hund! Eller, lite mer förhoppningsvis, vadet är i princip obefintligt; det är bara att knata på.
Kliver strax på tåget söderifrån och börjar gå i morgon em. Har fortfarande inte bestämt om jag ska hoppa av i Abisko eller lita på mitt obefintliga minne och gå från Katterjåkk. 🌞
 
Hej, jag tänkte gå Katterjåkk ner förbi Alesjaure med start i morgon. Jag har gått denna sträcka tidigare (kanske 7-8 år sedan?).
Hur som helst, jag kan inte för mitt liv minnas något märkvärdigt vad på denna sträcka. Ändå har jag läst en del om detta (ibland midjehöga vad).
Frågan är hur det ser ut i år? Jag går med hund och kommer kanske vara tvungen att bära henne. Jag har ju själv vadat en del i Sarek och flera av de vaden skulle ha stoppat mig om jag hade haft hund med.
Så nu, snälla - dela med er :)

Ska inte vara några större vad, om man väljer rätt plats att gå över har jag fått förklarat :)
Ska själv gå den biten den 9 aug och har hund med mig.
 
Har tyvärr ingen information men följer denna tråd, kommer till Nikkaluokta 10/8 och tänker avsluta i Katterjåkk.
Eftersom jag går ensam är det extra välkommet med information om ev. svåra vad mm.

Önskar en trevlig tur till TS och övriga.
 
Jag tror inte att det är ngt problem, men det skulle vara skönt att höra av någon som gått före. För mig är det inga probs. Det är just med hund.
 
Jag gick sträckan för en vecka sedan är just nu i Gällivare.
Ett knähögt vad före stuor kärpel.
Vadet vid valfojokka via sommarleden nådde upp till mitten av mina lår.

Med andra ord inga större problem. Om du vill vara på den säkra sidan kan du vada vid raststugan där det är betydligt grundare, dock måste du göra några småvad för att nå dhit.

En barnfamilj med två barn under 10 klarade galant av sommarledens vad, det är markrat med en hög björkstavar.

Förövrigt en mycket trevlig sträcka med varierande miljö.

Tillägg: Jag hade mobiltäckning dock dålig sådan men räckte för att ringa barnen mellan sjöarna 978 och 1034.
 
Senast ändrad:
Valfojåkkå

Vada inte Valfojåkkå framme vid fallet det är halt och strömt ! Stigen går nämligen fram till fallet sen sitter det pinnar som markerar som om det vore ett bra vad...men detta är fullständigt livsfarligt. Fallet är säkert Ca:80 m högt ! Sedan kan det finnas ett snöfält innan Valfostugan gå nedanför detta ! Snöfältet bryter av så att det blir ett gap rakt ner i mot en jåkk på Ca: 10 m så åk inte kana på detta !!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
tiantian Beisfjord to Kaisepakte, Abisko or Katterjåkk Fjällvandring 4
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
ceciliaflink.lindgren Katterjåkk-Abisko Fjällvandring 16
Pkh Katterjåkk - abisko august/september Fjällvandring 2
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
cfn Tips för fjälltur som börjar i Katterjåkk Fjällvandring 6
Kårsakrille Katterjåkk till Beisfjord ledtips Fjällvandring 3
avslut1008 Katterjåkk Fjällvandring 3
Tranan Trollsjön/Rissajarvi till Katterjåkk? Fjällvandring 2
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
frodo Ovan vandrare katterjåkk-abisko Fjällvandring 4
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
4416 Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 14
polarhund Tältplats mellan Katterjåkk - Unna Allakas vintertid Fjällvandring 2
eaglerock Katterjåkk eller Vistas? Fjällvandring 6
Katterjåkk-Unna Allakas Fjällvandring 2
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
gowalkabout Tältpllats innan Alesjaure Fjällvandring 2
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
bfia73 Alesjaure-Mårmastugan Fjällvandring 2
bfia73 Alesjaure-Höktopparna-Mårmastugan Fjällvandring 4
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Boots Utsikt, Unna Allakas - Alesjaure Fjällvandring 4
anderzand Cunojavvre-Unna Allakas-Alesjaure 3. juli? Fjällvandring 0
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
andrevs Drunkningsolycka vid Alesjaure Fjällvandring 24
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
Nytt från Abisko-Alesjaure?? Fjällvandring 0
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...