Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Finns det andra kända knivar som ni sett i filmer?

En kniv jag la märke till faktiskt ”hade en roll” i en film (förutom Rambo, då...) är kniven i The Hunted med bl.a Benicio del Toro. Han är värsta överlevaren och tillverkar själv ”den perfekta överlevnadskniven”, nedan... Inte imponerad.
 

Bilagor

  • 23DECC4C-11C5-41DF-95E6-CB12B7E29EFB.jpg
    23DECC4C-11C5-41DF-95E6-CB12B7E29EFB.jpg
    10.4 KB · Visningar: 891
En riktigt överarbetad kniv med tvivelaktiga funktioner.

Men allt går ju att sälja med reklam.

Tidigare har klagats över knivpriserna på nätet. Men det är ju bl a trådar som den här som driver upp dem.

go tur
 
Tidigare har klagats över knivpriserna på nätet. Men det är ju bl a trådar som den här som driver upp dem.

go tur
Så är det sannerligen!

Varje gång vi har diskuterat en specifik modell/märke så har buden på Tradera och en del andra auktionssajter rakat i höjden, jämfört med tidigare nivåer.

Vi sätter så att säga krokben för oss själva ;). Det blir därför allt svårare att buda på de knivar som vi berömt här.

~Paul~
 
Det här är däremot en riktig kniv. Bilden visar min välanvända EKA 597 Camp.

Den här kniven, anser jag, är den ultimata resekamraten. Den är kanon när man lagar enklare måltider hos vänner och bekanta och saknar de riktiga kockknivarna.

Som namnet antyder så funkar den dessutom ypperligt på campingen till diverse göromål, allt från enklare matprepp till att tälja en pinne.

Den fina, tunna bladprofilen (Kataba-slipad) i samspel med 12C27 resulterar i ett blad som är mycket skäreffektivt. I ärlighetens namn så har jag utrustat slipfasen med en liten egg även på den icke-slipade sidan. För enkelhetens skull ;).
 

Bilagor

  • Min EKA 597 Camp, 1.jpg
    Min EKA 597 Camp, 1.jpg
    54.3 KB · Visningar: 785
  • Min EKA 597 Camp, 2.jpg
    Min EKA 597 Camp, 2.jpg
    57.6 KB · Visningar: 830
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 723
Den här kniven, anser jag, är den ultimata resekamraten.

Det där är en riktigt kul sak, ser utomordentlig ut. Man blir imponerad av den person på EKA som lagt fram förslaget och lyckats fått igenom det. Inte det mest Svenssontilltalande uttrycket, och dessutom katabaslipad. Jag gör i ärlighetens namn samma sak, lägger en liten slipfas på ”fel sida”, allt från själva skäret till slipningen blir enklare då
 
Det där är en riktigt kul sak, ser utomordentlig ut. Man blir imponerad av den person på EKA som lagt fram förslaget och lyckats fått igenom det. Inte det mest Svenssontilltalande uttrycket, och dessutom katabaslipad. Jag gör i ärlighetens namn samma sak, lägger en liten slipfas på ”fel sida”, allt från själva skäret till slipningen blir enklare då
Va kul! Slipandet blir avsevärt enklare :).

Ja, det var en riktig fullträff från EKA. Synd att den inte tillverkas längre :(.

~Paul~
 
En kniv jag la märke till faktiskt ”hade en roll” i en film (förutom Rambo, då...) är kniven i The Hunted med bl.a Benicio del Toro. Han är värsta överlevaren och tillverkar själv ”den perfekta överlevnadskniven”, nedan... Inte imponerad.

Påminner om TOPS Tom Brown Tracker: https://www.knivbutik.se/overlevnadsknivar/1764-tops-tom-brown-tracker-1.html

Ingen kniv jag skulle vilja ha, precis... jag föredrar den typiska utekniven med traditionell design. Inga innovationer.
 
Vissa lider av föreställningen att en kniv ska vara ett slags multiverktyg i ett enda verktyg, och detta begrepp vilseleder dem till att designa allt större knivar med meningslösa detaljer och oanvändbara påhitt. TOPS har tyvärr alltför ofta drivits åt det hållet, t.ex. i Tom Brown Tracker och Tahoma Field knife (men det finns givetvis personer som är lyriska över detta slags knivar... och visst kan man se hur det finns sätt att använda dessa knivar...)

Det hindrar emellertid inte att TOPS Fieldcraft BOB är en väldigt bra och välbalanserad kniv, givet hyfsat "objektiva" (eller traditionella) utgångspunkter.
 
Senast ändrad:
henjon du glömde osthyvel!

Har inget problem med en Micra på 42 g och klarar mig väl utan en 2-3 hg slidkniv.

Men smaken är som bekant olika.

go tur
 
henjon du glömde osthyvel!

Har inget problem med en Micra på 42 g och klarar mig väl utan en 2-3 hg slidkniv.

Men smaken är som bekant olika.

go tur

Ja, ja... det är vid det här laget allmänt känt att du är väldigt lycklig över att du sparar ca. 150-200 grams vikt just i denna kategori av redskap,

Micra - med detta avses Leathermans multiverktyg? Men detta är väl ca. 9 gram tyngre - på tok för tungt, kanske?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...