Sarek/Suorva, tälta i hård vind?

Sitter på försenat tåg mot Gällivare och Suorva där min sarektur börjar. Men jag funderar över vädret lite. Vad tror ni om att smälla upp tält när det blåser 14 m/s? Vad jag vet har jag inte prövat förut, jag föreställer mig att det inte är så lätt, vill ju inte att tältet ska blåsa iväg...

Borde jag vänta till imorgon med att ta mig ut på fjället? Tänkta tältplatsen ikväll skulle antagligen vara kring Njavvejågåsj.

Tack för hyfsat snabb input :)

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
 
Om du har ett bra tält skall inte vinden vara något problem, men om det är ett tunneltält försök res det med absiden vänd mot vinden. Var noga med att få alla stormlinor väl förändrade och spända.
När du reser tältet, knyt fast det med hjälp av ex en eller ett par stormlinor i din ryggsäck på marken och ev ditt bälte så hindrar du tältet att blåsa bort när du sätter upp det.
Det finns platser att sätta upp tältet strax efter att du kommit över sista dammen, dvs invid rengärdet. Nästa plats är uppe på kalfjället runt 800m nivån invid första jokken som skall vadas. Bra platser men mer vindutsatt och längre vandring genom björkskogen idag.
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen :) det är ett tunneltält jag har, HB Enan. Kanske nöja mig med rengärdet inatt då.. första jokken, är det njavvejågåsj du menar då?

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
 
Om du har ett bra tält skall inte vinden vara något problem, men om det är ett tunneltält försök res det med absiden vänd mot vinden. Var noga med att få alla stormlinor väl förändrade och spända.
När du reser tältet, knyt fast det med hjälp av ex en eller ett par stormlinor i din ryggsäck på marken och ev ditt bälte så hindrar du tältet att blåsa bort när du sätter upp det.
Det finns platser att sätta upp tältet strax efter att du kommit över sista dammen, dvs invid rengärdet. Nästa plats är uppe på kalfjället runt 800m nivån invid första jokken som skall vadas. Bra platser men mer vindutsatt och längre vandring genom björkskogen idag.

Jag har alltid alltid absiden vänd från vinden, så att när jag lagar mat i absiden så är det inte så stor risk att matosen åker genom tältet om ni förstår vad jag menar.
 
första jokken, är det njavvejågåsj du menar då?

Korrekt, på norra sidan jokken på 800-850m nivån finns flera fina tältplatser.

När du kommit över sista dammen går en liten grusväg snett till vänster och leder upp mot det första stora rengärdet. Till vänster om den grusvägen finns plats att tälta (vi tältade där förra året efter rejäla tåg förseningar och taxi till Sourva genom genom SJ resplus, vilket innebar att vi tvingades starta vandringen vid 20-tiden på kvällen i regn).
Du skall sedan fortsätta rakt genom det rengärdet för att hitta stigen på andra sidan som leder upp mot fjället.
 
Senast ändrad:
Jag har alltid alltid absiden vänd från vinden, så att när jag lagar mat i absiden så är det inte så stor risk att matosen åker genom tältet om ni förstår vad jag menar.

Med 'absiden' menade jag tätets kortsida (finns ju två;)). På mitt Kaitum spelar det ingen roll vilken absid jag vänder mot vinden, matlagning och ingång blir på läsidan. På Nammatj 2GT eller Nallo2 blir det ingångssidan mot vinden för att undvika vindtryck och ev slagregn på den sluttande fotändan vilket skulle pressa tältdukarna mot varandra med ökad risk för genomfuktning.
 
Och jag har tänkt att tunneltält skulle stå med kortsidan mot vinden :)

Så tack för förtydligandena, då vet jag att jag sätter tältet åt rätt håll!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
 
Bara så det inte blir missförstånd - ett tunneltält ska stå med kortsidan mot vinden (med bågarna/bågen vinkelrätt mot vindriktningen). Ett Enan ska alltså inte stå med absiden mot vinden som ett Keron eller Kaitum.
 
Japp det är jag med på :) framme i suorva nu, håll tummarna för lite mindre regn o blåst!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
 
Trevligt, om du är framme redan nu och vädret inte är uruselt hade jag fortsatt fram till Njavvejågåsj då tältplatserna där är fina och trevlig utsikt. Håll höjd upp genom skogen (följ stigen efter rengärdet). Lycka till :).
 
Japp det är jag med på :) framme i suorva nu, håll tummarna för lite mindre regn o blåst!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

Ok lite sent nu, men vad fan om klockan bara va 11 när du anlände kunde du lätt hunnit bort till Gukkesbron innan det var dags att snutta kudden. :-D. 14 meter per sekund är mycket men det går bra att resa tält ändå om man förankrar bra som andra skrivit. Jag paddlade i uppåt 20 i byarna igår på Åland och sen tältresning på det, men där var det hyfsat lä.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...