Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta

Hej.
Jag och min sambo planerar att vandra från Abisko till Nikkaluokta via Vistasdalen i mitten av juli.
Min första tanke var att att man från Vistasstugan går in i Stuor Reiddavaggi och förbi Nallostugan till Unna Räita-stugan. Vidare därifrån sedan ut till Vistasvaggi genom Unna Reiddavaggi och ner till Nikkaluokta.
Är det vettigt avsätta 5 dagar för denna tur?

Dock när jag läst runt lite här på forumet så får verkar folk tycka lite olika om "väggen" från Unna Räita-stugan ner i dalgången, på vissa låter det som att den är omöjlig medan andra verkar finna den väldigt lättgången.

Därav började jag istället fundera på att gå från Vistasstugan ner i dalen en bit och sedan in Unna Reidavaggi för att tälta vid sjön innan "väggen", sedan gå samma väg ut igen i Vistasvaggi.

Vad säger ni visa på detta forum, är något av alternativen att föredra?
Vadet i Unna Reiddavaggi har jag uppfattat som kan vara lite knöligt vid högt vatten, har jag uppfattat det rätt?
Skulle vara surt att gå via Stuor Reiddavaggi och behöva vända tillbaka till när man kommit ner i Unna Reidavaggi.
 
Gick där för 4-5 år sedan. Det är ganska brant och stråk med moränlera som man får se upp med, annars inga problem.
 
Gick där för 4-5 år sedan. Det är ganska brant och stråk med moränlera som man får se upp med, annars inga problem.

Ok, tackar :).
Bokade tågresan igår. Kommer till Abisko kl.11 den 13e och ska med bussen från Nikkaluokta den 18e kl.16.20.

13/7: Abisko -> Abiskojaure
14/7 Abiskojaure -> Alesjaure
15/7 Alesjaure -> Vistas
16/7 Vistas -> Nallo -> Unna Räita-stugan alt. Vistas -> Unna Reaiddavaggi
17/7 Unna Reaiddavaggi -> Sjön 519 eller Lisas stuga i Vistasvaggi.
18/7 Tältplats -> Båtlänningen 12km från Nikkaluokta.

Hur vi går 16/7 beror på hur mycket vatten det är.
Tips på något man inte bör missa?
Vi går med tält så vi är inte bundna till stugorna.
Är det en rimlig tidplan för turen?
 
"Väggen" är jobbig, men visst kan man passera där. Många har gått där förut

Ska ni gå på södra/västra sidan av vistasvagge? Stigen går på andra sidan och ni ska inte räkna med att kunna ta er över.

Jag skulle lägga till en dag.

Peter HP
 
Varför inte gå omvänt? Först fram till "väggen" och se om ni kommer upp och sen vidare till Nallo för vidare färd. Om ni inte kommer upp är det ju inte värre än att vända ner i Vistas igen och ta en dagstur från stugan innan ni går söderut igen. Eller om ni känner er i god form ta vägen upp över platån öster om Kebnekaise/Tarfala (som jag glömt namnet på nu)

De flesta tycker att branta och svåra partier är enklare uppför än nedför, mig inkluderat.

Lycka till med er tur!
 
"Väggen" är jobbig, men visst kan man passera där. Många har gått där förut

Ska ni gå på södra/västra sidan av vistasvagge? Stigen går på andra sidan och ni ska inte räkna med att kunna ta er över.

Jag skulle lägga till en dag.

Peter HP
Oj, insåg att jag var otydlig. Vi ska gå på leden i Vistasvaggi, dvs östra. Med tältning vid sjön 519 eller Lisas stuga menade jag i höjd med dem, inte på samma sida jokken.
 
Vadet i slutet av Unna Readdavaggi kan undvikas genom att vandra på den sydöstra sidan av dalen/vattendraget.

OK, vad jag förstått är den sidan betydligt knepigare att gå. Om vattennivån är hög så tältar vi i Unna Reaiddavaggi innan vadet nedanför sjön 1344 och går tillbaka till Vistasvaggi dagen efter.
 
Varför inte gå omvänt? Först fram till "väggen" och se om ni kommer upp och sen vidare till Nallo för vidare färd. Om ni inte kommer upp är det ju inte värre än att vända ner i Vistas igen och ta en dagstur från stugan innan ni går söderut igen. Eller om ni känner er i god form ta vägen upp över platån öster om Kebnekaise/Tarfala (som jag glömt namnet på nu)

De flesta tycker att branta och svåra partier är enklare uppför än nedför, mig inkluderat.

Lycka till med er tur!
Tack för tipset :).
Troligtvis är vattenståndet högt så vi går så långt vi kan in Unna Reaiddavaggi och tältar där, dagen efter ut i Vistasvaggi.
 
Alternativ väg....

Tänkte komma med ett litet förslag om alternativ rutt när ni går ner i Vistasdalen igen från Unna Reaiddavaggi...det är att inte gå ner och igenom hela Vistasdalen till Nikka, utan istället följa ledmarkeringen(på kartan) på den västra sidan, upp mot Njunni för att sedan gå vidare över platån Cievrralakhu. Följa dalgången ner mot stigen/bron 4km från Nikka. Utsikten är fantastisk och ni slipper alla insekter och Mygg som lär kalasa på er i dalen!

Jag gick där i fjol, en härlig tur :)!
 

Bilagor

  • IMG_2375.jpg
    IMG_2375.jpg
    33.7 KB · Visningar: 888
Vadet i slutet av Unna Readdavaggi kan undvikas genom att vandra på den sydöstra sidan av dalen/vattendraget.

Med den sena snösmältningen i åtanke tror jag att detta är närmast en förutsättning. Ni kommer ju ner på sydöstra sidan från Unna Räita. Jag skulle stanna på den sidan. Det är förstås lite skråigt en bit, men bättre än ett farligt vad.
 
Tänkte komma med ett litet förslag om alternativ rutt när ni går ner i Vistasdalen igen från Unna Reaiddavaggi...det är att inte gå ner och igenom hela Vistasdalen till Nikka, utan istället följa ledmarkeringen(på kartan) på den västra sidan, upp mot Njunni för att sedan gå vidare över platån Cievrralakhu. Följa dalgången ner mot stigen/bron 4km från Nikka. Utsikten är fantastisk och ni slipper alla insekter och Mygg som lär kalasa på er i dalen!

Jag gick där i fjol, en härlig tur :)!

Tack för tipset, men vi kommer nog inte hinna den sträckan med de dagar vi räknat, tänkte kapa en dryg halvdag genom att åka båt till Nikkaluokta från båtlänningen 12 km.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
4000 Abisko-Mårmast.-Vistas-Kaskavagge-Tarfala Fjällvandring 9
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...