Var ska jag vandra i år?

Hej

Vid det här laget brukar planeringen var klar sen länge, men i år tryter inspirationen.

Bomba mig med idéer!

Förutsättningar:
*En vecka max 8 dagar vecka 28, alltså andra veckan i Juli
*Vill kunna ta mig med tåg/buss. Vid behov kan jag ta bilen, men vill inte köra själv längre än Jämtland.
*Så lite skog som möjligt och snabbt upp på kalfället prioriteras.
*I år vill jag helst gå på led, men det är inget måste.
*Är van vandrare och kommer tälta.
*Kan gå rätt långt, 20-30km per dag utan större problem.
*Varit lite i de flesta fjällområden från Grövelsjön till Abisko, och gillar allt (förutom för långa sträckor i skog)

Utsidan bestämmer, var ska jag vandra i år?
 
I västra Härjedalen finns det två fjällparkeringar ovanför trädgränsen. En nordöst om Tänndalen upp mot Hamrafjället, Skarvarna och Anderssjöarna. En sydväst om Hamra upp mot Svansjökläppen och Svansjön. Från båda dessa parkeringar, som båda är avgiftsbelagda, finns det vandringsleder. Eller åtminstone relativt tydliga stigar.

Trevlig vandring oavsett var du väljer att vandra!

/Birger
 
Ta tåget till Abisko, Kungsleden söderut en timme, sen upp i Ballinvagge, vidare genom Siellavagge ner i Alisvagge. Över bron och upp till Mårma, över passet och via Vistas (eller direkt) mot Kaskasavagge. Över Cievralahku till Nikkaluokta, sista timmen i björkskogen.

Den här turen tar ca 5 dagar plus ankomst- och avresedag. Vill du förlänga turen ett par dar kan du efter bron över Aliseatnu gå leden österut och söderut och sedan gå Leavasvaggi västerut, upp mot Mårma.

Skriv ett mail om du vill ha en mer detaljerad beskrivning inkl. tältplatser.

Hälsn Pelle
 
I västra Härjedalen finns det två fjällparkeringar ovanför trädgränsen. En nordöst om Tänndalen upp mot Hamrafjället, Skarvarna och Anderssjöarna. En sydväst om Hamra upp mot Svansjökläppen och Svansjön. Från båda dessa parkeringar, som båda är avgiftsbelagda, finns det vandringsleder. Eller åtminstone relativt tydliga stigar.

Trevlig vandring oavsett var du väljer att vandra!

/Birger

Bra idé! Det är ett område som jag bara snabbt passerat på Gröna Bandet. Ska undersökas vidare. Tror du att man har att göra en hel vecka i området?

Ta tåget till Abisko, Kungsleden söderut en timme, sen upp i Ballinvagge, vidare genom Siellavagge ner i Alisvagge. Över bron och upp till Mårma, över passet och via Vistas (eller direkt) mot Kaskasavagge. Över Cievralahku till Nikkaluokta, sista timmen i björkskogen.

Den här turen tar ca 5 dagar plus ankomst- och avresedag. Vill du förlänga turen ett par dar kan du efter bron över Aliseatnu gå leden österut och söderut och sedan gå Leavasvaggi västerut, upp mot Mårma.

Skriv ett mail om du vill ha en mer detaljerad beskrivning inkl. tältplatser.

Hälsn Pelle

Bra förslag! Gick Ballinvagge förra sommaren, men svängde sen norrut Abiskojaure-Kårsevagge-Trollsjön.

Jag har aldrig varit vid Mårma, så det finns helt klart på min lista. Men hur tror att snöläget är så pass tidigt? Jag har inte sett någon bedömning om årets snösmältning.

Leavasvaggi låter ju väldigt spännande, aldrig ens tänkt på den dalen. På kartan ser det ut att kunna vara en hel del knepiga vad. Har du gått den själv?
 
Bra idé! Det är ett område som jag bara snabbt passerat på Gröna Bandet. Ska undersökas vidare. Tror du att man har att göra en hel vecka i området?

Om du väljer att parkera nordöst om Tänndalen finns det många mer eller mindre välmarkerade leder/stigar och mer eller mindre välbesökta områden nästan hur långt norrut och västerut som du önskar.

Om du väljer att parkera sydväst om Hamra har du hela det s.k. Gränslandet (se http://www.graenslandet.se/sv/ och http://www.graenslandet.se/sv/kartor) med omnejd att ta dig an. Det inkluderar Rogen och Grövelsjön på några vandringsdagars avstånd söderut. Området sträcker sig en bra bit in i Norge (Femundmarka). Det finns en del rundslingor som kanske skulle kunna fungera med tanke på att du ju måste ta dig tillbaka till bilen efter avslutad vandring.

/Birger
 
Om jag får välja tidpunkt för en fjälltur så går jag helst direkt efter midsommar. Fågellivet är fortfarande bra då och en del blommor har hunnit komma upp. Ganska folktomt också, men myggen kan vara besvärliga. Ljust dygnet runt.

Jag har aldrig besvärats av snön vid den här tidpunkten. Normalt har den hunnit sätta sig och håller för mig (65+20 kg). Ok, några genomtramp blir det väl, men det kompenseras av att slippa gå i stenrösen som oftast är underlaget på den här höjden. Och ja, du kommer att gå en del i snön vid Mårma.

Mitt förslag bygger dels på de två turer jag gjort - i båda riktningar - och dels på årets planerade tur i slutet av juli. Då ska min kamrat och jag gå omvägen via Leavasvagge, där jag aldrig varit förr. Vi kommer då inte att vada Leavasjokken utan gå på norra sidan. Jag tror inte vaden där är besvärliga. I värsta fall får man väl gå uppströms en bit.

Sträckningen via Mårma (ej Leavasvagge) har diskuterats detaljerat flera gånger här på Utsidan. Kanske du kan söka den informationen?
 
Jämtland/Norge

Storlien-Vålådalen gick jag 2017. Se kartan. Kan det ge inspiration? Varje svart plupp är en tältövernattning förutom sista, då det var ett rum vid Vålådalens fjällstation. Tåg och buss funkade fint.


Hej

Vid det här laget brukar planeringen var klar sen länge, men i år tryter inspirationen.

Bomba mig med idéer!

Förutsättningar:
*En vecka max 8 dagar vecka 28, alltså andra veckan i Juli
*Vill kunna ta mig med tåg/buss. Vid behov kan jag ta bilen, men vill inte köra själv längre än Jämtland.
*Så lite skog som möjligt och snabbt upp på kalfället prioriteras.
*I år vill jag helst gå på led, men det är inget måste.
*Är van vandrare och kommer tälta.
*Kan gå rätt långt, 20-30km per dag utan större problem.
*Varit lite i de flesta fjällområden från Grövelsjön till Abisko, och gillar allt (förutom för långa sträckor i skog)

Utsidan bestämmer, var ska jag vandra i år?
 

Bilagor

  • Jämtland_vandring_original_2017_stugorna.jpg
    Jämtland_vandring_original_2017_stugorna.jpg
    152.9 KB · Visningar: 796
Alternativ till dag 1 och 2

Storlien-Vålådalen gick jag 2017. Se kartan. Kan det ge inspiration? Varje svart plupp är en tältövernattning förutom sista, då det var ett rum vid Vålådalens fjällstation. Tåg och buss funkade fint.

Ett trevligt alternativ till dag 1 och 2 ovan är att i Storlien gå fram till Tullstationen, runt hörnet där börjar leden till Klukstugan. Från Klukstugan rundar man Klukskaftet på ostsidan, tar sikte mot Klukskaftet och låter sig fångas upp av leden Kluksdal - Storerikvollen. En tältnatt fram till Storerikvollen. (blev mycket Kluk här)
/B
 
Korrigering

Ett trevligt alternativ till dag 1 och 2 ovan är att i Storlien gå fram till Tullstationen, runt hörnet där börjar leden till Klukstugan. Från Klukstugan rundar man Klukskaftet på ostsidan, tar sikte mot Klukskaftet och låter sig fångas upp av leden Kluksdal - Storerikvollen. En tältnatt fram till Storerikvollen. (blev mycket Kluk här)
/B

Korrigering;
rundar man Storkluken och tar sikte mot Klukskaftet

/B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
tjolanta Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
trinity Var ska vi vandra? Fjällvandring 3
Var ska vi vandra? Fjällvandring 1
Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...