Barlast i kajak.

Jag är lite sugen på en Reval RS (liknar point xp) men eftersom jag är en nybörjare så känns den lite rank..

Någon som kan hjälpa mig med följande frågor..

- Hjälper det om jag lägger i lite "barlast" så här i början ?


- Hur gör jag isåfall dvs. var lägger jag min barlast (sittbrun, akter..) och hur ser jag till att den inte far omkring.

- Hur tungt måste den lastas för att det ev skall hjälpa?

- Är det det en dum ide, dvs skall jag välja en stabilare kajak..


/Eva
 
Revalen är v-bottnad och därmed ganska stabil i sig. Ganska smal förvisso. 53cm bred.

Lite skrot har man kanske med sig ändå. Ev. kärra och reservkläder, reservpaddel och fika, kamera m.m. Med din vikt borde det bli ganska lagom.

Antar att det är ganska vettigt ändå att använda sakerna ovan för att "trimma" kajaken. Eller vad säger man i kajaksammanhang. Få vattenlijen bra...

Lyssna inte för mycket på mig. Nybörjare.
 
Mitt tips är att skaffa två 5-liters dunkar och fylla dem med vatten i samband med sjösättning (så slipper du bära tungt). Lägg dem i skotten - en fram och en bak. Det kommer att göra kajaken betydligt stadigare. Sen kan du allteftersom minska på vattenmängden.

Ännu bättre är att använda vattensäckar eftersom de ligger platt mot botten, men då får du lägga ut några hundralappar.
 
Förkortad repris från
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6859 (där det nog finns fler tips)

I Derek Hutchinson’s eminenta bok "The Complette Book Of Sea Kayaking" beskrivs hur man gör en ballast med bly och fästen i kajaken. Vill man inte använda bly (dyrt, tungmetall etc.) kan man använda en stålcylinder (rundstång), (stål är mycket billigare än bly, men inte samma höga densitet som bly), tänk dock på att en sådan ballast också kräver flytförmåga, för att en vattenfylld kajak ska flyta, vattentäta skott eller annan flythjälp ett måste.

Jag har skaffat 3 olika stålcylindrar (i rostfritt stål för renhetens skull) på 4 kg, 6 kg och 10 kg, vilken cylinder jag använder beror på övrig packning, och plastat fast fästen i det aktre stuvutrymmet, alldeles bakom sitsen i min kajak.

Ballastfästet till min kajak, en P&H Sirius med 2 packluckor bak, och 2 skott bak. Plastade fast en ca 300 mm lång trälist på var sida ca 30 mm från kajakens mitt alldeles bakom den första skottväggen bakom sitsen. Skaffade 4 st 40*40 mm stora backelitbitar ca 8 mm tjocka. Borrade ett hål mitt i backelitbitarna och gängade med M6 tapp. Ruggade backelitbitarna med smärgelduk för att dom skulle fäst bättre. Plastade (epoxi) fast backelitbitarna i kajaken. Köpte syrafasta i M6 skruvar i lämplig längd med 6-kantskalle. Köpte plattband i polyester (grön för styrbords sidan och rött för babordssidan, var gör man inte för att det ska sjömässigt) gjorde hål i plattbandet med en hålpiptång och värmde lite för att smälta trådkanterna och slog i en öljett i hålen. I andra änden av plattbandet sydde jag fast kardborrband. Skruvade fast plattbanden i backelitbitarna.

På stålcylindrarna (gratis ur en återvinningcontainer på jobbet) limmade jag fast ett lager liggunderlag. Stålcylindern lägger jag i och sätter fast då kajaken ligger vid vattnet. Under hela sommarhalvåret har jag stålcylindrarna liggande i bilen.

packlucka1_gif.gif


Per
 
Jag paddlar Revalen och använder mig då och då av barlast. Det gör faktiskt väldigt stor skillnad och är en god idé om du känner att den är rank.
Prova Peters metod med en fem liters vattenpåse i vardera skott så blir det jämt och fint. Själv har jag bara en 10 literspåse och den har jag placerat i sittbrunnen då jag använder barlast. Funkar bra det också.

mvh/ Samme
 
En olastad v-bottnad kajak kan av en del upplevas som initialrank, speciellt på platt vatten, med en tendens att luta åt ena eller andra hållet.

Att under en kort nybörjarfas använda barlast för stabilitet kan kanske ha sina fördelar. Att efter denna övergångsfas fortfarande känna behov av barlast ser jag som ett tecken på att man kanske borde valt en annan kajak. (Jo, jag räknar med mothugg.) En intressant företeelse är att betala dyrt för en extra lätt kolfiber/kevlar kajak för att sedan lasta den med tyngder...

Enda "barlast" jag släpar med är en och annan ölburk på övernattningsturerna. Har dock upplevt att paddlaren blir rankare efterhand som barlasten minskar... Jag brukar därför inte röra "barlasten" förrän dagens paddling är över. :)

Mvh, Anders
 
Säkerhetsrisk med bly

Som tidigare påpekats, på Utsidan, så finns det en säkerhetsrisk med att använda sten, sand, bly eller annat med hög densitet som barlast.

De vattentäta skott som skall stå för flytkraften kommer kanske inte alltid att vara vattentäta. Det kan på olika sätt uppstå läckage och i det värsta scenariot tar barlasten med sig kajak och paddlare till botten.
 
Re: Säkerhetsrisk med bly

gorans; sa:
... i det värsta scenariot tar barlasten med sig
kajak och paddlare till botten.
Som värsta-värsta scenario så tar barlasten med sig kajak och paddlare och alla andra paddlare i hela gruppen med sig ner till botten.

Om vi nu skall tänka på värsta-värsta alltså... ;-)
 
Börjar med vatten

Tack för alla förslag, jag tror jag börjar med vattenpåsar..Tanken är ju att jag bara skall behöva lite "hjälp" så här i början.
 
Vatten säckar

HEJ Eva

Jag köpte två vattensäckar på biltema med dusch munstycken dom funkar superbra.

/ Mårten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BKC Barlast i Seagull Off Shore Paddling allmänt 4
Björn T Instabilitet och barlast??? Paddling allmänt 10
Blander Tips på barlast? Paddling allmänt 14
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.