Hattbrännare vs trattbrännare.

För fans det hattbrännare nu finns det bara trattbrännare.

Tillverkarna (om man bortser från ljudet) anser tydligen att trattarna är bättre/effektivare.

Är det någon som vet någon annan orsak.
 
För fans det hattbrännare nu finns det bara trattbrännare.

Tillverkarna (om man bortser från ljudet) anser tydligen att trattarna är bättre/effektivare.

Är det någon som vet någon annan orsak.

Det finns förvisso fortfarande hattbrännare att få tag på typ MSR Whisperlite och Primus Gravity.

Lägre vikt för trattarna har nämnts i diskussionen, men det har ju funnits mycket lätta hattbrännare tidigare (t.ex. MSR Simmerlite).
/Niklas
 
En tratt är DEFINITIVT mycket billigare att tillverka än en hatt!

I en hattbrännare ingår en massa gaskanaler mellan inner och ytterhatt, och en myriad med små hål i ytterhatten - allt krångligt att tillverka i stora serier utan att personalkostnaden rusar iväg. I en trattbrännare ingår en stansad/pressgjuten brännartratt och en dito flamspridarplatta - that's it... Gissa vad bönräknarna på ekonomikontoret beslutar om, över huvudet på ingenjörerna och proven good practise? Och inte säger marknadsförarna i sin reklam att bönräknarna och ekonomin fick bestämma, utan de svamlar ihop nåt om bättre egenskaper...

Jag vet, eftersom han berättat det för mig, att de 3D-utskrivna metallråvarorna som utgör grunden för min tillsatshatt kostar BD väl över 50 dollar per styck i inpris. Sedan så ska de slutbearbetas av honom före leverans till oss hattbrännarälskare - inte många storföretagsbönräknare som tillåter sånt i dagens kvartals- eller vecko-ekonomi...
 
Ursprungligen, på farfars tid så var benämningarna "susande brännare" (roaring burners kallar engelsmännen dem) resp. tystbrinnande (silent burners), Ja, visst är det så att det är enklare att tillverka brännare av den förstnämnda typen, något färre delar, Eftersom jag har förmånen att känna några äldre herrar som arbetat på Optimus i Upplands Väsby, så vet jag att det ändå var hög automatiseringsgrad i tillverkningen, Det ni kallar hattar med hål (lågspridare), stansades ut, hatten klar, den hamnade sedan på ett dorn, där den snurrades runt samtidigt som det stansades hål. Nog om det, fördelen med den susande/dånande brännaren rent praktiskt är att de är inte lika känsliga för vind & blåst som de tysta brännarna. Tro`t om ni vill, så är det. Undertecknad använder kök med båda typerna av brännare, liksom ett flertal bekanta, En annan fördel med de "högljudda" är att man hör verkligen att köket brinner & fungerar ordentligt. Att jag sedan hör till det "gamla gardet", det är en annan sak eller som en kamrat uttryckte det;
"det var inte bättre förr, det är sämre nu".
GOD FORTSÄTTNING !
 
Givedsvis tillverkads bägge modellerna med tämligen optimala metoder, att tro att det är märkligt att stansa hål, den individen har inte besökt en tillverkande verkstad.

Men dånbrännarna går att sälja med god förtjänst. Hade kunderna krävt hattbrännare så hade de tillverkats. Svårare är det inte.

Men utvecklingen är lättare för närvarande och kan man eliminera detaljer i förvärmning och spridning blir det lite lättare. Dessutom går det att sälja.

Börjar kunderna att kräva tystbrännare kommer det nog att byggas och säljas.
Men utan input så förblir det nog dånbrännare.

En stor svårighet för den här branschen är ju att 100år gamla brännare fortsätter att fungera.
go tur
 
... fördelen med de susande/dånande brännarna rent praktiskt är att de är inte lika känsliga för vind & blåst som de tysta brännarna. Tro`t om ni vill, så är det.
Ja så är det, mitt 111T gillar inte hård blåst. Det är väl därför som KAP Arctic blivit så kultförklarat:

Bägge 'problemen' lösta i ett paket: Trangias totala vindskydd OCH Optimus 207-brännarens tystnad (och höga effekt). Hatten av för Gunnar Finn och hans problemlösande!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...