Vad är detta?

Har ärvt en märklig utrustning av en släkting. Det är en typ av säck som vid en första anblick ut som en militärsovsäck, men tyget är alldeles för styvt, påminner mer om ett stabilt båtkapell. En massa remmar är det också, dessutom ett antal dragkedjor på ena lång och kortsidan, förstärkta med snörning. Ett typ av vadmalsfoder gör att man tror att nåt levande ska kunna ligga här. Utrullad längd endast 180 cm, bredd kanske 70 cm.
Det som gör det hela ännu märkligare är att längs hela den utrullade säcken är det sydda längsgående kanaler (illustreras med istoppade brädor i bild 2), ungefär som om man skulle kunna hänga upp "säcken" i nån typ av skaklar eller liknande. Min släkting jobbade inom polisen så en teori är att det är något därifrån?
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    31 KB · Visningar: 569
  • 02.jpg
    02.jpg
    87.9 KB · Visningar: 577
  • 03.jpg
    03.jpg
    55.5 KB · Visningar: 577
"patient-täcke" - från försvarsmakten?

Min tanke - då det är både remmar och kanaler osv i den att den skall kunna användas (nödtorftigt?) som bår? Skulle det här kunna vara något slags "patienttäcke" eller "sovsäck" för försvarsmakten, av tidigt datum? Det skulle kunna förklara både remmar, innersäck (i isolerande ylle) och längsgående kanaler? Det ser emellertid ut som att just det här exemplaret inte är särdeles slitet?

Någon annan som har någon teori?
 
Jo nåt sorts "patient-täcke" är ju en tanke, men bara 180 cm? Det är inga resliga svenska soldat-patienter då :) Vad än det är så är det helt oanvänt. Känns inte så gammalt, men svårt att avgöra då "säcken" är i nyskick.
 
Medellängden var ju kortare förr, så det är kanske inte så konstigt att äldre militära prylar inte är gjorda för dagens resliga män:)
 
Kan du hitta någon typ av M-nr märkning i den? (M????-??????) så går det enkelt att ta reda på vad det är.
 
Medellängden var ju kortare förr, så det är kanske inte så konstigt att äldre militära prylar inte är gjorda för dagens resliga män:)
Jo fast det var väl typ 100-150 år se'n som indelta soldater var av kortare slag och så gammal är inte denna säck...

Kan du hitta någon typ av M-nr märkning i den? (M????-??????) så går det enkelt att ta reda på vad det är.
Nix, jag har rullat ut för att hitta nån typ av märkning, vad som helst, men det är en 'no-name' vad jag kan se...
 
De militära sjuktransportpulkorna i trä var inte heller så långa.

En tanke skulle kunna vara att denna skulle kunna användas både på/i sjuktransportpulka och med slanor som en sorts enkel bår.

Remmarna är intressanta. Fastspänning på pulka eller annat fordon under transport?

Thure
 
Efter lite googlande tycker jag att den ganska starkt påminner om den här? (Tja, utom färgen som är mer brun på museiföremålet, och mer grå på ditt exemplar?) I så fall en tidigare bår som funnits inom flygvapnet.

https://digitaltmuseum.org/021025936170/bar

Kan det stämma?

(Väldigt intressant detta! Det här är ett litet detektivuppdrag! Uppiggande!)
 
Efter lite googlande tycker jag att den ganska starkt påminner om den här? (Tja, utom färgen som är mer brun på museiföremålet, och mer grå på ditt exemplar?) I så fall en tidigare bår som funnits inom flygvapnet.

https://digitaltmuseum.org/021025936170/bar

Kan det stämma?

(Väldigt intressant detta! Det här är ett litet detektivuppdrag! Uppiggande!)
Yes! Kan mysteriet vara löst? En "Bårsäck". Det ser ju faktiskt precis ut som min, fast min är militärgrön, och i bättre skick också. Ska öppna igen och se om jag kan hitta "Instruktion för bårsäck". Håller med, roligt detektivjobb, bra grävt!
 
Kottens fynd var intressant. Men måtten stämmer dåligt. Underbar instruktion insydd se nedan.

Där framgår också hur remmarna på långsidan kan användas.

Det framgår också att det finns en kapuschong. Därmed är längden kanske mera lämplig.

Thure
 

Bilagor

  • bårsäck.jpg
    bårsäck.jpg
    81.9 KB · Visningar: 479
OK nu har jag öppnat säcken igen, jag tror helt klart det är en "bårsäck". Se bild från den förmodade huvudänden. Däremot finns det ingen instruktion som varnar för hästar mm, kanske detta är en nyare variant där man tyckte att användningen var fullständigt uppenbar och inte behövde förtydligas? Haha!
 

Bilagor

  • 04.jpg
    04.jpg
    93.9 KB · Visningar: 501

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.