Köptips: kanadensare

Ahoj!

Jag ber om ursäkt i förhand, det här ämnet lär ha dykt tidigare men jag kunde ändå inte lokalisera någon relevant tråd.

Jag är ute efter en kanot som går bra att paddla med två personer, OCH som ensampaddlare. Jag förstår att det blir svårt att tillgodose båda behoven och att den ena varianten kan komma att lida på den andras bekostnad. Men jag vill kunna dra ut med min sambo och paddla såväl som dra ut med hunden och paddla när jag är gräsänkling (och den här hunden är inte mycket till paddlingshjälp).

Är det någon som har tips på modell, märke, etc som uppfyller det kravet?
 
Jag har en 12 fots Sportspal som fungerar utmärkt både som solokanot och tvåmanskanot. Väger endast 15,5 kg.
 

Bilagor

  • sportspal.jpg
    sportspal.jpg
    27 KB · Visningar: 1,459
Lars Monsens favoritkanot, Ally, kan vara värd att kolla upp, i alla fall om enkel transportmöjlighet är önskvärd. Finns i olika storlekar.
 
Inte alls.
En vanlig femmeters/16 fotare går alldeles utmärkt att ensampaddla, och är alldeles lagom för två personer. Givetvis ställer det krav på att du kan paddla med enkelpaddel, men kan du det så är det ingen större skillnad att paddla en längre farkost.

Ally kan du packa ihop över vintern.

Urberg har en tung rackare (just nu till väldigt bra pris).
Tahe marine (xxl.se) har en ny modell som är betydligt lättare.

Canoe adventure north har HOU, mad river och Nova craft. Litet dyrare än ovanstående.
Linders aluminiumkanot.
Esker outfitters har både trä och aluminium.
 
Om du vill ha topoftheline-kanoter så är WeNoNah eller Mad River det du ska ha. Det kostar dock att ligga på topp...

Sen så styrs valet av kanot så klart av vilken typ av paddling du ska göra: sjö-, ström- eller forspaddling?
Prospector är en klassiker som duger till allt du kan utsätta den för. Den lastar otroligt bra, är extremt stabil och funkar även att paddla ensam i. Även Spirit II är otroligt populär.
Tyvärr är dock den svenska marknaden mycket liten och smal för kanoter, och det är svårt att hitta fina begagnade kanoter för den kräsne. Linderkantoterna är ganska trevliga att paddla och är riktiga slitvargar, men slamrar väldigt mycket och gör att det kan vara svårt att hitta lugnet när man är ute.

Mina bröder har kanoter av andra märken som de även är nöjda med både för familje- och soloutflykter, och som har sina olika styrkor: Old Town, Acron och ett stripbygge med form från en WeNoNah Argosy.
Undvik de gamla pråmarna med 3 kölar som du hittar på blocket, det är omöjligt att finnan någon paddlingsglädje i dom...
 
Det beror förstås lite på vad du vill ha för lastkapacitet, särskilt när ni är två, men jag skulle vilja slå ett slag för en kanot i 15fotsstorlek, sen kan du ju fundera på modell. Jag har en pakcanoe 150 som är besläktad med Allyn och därmed hopfällbar. Pakcanoen kan sättas ihop som enmans eller tvåmanskanot om man köper till extra delar för det. Som kanot funkar den ypperligt i båda utföranden, men det blev lite onödigt dyrt tycker jag själv, det är nog bara om man är hundra på att man uppskattar det som det är värt det. Jag hade nog kunnat vara nöjd med bara tandemversionen också.

Kort sagt skulle jag föreslå en symmetrisk kanot (som kan paddlas "baklänges" från den främre sitsen solo) som är runt 15 fot lång, men sen hänger det nog på vad du vill att det ska kosta.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
Kul att det trillar in lite tips!

Jag kan ju tillägga att kanoten kommer paddlas i insjöar och lugna vattendrag. Inget actionspäckat med andra ord. Angående lastkapaciteten har jag inte särskilt höga krav, det kommer handla om dagsturer för det mesta. En normalstor väska med stormkök etc eller bara en mellanstor hund. Ska kika lite på de kanoterna som nämns, keep em’ comin’!
 
Som flera här redan påpekat så räcker nog 15-16 fot väl för det du planerat använda den till, och längden korrelerar ju även med hur tung farkosten blir. Min personliga preferens är att det knappt går att bära/lasta en kanot över 35kg på egen hand på land.
En viktig sak att påpeka är dock att längden även påverkar hur lättdriven kanoten är, och att en lång kanot därför inte är sämre för att man paddlar solo utan snarare tvärt om. Vattenfarkoster fungerar så att ju längre den är, desto mindre är friktionen mot vattnet = desto snabbare är den.
Det du istället bör fundera över är hur bred kanoten ska tillåtas vara, det är här den stora friktionen mot vattnet uppstår. Solokanoter tenderar att vara ganska smala för att man ska kunna sätta ner paddeln i vattnet utan att behöva sträcka sig ut från kanoten och för att göra de mer lättdrivna.
 
En riktig klassiker är en dukad fururibbad Gedda Macfie. men de är nog inte helt lätta att få tag på. Betydligt mer lättdrivna än de glasfiberkanadensare som var så populära på 60 och 70-talet.

http://www.hmcc.se/

Thure
 
När man vänder på en standard kanadensare och paddlar baklänges kommer man närmare mitten på kanoten och det innebär en del nackdelar då man måste ha enkelpaddeln längre från mittlinjen och dessutom får svårare att styra då roderverkan med j-tag blir sämre än från aktertoften/tvärträt.

Men om du vill kunna paddla både ensam och med en medpaddlare så är det ändå troligen enklaste lösningen. Barlast framtill fungerar också men hur som helst blir det knepigt i sidvindar att hålla upp fören i färdriktningen på en 15-17 fotskanadensare som du paddlar ensam..

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
moue Köptips. Andra kajak Paddling allmänt 0
Tobbe74 Köptips havskajak Paddling allmänt 2
highlandpark Köptips kajak Paddling allmänt 3
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Flaskhållare i kanadensare Paddling allmänt 3
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
iMartin Kanadensare med två barn Paddling allmänt 2
Tomeu Kajak byttes mot kanadensare Paddling allmänt 0
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
Fetknoppen Förvaring av Kanadensare Paddling allmänt 9
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
larsn1 Kanadensare 3-6 dagar rundtur Paddling allmänt 14
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
baldur1 forspaddling för kanadensare Paddling allmänt 3
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Sigi fran _Virihaure till Kutjaure i Ally-kanadensare? Paddling allmänt 0
Elin75 Paddla med kanadensare? Paddling allmänt 6
elgen88 Hyra kanadensare och vara ute över en helg Paddling allmänt 0
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
corabora Forspaddling med kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Platstips för långfärd i kanadensare Paddling allmänt 2
Jokkmokkguiderna Acron Solo kanadensare Paddling allmänt 1
Kanii Kurs i freestyle paddling med kanadensare? Paddling allmänt 3
Osagian Kanadensare på biltak Paddling allmänt 7
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
sofiah Kanadensare i juli Paddling allmänt 7
tor_selden Uthyrning Kanadensare södra Stockholm Paddling allmänt 5
MonicaKa Kanadensare vann kanot-VM ;) Paddling allmänt 5
sparken Paddla kanadensare i Skärgård/Hav Paddling allmänt 9
Bellum Kanadensare i Götakanal?! Paddling allmänt 24
pysen78 Köl på kanadensare? Paddling allmänt 5
peter1959 Kanadensare, sitta hur tycker ni ? Paddling allmänt 7
fnöskticko solopaddling av kanadensare? Paddling allmänt 13
Binja Köp av kanadensare Paddling allmänt 5
curtan Forspaddling med öppna kanadensare Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...