rena vatten

att alla djuren dricker vatten utan att koka det. Det gjorde vi också förr. Vi människor och djur är ju gjorda för att klara oss i naturen, men idag är dom flesta människor domesticerade. Om man skulle låta sin hund dricka ur en sjö borde det inte vara nåt problem för en människa. Men har man aldrig druckit sjövatten förut kanske det är bra att ta det i etapper så att magfloran hinner anpassa sig.



För det första är vi inte gjorda för någonting alls. Vi har utvecklats efter vår levnadsmiljö.

Folk blev naturligtvis sjuka av dåligt vatten förr också.
Djur blir också sjuka av dåligt vatten.
Punkt.

"Förr i tiden" kanske man inte hade något annat val (eller så visste man inte bättre) än att dricka suspekt vatten, men idag känns det ju litet bortkastat att dra på sig något otrevligt bara för att man vill slippa rena vattnet.
Det är inte heller orimligt att anta att de som levde på landsbygden förr hade god kännedom om närområdet, och av erfarenhet visste vilket vatten man skulle undvika.

Möjligen kan en viss tarmflora bespara dig litet besvär, men den hjälper knappast mot de riktigt otrevliga sakerna.
 
Så var det förr?

att alla djuren dricker vatten utan att koka det. Det gjorde vi också förr. Vi människor och djur är ju gjorda för att klara oss i naturen, men idag är dom flesta människor domesticerade.

Förutom att tarmfloran hos en hund är helt annorlunda så har hunden dessutom väldigt starkt bakteriedödande saliv.
Jag vet inte om det är en rimlig parallell men jag har en bekant som aldrig borstar tänderna (med samma motivering) men han luktar apa och har mycket dåliga tänder.
En mycket stor anledning till sjukdomar och död i många utvecklingsländer är att man dricker orenat vatten.
Däremot är det nog så att rinnande vatten som finns i våra skogar för det mesta är drickbart och i fjällen är det i stort sett alltid drickbart. Dock har jag blivit förgiftad en gång i fjällen. Det var ett lämmelår och risken att döda lämlar förgiftar vattnet var väl känd av lokalbefolkningen - nu även av mig!
 
Jag har drukit direkt ur både sjöar oh bäckar. Det går om de är rena nog. Problemet är att modern industri, jordbruk och skogsbruk har gjort att mängder av vattenmiljöer inte längre är säkra att dricka som de var förr. På stenåldern tex är jag övertygad om att det var lätt att hitta säkert vatten.

Sen ska man komma ihåg att hundar och den tidens människor ofta gick runt och var på konstant dåligt maghumör. Bara för att de intee dog betyder det inte att det var skönt i magen alla dar.
 
att alla djuren dricker vatten utan att koka det. Det gjorde vi också förr. Vi människor och djur är ju gjorda för att klara oss i naturen, men idag är dom flesta människor domesticerade. Om man skulle låta sin hund dricka ur en sjö borde det inte vara nåt problem för en människa. Men har man aldrig druckit sjövatten förut kanske det är bra att ta det i etapper så att magfloran hinner anpassa sig.

"Trots detta dör varje år flera hundar efter att ha badat i (och sedan slickat sin päls), eller druckit av vatten med stora mängder giftalger."

http://www.ibg.uu.se/digitalAssets/189/c_189360-l_3-k_larson-daniel-sammanf.doc

Prova gärna att anpassa din tarmflora efter giftalgerna, så kan du sedan rapportera hur det fungerat
 
Jag har drukit direkt ur både sjöar oh bäckar. Det går om de är rena nog. Problemet är att modern industri, jordbruk och skogsbruk har gjort att mängder av vattenmiljöer inte längre är säkra att dricka som de var förr. På stenåldern tex är jag övertygad om att det var lätt att hitta säkert vatten.

Sen ska man komma ihåg att hundar och den tidens människor ofta gick runt och var på konstant dåligt maghumör. Bara för att de intee dog betyder det inte att det var skönt i magen alla dar.

Det räcker med att åka till Indien idag - folk går till läkare och tror att de är sjuka och har förstoppning om de måste krysta ut fekalierna istället för att det rinner ut av sig själv...

Konstant diarré uppfattas där som normaltillståndet för stora indiska folkgrupper och är också stor orsak till undernäring för många framförallt barn trots att föda finns i tillräcklig mängd.

En stor orsak är att hela landbygdssamhället är i en ond cirkel av att det tillhör morgonritualen att ställa sig ute på åkrarna där man odlar maten och gör sin toalett och visat sig enormt svårt att bryta och få folk att gå till toalett-anläggningar med riktig avloppshantering då det också är en social institution. Det är så illa att det är barnen man satsar på att försöka bryta mönstret då många av de äldre vägra konsekvent att ändra sig.

Detta med att dassa på åkern gör att kolibakterier och annat alltid är närvarande (eftersom det fylls på hela tiden ute på åkrarna dagligen) och kan blåsas runt med damm mm... och gör det mesta som odlas också är kontaminerade med bakterier som man sedan äter.

I Sverige så har man sedan länge undvikit att använda människofekalier från utedass mm. i potatis, grönsakslandet och annat som man äter dagligen ifrån utan lagt sådan under en eller flera tuvor av rabarber och först efter en tid när de växt tills sig (och kvarvarande 'skit' är nedregnat) med ny uppvuxen bladprakt vågar ta stjälkar av dessa för bl.a pajer etc.

Djur gör också så då tex hästar äter inte gräs som växer grönt och friskt pga. gammal hästspillning om de bokstavligen inte är på svältgränsen - kossor gör heller inte det och på en kvävefattig betesmark så kan man se till rötterna nedgnagt gräs med en massa tuvor av frodig gräs som de inte rör. Att låta kossor och hästar gå i samma bete ger en positiv effekt eftersom de äter obehindrat varandras gräs-tovor gödslad av koskit resp. hästskit men inte sina egna.

Detta är genetiskt nedavlat och det beror på parasitrisken att äta gräs som växer friskt från sina artfränders fekalier.
 
För det första är vi inte gjorda för någonting alls. Vi har utvecklats efter vår levnadsmiljö.

Folk blev naturligtvis sjuka av dåligt vatten förr också.
Djur blir också sjuka av dåligt vatten.
Punkt.

"Förr i tiden" kanske man inte hade något annat val (eller så visste man inte bättre) än att dricka suspekt vatten, men idag känns det ju litet bortkastat att dra på sig något otrevligt bara för att man vill slippa rena vattnet.
Det är inte heller orimligt att anta att de som levde på landsbygden förr hade god kännedom om närområdet, och av erfarenhet visste vilket vatten man skulle undvika.

Möjligen kan en viss tarmflora bespara dig litet besvär, men den hjälper knappast mot de riktigt otrevliga sakerna.

Nu är tråden gammal och jag ser det väckts till liv på nytt.
Tänkte slänga in mina 5-öringar i ämnet.

Jag som är utländskt född och uppväxt i annan skog och mark än Sverige, märker av tex att ibland är det inte så jippie att dricka ens naturligt vatten i Sverige.
Många glömmer när man har denna diskussion att det är fler än Skandinaviskt födda som passerar våra miljöer och inte minst att flera som har en annan utvecklad tarmflora.

Ibland när jag varit ut i Värmlandsskogarna har jag behövt raskt avbryta min tur för att jag fick för mig att dricka från någon bäck, för det givit mig magknip och lavemangsartat resultat. Samma sak uppe i Höga Kusten, trots att det ska vara rent vatten.
Källvatten verkar hittils det enda som fungerat bra, men det mesta annat får jag koka, alternativt filtrera eller balansera med vitaminer. Det brukar gå bra om vattnet är blandat med annat men rent vatten, det man vill dricka, det måste jag som oftast behandla.

Är man i nära stads och landbruksmiljö (under milen) skulle jag nog hellre, om möjligt, knacka på i dörr och be om vatten, lite säkrare.
Annars är, jo att rena vatten en ide.
Det gäller framförallt kustområderna, mellersta och södra Sverige som är mer tätbefolkat.

I Norra delarna där människan inte haft lika bred påverkar, tror jag nog kan räcka med att koka vatten.
Om inte annat får man försiktigt prova sig fram.
Ha med magpillerna redo dock.

Fjällen (har dock inte varit där själv) tror jag är ganska säkert men skulle ändå råda de som är födda, uppväxta eller varit utomlands nyligen i mer än 6 månader att behandla sitt vatten på ett eller annat sätt.
Det är inte för att vattnet är farligt utan för att kroppen har sina egna egenskaper för sig.
 
Kul att ni livar upp denna tråd, tror att de flesta fortfarande dricker vatten så det är fortfarande aktuellt.

Tillhör också de som dricker rakt ur i de allra flesta fall. Jag har inte blivit sjuk än men det är väl lite av en tidsfråga. Jag kommer säkert få ångra mig någon gång. För det är ju så att inget är ofarligt bara för att det fungerade förra gången.

När någon argumenterar "men så gjorde man redan på stenåldern" brukar jag svara med att medellivslängden då var strax över 30år och lite över 50 om man passerat barnåldern. Själv lever jag gärna lite längre.

Sen minskar nog sannolikheten drastiskt för att sörpla i sig något farligt om man är lite petig med vad man dricker. Däremot är den aldrig noll. Vattenreningstabletter har åkt med några gånger, det är ganska praktisk och känns ju lite tryggare. Att stanna upp bara för att koka vatten är ju ganska besvärligt, jag dricker gärna ofta och att koka upp och bära 1-2l per person känns ganska opraktiskt, därför fuskar jag med att dricka direkt när det känns ok.

/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...