Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

///Utan att undersöka det hela känns det som om motsvarande mängd t-röd är tyngre än gas i förhållande till antal uppkok (?)///

Såg ovan fråga, och ett smått överlägset svar, och min erfarenhet var inte lika tvärsäker, så...

Energivärde & Energiåtgång är inte "exakt detsamma".

Jag har gjort några tester, så gott jag klarar av för att göra resultaten likvärdiga.

Gaskartuschen i detta fall hade ca 80% kvar och var av 450 gr modell från Biltema (glöm inte att trycket sjunker avsevärt när den går under hälften av innehållet i minusgrader, så emot slutet hade T-röd gett AVSEVÄRT bättre resultat än gas).

Jag kickstartade processen med T-röd genom att elda upp knappt 1,5 cl från locket under brännaren så att Trangiabrännaren förvärmdes och nådde arbetstemperatur väldigt kvickt, tar du för mycket kokar dock spriten och du eldar bara för kråkorna (du ser det på lågorna ovanför kastrullkanten; flytta då väck stormköket ifrån det brinnande locket så processen lugnar sig), även fyllde jag inte brännaren med mer sprit än nödvändigt (det förlänger tiden för att nå optimal brännartemperarur).

Och här är resultaten:

Test vid -2 grader Celsius:

1 L kallt vatten till rejält kok:

Gas genom Trangia GB74:

Tid. 7:20 min
588-564= 24 gr gas

T-Röd gm. Trangiabrännare+lock som vintertillsats:

Tid: 10:15
33 gr+1 gr

Så med tanke på att gasmixen har nästan dubbla energiinnehållet på pappret, så gick det inte så bra som nog många gissade sig till (?).

Om vi sedan räknar på vikterna, alla säger att det är så tungt med T-röd, så blir inte diffen så stor som man förleds att tro:

Trangia 0,5L bränsleflaska, full: ca 515 (400 gr T-sprit).

Gaskartusch 230 gr: ca 380 gr.

Om vi då byter ut Trangiaflaskan mot en 0,5L PET-flaska, gissar 25 gr (?), är vi nere på ca 425 gr.

Om sedan min bränsleåtgång stämmer ovan, då behöver vi teoretiskt bara (34/24=1,42) bära 326 gr T-röd+flaska= 350 gr mot gasens ca 375 gr för en veckas bruk.

Fler nördar än jag här på sajten som gillar att testa saker själva?


132c4e8d58a73ca25f907663be45dbee.jpg




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Cookoff vid minus 10

På vinterträff för mc har jag bevittnat tävlingar i att koka 1 liter vatten, start med kallt kök, kall sprit, kall gas etc. Temp -10 till -15 grader. Nästan undantagslöst vinner trangia sprit med vintertillsats. Tid 8 till 9 minuter. Det är egentligen bara ren propan som har en chans mot trangian. Fotogenkök och bensinkök tar för lång tid att förvärma. Engångstuberna är för sega.
/John
 
Att förvärma primusen tar ca 20~30 sekunder och att koka upp en liter vatten går betydligt snabbare än med T-röd och vintertid är T-röd bedrövligt att smälta vatten med!

Bensin har cirka 10000 kcal/kg medans T-sprit har cirka 6300 kcal/kg

Vintertid får du nästsn ha dubbelt så mycket T-röd som Bensin på din tur...

Mvh troswe
 
Slädhundar

Kolla in värmarna som används vid slädhundstävlingar för att smälta snö till dricksvatten åt hundarna. Där går det bra med sprit.
Nackdelen som trangians spritbrännare har vid snösmältning är, att den får slut på bränsle. Med vintertillsatsen får man upp effekten, men bränslet i brännaren brinner upp innan man hunnit smälta mycket snö.
/John
 
Att förvärma primusen tar ca 20~30 sekunder och att koka upp en liter vatten går betydligt snabbare än med T-röd och vintertid är T-röd bedrövligt att smälta vatten med!



Bensin har cirka 10000 kcal/kg medans T-sprit har cirka 6300 kcal/kg



Vintertid får du nästsn ha dubbelt så mycket T-röd som Bensin på din tur...



Mvh troswe



Fast kom igen nu, struntade du FULLSTÄNDIGT i att läsa VAD jag skrev..?

Uppenbarligen så kan inte den högre effekten tillgodogöras för uppvärmning av kärlet i en linjär ekvation, utan det finns uppenbarligen ett tak för hur fort kärlet kan värmas upp, resten går rakt ut i tomma intet, således skulle det kunna vara rimligt att vi faktiskt börjar sprida evidensbaserad fakta istället för att förvilla folk med det ytterst enkla, men inte helt sanna flosklerna:

1/ T-röd är mycket tyngre att bära än gas!!
2/ Gas är mycket bättre & går fortare då energivärdet är dubbelt så högt.

Uppenbarligen, så är båda dessa "friluftssanningar" inte sanna i alla lägen, vilket mitt test visade.

Hoppas du inte tycker jag är en "stövel" Troswe, men på ditt svar lät det som om du inte läst vad jag skrivit eller vad som faktiskt blev resultatet. [emoji15]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@CampDavid
Hej John,

visst har du rätt ang. snösmältning, inte tu tal om något annat, men det mitt lilla test ville visa var för att "krossa myterna":

1/ T-Röd är MYCKET tyngre än gas att bära (hör ofta folk slänga sig med den floskeln).
2/ T-Röd är så långsamt att det inte fungerar när det är kallt (floskel nr 2 ;-D


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Fotogen och bensin har sina fördelar men..

Att förvärma primusen tar ca 20~30 sekunder och att koka upp en liter vatten går betydligt snabbare än med T-röd och vintertid är T-röd bedrövligt att smälta vatten med!

Bensin har cirka 10000 kcal/kg medans T-sprit har cirka 6300 kcal/kg

Vintertid får du nästsn ha dubbelt så mycket T-röd som Bensin på din tur...

Mvh troswe

Jag har en trangia arctic jag haft i över 30 år och några primuskök jag haft längre än så, så jag vet vilka fördelar det ger.
Dock vinner jag inte med dom denna cookoff. Spritbränsle är inte bara dåligt.
/John
 
Jag håller med

@CampDavid
Hej John,

visst har du rätt ang. snösmältning, inte tu tal om något annat, men det mitt lilla test ville visa var för att "krossa myterna":

1/ T-Röd är MYCKET tyngre än gas att bära (hör ofta folk slänga sig med den floskeln).
2/ T-Röd är så långsamt att det inte fungerar när det är kallt (floskel nr 2 ;-D

Jag har ett evernew spritkök med trangialiknande brännare i titan. Vid en utflykt på 2 dygn eller mindre vinner den i vikt över det lättaste gas-kit jag har. Detta oavset årstid. Jag har ännu lättare egentillverkade spritkök.
Esbitkök vinner också (i vikt) vid kortare utflykter över gas.
Det går att vid rena sommarutflykter ibland att räkna hem en viktfördel för gas. Men det är inte givet.
Jag har sommartid gärna gaskök med, men det är mer för hur lyxiga dom är att använda då, inte för att dom ger en viktvinst.
Ska jag smälta snö tar jag med ett rent fotogenkök (T Arctic eller 111). Inte ett multifuel.

/John
 
@CampDavid
Evernew: Jag har funderat på en dylik brännare, men tvekar lite då den kostar 600kr.

Är den likadan som Trangias, fast lättare p.g.a. materialet, eller är där mer som skiljer (gör de 2 raderna av kranshål skillnad effektmässigt)?

Passar den storleksmässigt i Trangiaköken?

Gas vs. T-Röd: enligt mina beräkningar vinner T-röd i alla lägen med temperaturer runt nollan, eller lägre.

Tänker jag fel?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Uppenbarligen så kan inte den högre effekten tillgodogöras för uppvärmning av kärlet i en linjär ekvation, utan det finns uppenbarligen ett tak för hur fort kärlet kan värmas upp, resten går rakt ut i tomma intet, således skulle det kunna vara rimligt att vi faktiskt börjar sprida evidensbaserad fakta istället för att förvilla folk med det ytterst enkla, men inte helt sanna flosklerna:

Det beror ju på vad du väljer för kärl. Och eldar man med T-sprit så är det mycket lågor som slår upp på sidorna av grytan, den värmen går direkt till kråkorna.

Sen har ju T-spriten en massa nackdelar som inte har med effekt och energiinnehåll att göra:
- Du kan inte enkelt "stänga av" när du är klar utan du måste i förväg försöka göra en uppskattning av hur mycket som går åt
- Om spriten i brännaren tar slut (det lär väl inte vara ovanligt vid snösmältning) så måste du se till att det slocknat helt innan du kan fylla på
- T-sprit i vattnet eller maten är inte direkt mums
- Det är väldigt svårt att reglera effekten på en spritbrännare om man t.ex. vill sjuda nånting eller steka på svag värme

Att gas fungerar dåligt vintertid är inte helt sant om man använder ren propan. Varenda vintercampande husvagnsägare använder väl sitt gasolkök vintertid. De små flaskorna med inblandning av butan och sånt fungerar sämre vid kyla, men så är de heller inte specificerade för att användas vid kyla.
 
Mycket intressant tråd! Själv använder jag t-sprit, men bara för att jag inte tagit mig råd att köpa ett gaskök. På andra diskussioner här har gasen lagts fram som nånting som *naturligtvis* är bättre än spriten på alla punkter, och bara en något förståndshandikappad bakåtsträvare sysslar ju med att elda rödsprit...

Intressant med en lite annan vinkel :).
 
Hej!

Se svar i text med mina initialer före.

Det beror ju på vad du väljer för kärl. Och eldar man med T-sprit så är det mycket lågor som slår upp på sidorna av grytan, den värmen går direkt till kråkorna.



MP: Jag använde ett Trangia stormkök, mod. 25, i båda försöken med stekpannan som lock.

Sen har ju T-spriten en massa nackdelar som inte har med effekt och energiinnehåll att göra:

- Du kan inte enkelt "stänga av" när du är klar utan du måste i förväg försöka göra en uppskattning av hur mycket som går åt
MP: Då släcker du bara brännaren så fort du är färdig genom att lägga på simmerringen.


- Om spriten i brännaren tar slut (det lär väl inte vara ovanligt vid snösmältning) så måste du se till att det slocknat helt innan du kan fylla på
MP: Varken T-Röd eller Gaskök är att föredra vid snösmältning, men att det slocknar upplever jag som ett litet problem då det bara är att fylla så fort det slutat brinna. Är du osäker (solsken etc.), sätt handen direkt ovanför.


- T-sprit i vattnet eller maten är inte direkt mums
MP: Varför ska du ha T-Röd i vattnet/maten?!! När riskerar du att få T-Röd i maten vid normal hantering, aldrig hänt mig förutom att jag en gång fick diska ur kastrullen innan mat p.g.a. dåligt åtskruvad brännare.



- Det är väldigt svårt att reglera effekten på en spritbrännare om man t.ex. vill sjuda nånting eller steka på svag värme
MP: Jag delar inte din uppfattning. Jag tycker sjudringen fungerar adekvat, men VAD dina påståenden att göra med myterna om Gas vs. T-Röd som "tungt & dåligt"?



Att gas fungerar dåligt vintertid är inte helt sant om man använder ren propan.
MP: Vem säljer ren propan i 100/230/450 gr förpackning med 7/16-gänga till våra brännare? Vi kan väl inte börja jämföra med produkter som inte finns att tillgå?

Varenda vintercampande husvagnsägare använder väl sitt gasolkök vintertid. De små flaskorna med inblandning av butan och sånt fungerar sämre vid kyla, men så är de heller inte specificerade för att användas vid kyla.






Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...