Hur mycket kostar en Alaskan Malamute?

öringen; sa:
Vandrare; sa:
Är inte Alaskan Husky en korsning mellan fågelhund och Seberian Husky?

Jo, så är det väl om jag inte har fel. Det är väl dessutom så att Sibirian Husky är godkänd av SKK, men inte AH, med tanke på vad som sagt om det tidigare i tråden.
Nej, där har du förstått fel.
AH är inte riktigt en ras utan en hundtyp avlad enbart på bruksegenskaper som draghund. Det kan tyckas lite rörigt men detta kanske hjälper lite:
http://www.cabelasiditarod.com/runyan_husky.html
http://www.hundspann.z.se/varahundra.html
 
Betalade 10500 för min Malamute och försäkringen ligger på 950kr/år i folksam.
Matkostnad för en vuxen malamute landar väl någonstans runt 400kr/månad färskfoder.
 
snowhound; sa:
AH är inte riktigt en ras utan en hundtyp avlad enbart på bruksegenskaper som draghund.

Jag trodde att det var så de flesta hundraser uppkommit? Att man avlat för att förbättra en viss egenskap, som t.ex draghund, jakthund, apportör, vallhund osv. Ofta genom att korsa flera äldre hundraser.
 
snowhound; sa:
öringen; sa:
Vandrare; sa:
Är inte Alaskan Husky en korsning mellan fågelhund och Seberian Husky?

Jo, så är det väl om jag inte har fel. Det är väl dessutom så att Sibirian Husky är godkänd av SKK, men inte AH, med tanke på vad som sagt om det tidigare i tråden.
Nej, där har du förstått fel.
AH är inte riktigt en ras utan en hundtyp avlad enbart på bruksegenskaper som draghund.

Fast det var ju det jag menade ;)
 
Till fördelarna som av grabbarna i Siriuspatrullen sa hör att på Grönland blir de bara ca 10år gamla, det spar ju en massa matkostnader mm jämfört med sällskapshundar som blir bortåt 16-18år gamla.
Men å andra sidan om det skall bli något dragit av dem måste man ju ha en flock och hägn.... Timkostnaden för åkningen kommer nog upp i större segelbåtsklassen...
 
Vandrare; sa:
snowhound; sa:
AH är inte riktigt en ras utan en hundtyp avlad enbart på bruksegenskaper som draghund.

Jag trodde att det var så de flesta hundraser uppkommit? Att man avlat för att förbättra en viss egenskap, som t.ex draghund, jakthund, apportör, vallhund osv. Ofta genom att korsa flera äldre hundraser.
Det har du säkert rätt i och med tiden kanske AH klassas som en ras men jag känner bara till sheepdog och AH som enbart avlas på egenskaper. Alla andra raser definieras av utséendekriterier och/eller härkomst.

Öringen!
Det ingår oftast både SH och fågelhund i AH men det är inget krav. Man skiljer även på hur mycket av en ren ras som ingår i en korsning ex. 25% pointer 75% AH trots att AH inte är någon ras och det är här det blir lite struligt. Så mycket att jag har svårt att förklara vad jag menar på ett bra sätt men du har antagligen fattat rätt ändå...
[Ändrat av snowhound 2006-12-15 kl 17:04]
 
min hund Zeus kommer från en kennel i filipstad; ARTIC STAR jag betalade 7000:- för honom och mat runt 300:-/månaden

försäkringen är en historia i sig som jag faktiskt avstår ifrån......

det enda ärftliga är ögonsjukdom men det måste kenneln berätta om om det finns i släkten... brukar aldrig ha problem med höfter som andra stora hundar....

kenneln skall nog ha en till kull nästa år men jag är inte säker, bara så du vet.
en riktigt fin kennel tidigare känd som NOATAK.

medlemskapet i sphk kostar ca 400:- kolla in sidan

koppel, midje bälte halsband är bäst att köpa från MR eller björkis dessa ligger tillsammans runt 1500:-

sele syr kenneln upp eller så känner de någon som gör det hemma så brukar det bli väldigt bra och billigt!

pulka och sådant är däremot dyrt och gansk krångligt att hitta begagnat.

jag är hel nöjd med min malamut han e med mig överallt, väldigt tuff men lättlärd som bara den....

jag har varit stenhård med noll jakt tolerans så för det mesta går han lös med mig....

malamuter kan man inte träna traditionellt med(korrigering) vad än andra säger!!!!!!du kommer bra mycket längre med klickers eller positiv träning eller dylikt..... LOVAR, har verkligen koll på detta, tro mig!!!!!!
och så måste man vara totalt konsikvent i sin träning......

hoppas det hjälper lite.
MVH/Clara


ingen hund att ha i stan dock anser jag....
 
Hej...

Från var har du köpte hunden?
Och va man måste har för att kuna köpa samma hund?




Jag betalade 8 000 kr för min Alaskan Malamute. Sen kostar försäkringen ca 1 200 kr per år via Folksam. Veterinärkostnaderna är värst första två åren, ca 1000 kr per år. Sen han fyllde två år, han är snart 4 nu, har vi inte varit hos veterinären. Men det handlar mycket om ifall hunden blir sjuk eller inte, olyckor etc. Vad gäller mat är 500 kr/månad en bra siffra.

Sen är ju som sagt första året lite mer kostsam i o m att man måste investera i en del saker, t ex skålar, koppel etc. Sen slits ju koppel och sådant ut och behöver bytas då och då. Jag har inget bra koll på det men jag skulle gissa att årskostnaden för min hund ligger som någon ovan skrev runt ca 8 - 10 000 kr.
Sen valde jag att bygga en hundgård åt han, vilket blev en kostsam historia. Men det är inte något man måste ha.

/
 
Det kan uppstå språngliknande behov när man skaffar en större hund som innebär att man måste skaffa t ex större bil för att få plats med alla när familjen åker på fjällsemester.

I stan kanske man behöver hunddagis för en Malamute och det kostar kulor.

Det finns fyra erkända polarhundsraser. Sibirian Husky och Samojedhund från Ryssland, Malamute och Grönlandshund.

Thure
 
Tänk på att en husky behöver väldigt mycket motion. Det är ingen sällskapshund man går med en kvart på morgonen och en halvtimme efter jobbet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katti83 Alaskan Malamute, fördelar/nackdelar? Hundsport 34
kera Alaskan huskey? Hundsport 4
..oO-FaLkHoLt-Oo.. Vintertur med Alaskan Malamut pojke Hundsport 18
mattiasland Alaskan malamute Hundsport 34

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...