Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja den var inte gratis direkt men gled genom tullen med ett deklarerat värde på 25$.
Han har ju gjort sig ett namn så visst kan han ta betalt för sina alster.

Fredrik
 
Har haft extremt lite tid att hantverka, men hann med några sådana här som ska bli gå bort-presenter. Ska göra enkla kydexskydd till, och expandera en kopparring i hålet. Perfekta att ha i bilen, typ
 

Bilagor

  • A88A4D5D-BDAE-42D8-BE8B-D4730CF51A36.jpg
    A88A4D5D-BDAE-42D8-BE8B-D4730CF51A36.jpg
    98.9 KB · Visningar: 450
Ser bra ut. Samma här, för lite tid till hobbyn. Försöker mest få kläm på värmebehandling, läser på mycket. Ska göra nytt testblad närmsta veckan. Har också beställt en 3.5x340x1000 mm plåt i AEB-L. Löjligt billigt, ca 20% av priset på RWL 34 men fortfarande ett toppenstål. Tänkte öva mina skills på det. Har öevn hittat en leverantör av 1.2363 AISI A2 i Tyskland. Är ju också lufthärdande, vilket passar min set up. Tänkte köra det i lite längre blad på ca 15 cm. 4.2 mm tjockt.
 
Ser bra ut. Samma här, för lite tid till hobbyn. Försöker mest få kläm på värmebehandling, läser på mycket. Ska göra nytt testblad närmsta veckan. Har också beställt en 3.5x340x1000 mm plåt i AEB-L. Löjligt billigt, ca 20% av priset på RWL 34 men fortfarande ett toppenstål. Tänkte öva mina skills på det. Har öevn hittat en leverantör av 1.2363 AISI A2 i Tyskland. Är ju också lufthärdande, vilket passar min set up. Tänkte köra det i lite längre blad på ca 15 cm. 4.2 mm tjockt.

Hade jag kört rostfritt/rosttrögt hade jag inte kunnat låta bli AEB-L heller. Ett verkligt bra stål, men också rejält knepigt värmebehandlingsmässigt. Så det blir väldigt spännande att höra vad du upplever/lär dig när du sätter igång med det 👍
 
AEB-L har tyvärr lite rykte att warpa under värmebehandlingsprocessen. Min plan är att spara en kort sträcka av full tjocklek på ämnet längst upp vid bladryggen innan värmebehandling. Så kan det åtminstone inte vrida sig efter att jag klämt fast det mellan aluminiumblocken. Så får man slipa det sista efter värmebehandlingen.
Tror jag kommer prova att köra det på 1065 grader i ca 15 min, sen kyla i - 30 och anlöpa på 175 grader i 2 timmar. Exakt samma recept som jag ska köra på RWL 34 nästa gång.
 
På tal om knivmakeri så är jag lite intresserad av Holstex Raptor som material till sliror. Finns massa olika färger. Lite mer spännade än slät kydex.
 

Bilagor

  • holstex_brwnrap_1_600.jpg
    holstex_brwnrap_1_600.jpg
    70.8 KB · Visningar: 367
  • holstex_brwnrap_5_600.jpg
    holstex_brwnrap_5_600.jpg
    30.2 KB · Visningar: 363
Henjon, var i all sin dag har du fått det ifrån, att AEB-L skulle vara komplicerat att härda? Hittade nedanstående tyska recept. Haha.


Wärmebehandlung:

1. Vorheizphase #1 -> 550 - 600° C, halten für 3-5min
2. Vorheizphase #2 -> 900 - 1.000° C, halten für 3-5min
3. Weiterheizen bis 1050°, einpendeln lassen für 3-5 min. Halten für 8 min
4. Abschrecken in Vorgewärmten Öl (60-80° C) [Für Vak. Brennöfen min. 4Bar N2]
5. Cryogen behandlung mit min. -70° C (besser kälter). 1h "Tiefkühlen". !!!Cryogen - Behandlung nur Wirksam bei Anwendung unverzüglich nach dem abschrecken, max. 2h nach dem abschrecken!!!!!
6. Anlassen #1 150°C für 2h
7. Abschrecken in kaltem Wasser
8. Cryo min -70°C (oder kälter) halten für 1h direkt nach dem abschrecken
9. Anlassen #2 150°C für 2h
10. Abschrecken in kaltem Wasser
11. Cryo min -70°C (oder kälter) halten für 1h direkt nach dem abschrecken
12. Finale Anlassen 150°C-200°C für 2h. (200°C=~60HRC) Die Temperatur des Finalen Anlassvorgangs ist abhängig von dem Job, den das Messer einmal erledigen soll.
 
Henjon, var i all sin dag har du fått det ifrån, att AEB-L skulle vara komplicerat att härda? Hittade nedanstående tyska recept. Haha.


Wärmebehandlung:

1. Vorheizphase #1 -> 550 - 600° C, halten für 3-5min
2. Vorheizphase #2 -> 900 - 1.000° C, halten für 3-5min
3. Weiterheizen bis 1050°, einpendeln lassen für 3-5 min. Halten für 8 min
4. Abschrecken in Vorgewärmten Öl (60-80° C) [Für Vak. Brennöfen min. 4Bar N2]
5. Cryogen behandlung mit min. -70° C (besser kälter). 1h "Tiefkühlen". !!!Cryogen - Behandlung nur Wirksam bei Anwendung unverzüglich nach dem abschrecken, max. 2h nach dem abschrecken!!!!!
6. Anlassen #1 150°C für 2h
7. Abschrecken in kaltem Wasser
8. Cryo min -70°C (oder kälter) halten für 1h direkt nach dem abschrecken
9. Anlassen #2 150°C für 2h
10. Abschrecken in kaltem Wasser
11. Cryo min -70°C (oder kälter) halten für 1h direkt nach dem abschrecken
12. Finale Anlassen 150°C-200°C für 2h. (200°C=~60HRC) Die Temperatur des Finalen Anlassvorgangs ist abhängig von dem Job, den das Messer einmal erledigen soll.

Jaha, var det inte värre än så ;) Men då vet du vad du ska göra på helgerna framöver 👍
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...