Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja nej så kan man ju inte hålla på. Hämtade hem plåten precis. Hmm. Rätt stor. Min småknivar som kräver 25x165 mm ämne... Det blir 40 st. Mina barn kommer alltså få ärva AEB-L plåt. Men det är ju fina grejer.
 
Kommande helgs värmebehandlingsförsökssubjekt. Båda 3.5 mm tjocka. Men övre är RWL 34 och den undre AEB-L.
 

Bilagor

  • DSC_1998.jpg
    DSC_1998.jpg
    32.4 KB · Visningar: 641
Detta är verkligen skitspännande!:)

Så roligt hur ni kan skapa så vackra konstverk av lite stål.

Och den kunskap ni har är så intressant att läsa om.

Önskar ibland att ni hade en radio pod.
 
Trevligt att höra. Men kan inte påstå att jag känner mig så sjukt kunnig :) Men i helgen blev det riktig succé! Detta 3.5 mm blad i AEB-L är det bästa jag gjort hittills. Blev stenhårt. Tog mig 2 timmar att lägga på bryneggen...med diamantbrynen. Eggen håller kanon. Skar och vred tvärs genom lite reglar. Ingen deformation eller urflisning. Nice.
 

Bilagor

  • DSC_2004.jpg
    DSC_2004.jpg
    27.2 KB · Visningar: 505
Trevligt att höra. Men kan inte påstå att jag känner mig så sjukt kunnig :) Men i helgen blev det riktig succé! Detta 3.5 mm blad i AEB-L är det bästa jag gjort hittills. Blev stenhårt. Tog mig 2 timmar att lägga på bryneggen...med diamantbrynen. Eggen håller kanon. Skar och vred tvärs genom lite reglar. Ingen deformation eller urflisning. Nice.

Succe! Det är RIKTIGT bra resultat! Skulle vara kul att veta hur hårt det blev, men du måste ju vara uppe på 62-63+? Riktigt fin form den där sheepsfooten också, kanoners allting
 
Tack! Ja formen blev rätt bra tycker jag med. Lite lätt uppsvept fårfot. Mer änvändbart än renodlad fårfot eller Wharncliff tycker jag. Har lite tankar på hur den ska renodlas till nästa gång.
Ja det blev hårt. Enl recept borde jag ha landat på kanske drygt 61 Hrc. Känns dock lite hårdare. Men AEB-L går ju att köra hårt med rätt tunn egg. Därför det lovordas rätt mycket runt om, inte minst i köksknivar.
Det andra bladet i RWL fick samma behandling och känns även det hårt, men har ingen egg ännu. Det warpade inte det minsta, vilket är gött.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...