Friluftskartan pro V4

Enligt min mening ganska stor förbättring från v2 till v3.
Från v3 till v4 ganska liten skillnad så om du hittar ett bra erbjudande på v3 så slå till, kan ju kanske reas ut nu när v4 säljs.
 
Och mer i detalj?

Enligt min mening ganska stor förbättring från v2 till v3.
Från v3 till v4 ganska liten skillnad så om du hittar ett bra erbjudande på v3 så slå till, kan ju kanske reas ut nu när v4 säljs.

Tack! Kan du ge några exempel? Jag är tex mycket intresserad av en mer papperskartelik presentation isf den ganska naiva och töntiga bilden man får av V2. Däremot har jag inget behov av att kunna få rutter per automatik. Jag vill helt enkelt ha en jäkla bra karta.

L
 
Bifogar exempel på originalutseende resp omtypad FriPro v4.
Det går ju med omtypning att få nästan vilket utseende som man vill ha men ofta vill man ju anpassa till vilken gps man har och vilket användningsområde.
Omtypning kan lätt t.ex. göras med TYPviewer, Kan hämtas gratis, använder nu ver 4.5.7.
 

Bilagor

  • FriProv4_orig.jpg
    FriProv4_orig.jpg
    13.2 KB · Visningar: 4,735
  • FriProv4_omtypad.jpg
    FriProv4_omtypad.jpg
    18.3 KB · Visningar: 4,341
Jag är tex mycket intresserad av en mer papperskartelik presentation isf den ganska naiva och töntiga bilden man får av V2. Däremot har jag inget behov av att kunna få rutter per automatik. Jag vill helt enkelt ha en jäkla bra karta.
Här är tråden när v3 kom.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68823
Jag tycker inte det är mycket skillnad, rent utseendemässigt, på kartan mellan v2, v3 och nu v4 utan den behöver TYP:as så att man blir nöjd. För mig så var standardhusen och fyrkantsgårdarna i v3 irriterande eftersom de har fel form och inte går att TYP:a. V2 är dessutom i ett format där det går att ändra i kartan.

Tyvärr så finns det inte någon återförsäljare som ger öppet köp på Garmins kartor och de äldre kartorna försvinner väldigt fort. Om jag skulle köpa karta idag så skulle jag först låna en karta från någon-på-internet och titta på de områden som jag är intresserade av och se om det är värt att betala för.
 
TYP-ningen är ganska avgörande för att få ut det man vill ur kartan.
Se t.ex. på de två varianterna i mitt inlägg ovan.

Gårdarna och husen söder "Ö Speke" syns det ju knappast någon skillnad på i originalutförande medans man i min omtypade ser man vilka som är hus och vilka som är gårdar.

Grusvägen - Traktorvägen - Stigen som går år NO ser ju i originalutförande ut att vara av samma slag hela vägen medans man i min typning ser att det är olika sorts vägar. Dessutom har man valt GRÅTT streck! Hur smart är det på en skärm på en handhållen gps när solen skiner?
Svagt Garmin ! Använder ni aldrig grejorna själv?
Sen att det material man får från Lantmäteriverket lämnar en hel del övrigt att önska är ju en annan sak men när man ändå lagt ner mödan att ha olika sorts vägar i grundmaterialet är det ju synd att dölja det som man ju nästan gör i originaltypningen.

Hade man sen vetat vilka koder som kopplas till vilka polylinjer och polygoner hade det sparat mycken "trial and error" som nu är tillvägagångssättet för att åstadkomma en önskad typning.
Det finns mer att göra för den som vill.
 
Gårdarna och husen söder "Ö Speke" syns det ju knappast någon skillnad på i originalutförande medans man i min omtypade ser man vilka som är hus och vilka som är gårdar.
Då kanske de har ändrat något när det gäller fyrkantsgårdarna. Jag har för mig att de i v3 hade samma TYP som hus så att ändrade man en färg så ändrades bägge.
Hade man sen vetat vilka koder som kopplas till vilka polylinjer och polygoner hade det sparat mycken "trial and error" som nu är tillvägagångssättet för att åstadkomma en önskad typning.Det finns mer att göra för den som vill.
I "mina" TYPningar så skrev jag oftast in (om det inte redan fanns) vad jag tolkade objektet som, tex:
[_line]
Type=0x0a
String1=0x07,Grusväg
I v2 så har jag lagt till lite mer stigtyper än de befintliga för att göra min mer MTB-anpassade karta. Mina orienteringskartliknande typfiler ligger här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=589106#post589106
 
Tyvärr är ju inte v4 typer kompatibla med v3, testade först med att använda v3 typfil till v4 (med ändrad FID) men det gick ju inte alls bra så det var bara att börja om från början. Och visst är det som du säger att man kan lägga till text för att se vad man ändrat på.

Blir ganska jobbigt dock då det t.ex. finns många blå polygoner och man inte vet vilken som hör till de sjöar man vill ändra på. T.ex. så verkar det i v4 vara olika koder för olika stora sjöar av ngn anledning. Och då arbetsgången är att ändra på en platta, sen aktivera typfilen, starta Mapsource (eller BaseCamp om man har gott om tid), rensa cashen och se om det blev någon ändring alls (vilket det ofta inte blir om man valt en "inaktiv" kod) för att sen testa med en annan platta blir det lätt att man tröttnar på att vara strukturerad och ange en text. Och man borde ju skriva upp vilken kod som hör till vad när man hittat den, men det är mycket som man "borde"...
Blir lätt att man kör lite "quick and dirty" tills man fått det någorlunda som man vill, det är ju inget självändamål att skapa den perfekta typfilen.

Jo jag såg dina orienteringskarttypfiler förut, snygga!
Och som gammal orienterare har jag växlat mellan den stilen och den klassiska "gröna kartan", o-stilen ger bättre kontrast i skogen medans gröna kanske är "snyggare"? Men det är ju en smaksak.
 
Blir ganska jobbigt dock då det t.ex. finns många blå polygoner och man inte vet vilken som hör till de sjöar man vill ändra på.
Jag öppnade IMG-filer i en "gammal" GPSMapEdit för att kunna identifiera vad som var vad. Den har även en funktion där den listar alla objekt som finns i kartan.

Jag testade även IMG2TYP men det blev alldeles för mycket felaktig information. Programmet kan ha blivit bättre sedan dess.
http://pinns.co.uk/osm/img2typ.html
 
Då det blev regn fick jag tid att putsa lite på typfilerna.
Bifogar en "grön" variant och en "O-karta" variant för de som är intresserade.
O-karta är bra om man vill ha så bra kontrast som möjligt, t.ex. vid MTB eller offroad.
Möjligen kan man ta bort en del info som text mm om man vill ha en ren och snabbläst karta, men då jag ofta använder den för vandring vill jag ha med så mycket info som möjligt.

Sen kan man behöva anpassa till vilken gpsmodell man har, de bifogade funkar ok med 60CSx medan den gröna ger bra bild på min gamla nuvi660. Men filerna kan vara en bra utgångspunkt för att peta vidare.
 

Bilagor

  • Gröna.jpg
    Gröna.jpg
    26.6 KB · Visningar: 2,309
  • O-karta.jpg
    O-karta.jpg
    22.4 KB · Visningar: 2,231
  • Gröna.zip
    101.5 KB · Visningar: 336
  • O-karta.zip
    101.4 KB · Visningar: 295
Har putsat lite på typfilerna efter att ha använt dom en del.
En vägtyp i den "vita" varianten var tokig.
Vägbommarna var representerade på ett sätt som gjorde att dom försvann direkt vid utzoomning.
Samt en del småsaker.
Bifogar nya typfiler.
 

Bilagor

  • Green.zip
    101.3 KB · Visningar: 342
  • White.zip
    101 KB · Visningar: 304
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
RedBreather Friluftskartan PRO & IMG2GPS Navigering 1
nikk Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro Navigering 26
Friluftskartan Pro när det gäller fjällen Navigering 3
matseri Friluftskartan Pro Navigering 0
juhkka Ortnamn försvann efter friluftskartan pro Navigering 6
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
3775 Friluftskartan eller Friluftskartan Pro? Navigering 2
Jakan Nüvi 360 och Friluftskartan Pro Navigering 8
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
Seagull offshore Galna kartfärger friluftskartan pro Navigering 1
olhe Färger på öppen mark i Friluftskartan Pro Navigering 43
Brune Utvärdering av Friluftskartan Pro Navigering 53
troell Friluftskartan Pro släppt! Navigering 11
thureb Friluftskartan Pro försenad? Navigering 18
Mezzner Friluftskartan Pro? Navigering 2
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...