Tjutande ljud från skenor vid inbromsning

Är det vid plogning eller stoppsladd (hokeysladd)?
Har förvisso T-skate (utan PRO), men jag tror att aluprofil och skena är likvärdiga. Har slipat om radien till 23m och har även kört dem med original slipningen. Har aldrig haft några konstiga ljud. Kan eventuellt tänka mig att en flack vinkel kan ge mer ljud.
 
Båda skridskorna avger ett gällt tjutande läte då jag bromsar med en "hockeysladd". Ibland också vid sväng med slirande översteg. Skenorna känns inte lösa men eventuellt hör man ett svagt skallrande ljud då jag knackar på skenorna med fingrarna. Har än så länge bara haft möjligheten att åka på hård konstfrusen is. En bekant misstänkte, liksom Blasse W, att resonans uppstår i skenorna då jag bromsar. Bör jag i så fall göra något åt det?
 
Ev bör du epoxilimma om och nita om skenorna. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa. De är vanliga på isarna så erfarenheter kommer att byggas upp.

Thure
 
Kontakta Lundhgs och hör vad de har att säga. Pivotkonstruktionen är lite speciell där skenan sitter löst i aluprofilen och hålls på plats av fjädernitarna. Ett lite glapp skall finnas annars kan inte skenan röra sig fritt i aluprofilens spår.
Det har surrats lite på nätet om att vissa exemplar glappar för mycket, men jag tror att det var främst tidiga exemplar.
Lunhags har använt sig av pivotkonstruktionen i flera år och den får anses vara hyggligt utprovad.
 
Ok. Skenan ska vara pivotupphängd för att behålla formen vid olika temperaturer, eller? Ska kontakta Lundhags så får vi se vad de svarar. Återkommer. Tack för alla svar, tips och kommentarer.
 
Gammal 2017-10-19, 10:59
SESVGU SESVGU är inte uppkopplad

Inlägg: 12
Finns många skridskor med BC bindning
Just Lundhags T-skate skulle jag dock undvika. Hade ett par förra säsongen som fungerade utmärkt så länge skenan satt fast. Har efter det hört många som har haft samma problem just med T-skate.

/Sven
 
Lundhags har och har haft stora problem med skenor som inte sitter som dom skall. Några har glappat efter en tids användning men det förekommer även dom som inte sitter som dom skall direkt från fabrik. Hade definitivt undvikit Lundhags skridskor i dagsläget och skulle inte bli förvånad om det är en dåligt fixerad skena som gör att trådskaparens skridskor skriker även om det naturligtvis kan ha andra förklaringar också.

/Sven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rickard svanström Kan man ha 40cm långa skenor Långfärdskridsko 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...