Metanol, etanol och Trangia spritkök

Setter2; sa:
Etanol utan denatureringsmedel torde gå att köpa på Systembolaget. Absolut rent brännvin. Dock måste det väl vara över 40% för att brinna. Helst kan man ju försöka få tag på 96% etanol (fås bl.a. på Apoteket med recept eller av en läkarkompis.) så kan man ju elda med det samtidigt som man kan blanda det med kaffe till angenäm styrka och smak...

Nja fullt så enkelt är det ju inte även 96% proof löser luftens vattenånga och tär sådeles på metallbränsleflaskor till att börja med. Sen är det ju så att den är livsfarlig vid normal dosering....Brännvinnet in och vettet ut. Tyvärr förekommer ännu olycker pga av det tidigare nämda, så att du blir nekad din dunk 96% på apoteket skall inte tas så personligt. Att Apoteksbolaget dessutom har ett startpris på särskilda beställningsvaror är som i den andra Gröna butiken, fast saftigare...

Petroliumdestilaten Fotogen och Bensin ger mera värme för vikten. Gas ännu mer. Ved väger inte alls i ryggsäcken....

Stormkök och T-röd är utmärkta i friluftslivet, tysta och ger oftast utlovad värme.
Envar får bli lycklig på sitt sätt...så länge de inte skadar andra,,,

Go tur
 
Nåja, jag har vare sig druckit 96% eller t-röd, men jag skulle ändå vilja höra vad ni tror om att elda med mer eller mindre ren etanol. T-röd är väl bara "förorenad" etanol eller har det några tillsatser som gör det energieffektivt? Vad motsvarar T-röd i procent etanolstyrka? Eller är det fullständigt uteslutet att elda med etanol? Måste jag släpa med mig en 5-liters dunk 96% för att få koka lite snabbmakaroner?
 
Setter2; sa:
Nåja, jag har vare sig druckit 96% eller t-röd, men jag skulle ändå vilja höra vad ni tror om att elda med mer eller mindre ren etanol. T-röd är väl bara "förorenad" etanol eller har det några tillsatser som gör det energieffektivt? Vad motsvarar T-röd i procent etanolstyrka? Eller är det fullständigt uteslutet att elda med etanol? Måste jag släpa med mig en 5-liters dunk 96% för att få koka lite snabbmakaroner?

En första fråga är om det går att få tag på 100% etanol? Jag tror inte det. Det närmaste man kommer är nog T-röd eller läkarsprit. Det sistnämnda är inte lätt att få tag på. Eller så får man lära sig den ädla konsten att bränna själv.

Tillsatserna i T-röd (denatureringstillsatserna) är något som måste tillsättas för att det inte skall kunna drickas som sprit. Säkert figurerar någon lag i bakgrunden. Dessa tillsatser är ur energieffektivitetsaspekt lika med noll, gissar jag. Ur sotningsaspekten däremot är de ett större problem, se svaret från Kemetyl.

T-röd är denaturerad 95% etanol. Se länken.

http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/Sverige/Konsument/Hushåll/T-Röd/T-Röd - Produktblad.pdf

Mitt råd är att köra ditt spritkök med 100% metanol. Finns att köpa hos bl.a. välsorterade färghandlare. Jag köpte min 5-literdunk för 196:-

Problemet med metanol är dess giftighet vid inandning och hudkontakt, samt naturligtvis förtäring.

Ett annat sätt är att blanda T-röd med metanol. En utgångspunkt kan vara 30% metanol och 70% T-röd. Jag tänker testa denna blandning men även andra för att ta reda på vilken den bästa fördelningen är. Tenol innehåller 10% metanol eller mindre och sotar ändock. Med 30% metanol kanske sotningen uteblir helt. Med en 30/70-blandning uppnår man även en god energieffektivitet. Frågan kvarstår dock om det förhindrar sotningen. Jag avser att återkomma i denna fråga när testen är klara.

En sak är dock säker, med 100% metanol försvinner sotningsproblematiken helt.
 
KLAGER; sa:
Så det löser knappast problemen att blanda själv, om man inte kan få tag i etanol/metanol utan denatureringsmedel?

Intressant fråga. Jag hoppas du har fel. Om inte återstår endast 100% metanol som alternativ. Återkommer senare efter mina test är gjorda.
 
fe; sa:
Mitt råd är att köra ditt spritkök med 100% metanol. Finns att köpa hos bl.a. välsorterade färghandlare. Jag köpte min 5-literdunk för 196:-

Problemet med metanol är dess giftighet vid inandning och hudkontakt, samt naturligtvis förtäring.

En sak är dock säker, med 100% metanol försvinner sotningsproblematiken helt.

Jag köpte min senaste 5-litersdunk på en hobbyaffär och betalade 108:-. Det var i maj i år.

Har aldrig haft problem med metanol trots mångårigt användande både till Trangia och modellmotorer.
(Det senare har jag dock slutat med)

Håller helt med om att sotningsproblematiken försvinner. Men sotning är kanske inte ett stort problem för alla. Jag har en granne, gammal scout, som alltid använder T-röd och tycker att sotade kärl hör till friluftslivet. Jag håller naturligtvis inte med honom.

/ Bertil
 
En kemist på jobbet åtvarar sterkt mot metanol, det er farligt att inånda, och aven om man får det på huden kann man bli forgiftad.

Med lite forsiktighet, og eldning utomhus (icke i teltet) burde det vara OK

dsk
 
Blandning

Innan jag började med gas till mitt Trangia körde jag med 50/50 blandning av T-röd och metanol. Så vitt jag minns vart det helt sotfritt.

-- Arne
 
Re: Re: Blandning

fe; sa:
Har du provat andra blandningar?
--

Nej. Inte annat än, 100% T-röd; det sotar. T-röd med lite (5-10%) vatten; det sotar också.

Nu kör jag mest med gasol i mitt Trangia. Det sotar inte är snabbare och men den största vinsten är att man kan reglera effekten väldigt bra.

-- Arne
 
Setter2; sa:
Nåja, jag har vare sig druckit 96% eller t-röd, men jag skulle ändå vilja höra vad ni tror om att elda med mer eller mindre ren etanol. T-röd är väl bara "förorenad" etanol eller har det några tillsatser som gör det energieffektivt? Vad motsvarar T-röd i procent etanolstyrka? Eller är det fullständigt uteslutet att elda med etanol? Måste jag släpa med mig en 5-liters dunk 96% för att få koka lite snabbmakaroner?

Här finns en intressant länk.

http://paddler99.trailstories.com/fuel.html
 
Tack för svaret!

Jag ämnar göra tester med olika blandningsförelningar mellan metanol och T-röd. Om det finns intresse så återkommer jag gärna med mina resultat så småningom.
--


Återuppväckt efter 12 år...

Läs gärna tråden i kronologisk ordning för bästa behållning.

Är sot på kastrullen ett problem som går att lösa? Alla alkoholister vet vad jag pratar om...

T-röd innehåller inte bara etanol utan också diverse tillsatser, s.k. denatureringsmedel. Dessa ger vid förbränning av t-röd upphov till sot på kokkärlet. Om sotningen upplevs som besvärlig hur löser man problemet?

En enkel och effektiv lösning är att använda ren metanol, dvs utan tillsatser. Den brinner fullkomligt rent och sotar således inte.

När man fördjupar sig i ämnet så upptäcker man snart problem med denna lösning. Först och främst är metanol mycket hälsovådligt. Till skillnad från t-röd så kan oralt intag av metanol i värsta fall leda till blindhet och slutligen döden. Metanol har också förmågan att passera hudbarriären rakt in i kroppen. För det andra avger metanol mindre värmeenergi vid förbränning jämfört med etanol. Räkna med att det går åt ca 25% mer metanol jämfört med etanol. Med det ovan nämnda i beaktande kan man fråga sig om det överhuvudtaget är klokt att använda metanol?

Det finns dock en annan lösning där metanolens fördelar kommer till sin rätt samtidigt som dess nackdelar minimeras. Det hela går ut på att blanda metanol med t-röd för att med metanolens hjälp uppnå renare förbränning så att sotningen upphör. Samtidigt blir metanolen mindre farlig när den blandas med etanol.

Därför har målet med min undersökning bestått i att fastställa hur stor andel metanol som krävs, i blandning med t-röd, för att vid förbränning i spritbrännare uppnå obefintlig sotning på kokkärlet.

Undersökningen har varit så exakt som normala husgeråd tillåter. Metanol från Nitor, Tenol från Kemetyl samt t-röd från Kemetyl och Biltema har använts. Förbrännigen av alkoholerna har skett i Trangias spritbtännare men utan Trangiasystemets övriga delar. Istället har ett eget ihopsatt kökssystem använts. Fastställandet av när obefintlig sotning föreligger har skett okulärt. Sotningen har också bedömts genom att beröra kokkärlets botten för kontroll av tendens att svärta händerna.

År 2006 ställdes ett löfte ut om ett kommande testresultat. Håll till godo!

Initialt testades 100% t-röd, som referens, vilket lämnar ett betydande lager av sot på kokkärlet som tydligt svärtar händerna.

Max 10% metanolinblandning, dvs inköpt Tenol, ger minskning av sot med uppskattningsvis 1/2 jämfört med 100% t-röd. Sotet på kokkärlet svärtar fortfarande händerna men betydligt mindre. (Detta test genomfördes år 2006)

20% metanolinblandning i t-röd ger en uppskattad minskning av sot med ca 3/4 jämfört med 100% t-röd. Sotet på kokkärlet svärtar händerna försumbart.

30% metanolinblandning i t-röd ger obefintlig sotning. Viss gulfärgning på kokkärlet uppstår som inte färgar av sig på händerna.

Som referens testades också 100% metanol med ett jungfruligt resultat. Kokkärlet förblir fullkomligt rent och likaså händerna.

Slutsatsen är att om man eftersträvar obefintlig sotning, hög effektivitet och mindre hälsovådlighet så uppstår equilibrium vid 30% metanolinblandning i t-röd. Redan vid 20% metanolinblandning är resultatet tillfredsställande om än inte perfekt. Om effektivitets- och hälsoaspekten är sekundär men ren förbränning primär så är 30% eller högre metanolinblandning lämplig. Allra renast förbränning ger 100% metanol.

Den renaare förbränningen vid metanolinblandning ses tydligt på spritbrännaren. De små hål, som de allra flesta fabrikat av spritbrännare har, blir inte igensatta med samma intensitet som när 100% t-röd används.

När jag startade tråden så låg mitt fokus på att helt eliminera sotningen. Idag anser jag det som mindre viktigt. Den blygsamma mängd sot som uppstår vid 20% metanolinblandning är för mig en acceptabel kompromiss mellan alla ingående värden och aspekter.

För mer i ämnet se exempel nedan.

Alcohol fuel efficiency for backpacking stoves – ethanol vs methanol
http://adropofrain.net/2013/05/alcohol-fuel-efficiency-for-backpacking-stoves-ethanol-vs-methanol/

Complete vs. Incomplete Combustion of Alcohols
https://www.youtube.com/watch?v=8N9fLdq92iY
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fe Testresultat - metanol/etanol Kök och brännare 9
Airfoil Metanol/Rödsprit? Kök och brännare 63
Niftigolebb gas heller metanol? Kök och brännare 22
dsk Er avgas fra Metanol farlig? Kök och brännare 2
srpp Förvara metanol till spritbrännare. PET-flaska? Kök och brännare 35
xtrem Varför fungerar inte Etanol(E85) Kök och brännare 20
braindead Varför inte etanol? Kök och brännare 32
ma_haa Etanol Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...