Synpunkter på Sarek-vandring

Jag håller på att planera en Sarek-tur på ca 10-12 dagar. Det blir min första vandring i Sarek men jag har relativt stor erfarenhet av vandring, både i Sverige och utomlands.

Planen är att köra bil upp till Saltoluokta, parkera där och sedan ta buss 93 till Suorva. Därifrån tänkte jag vandra upp till Sliehkojavvre (efter tipset här på Utsidan).

Efter att ha kollat runt på olika alternativ har jag följande preliminära plan. Skulle gärna få synpunkter och tips. Finns här några osäkra vad eller onödiga djungelexpeditioner?

Tipsa gärna om extra fina tältplatser eller liknande. Som ni kanske ser planerar jag att gå upp på Låddebakte och Skierfe.
 

Bilagor

  • sarek1.jpg
    sarek1.jpg
    25.5 KB · Visningar: 1,058
  • sarek2.jpg
    sarek2.jpg
    30.4 KB · Visningar: 1,056
  • sarek3.jpg
    sarek3.jpg
    19.7 KB · Visningar: 1,060
Kan inte ge dig råd angående din rutt men rekommenderar att du laddar ner appen "Fjällkartan" från Lantmäteriet om du har iOS. Alternativt ladda ner kartan här. Lättare att tyda terrängen. Här är ett exempel på rutten jag ritat upp.
 
En riktigt fin tur du har planerat!
En av dina planerade sträckor har jag inte gått, nämligen Vassjavagge söderut mot västra sidan av Rådnik. Där skulle jag gått förra året men det blev inte så.
Tältplatser finns det på de flesta ställen. Alldeles väster om Sliehkkojavrre (jag har bara gått upp från rengärdet och söder om sjön), Öster om Nuortap och Garjep Atjek, söder om sjön 1074 före passet mellan Tjårok och Tjievratjåhkkå, nära Tjievrajågåsj i Guhkesvagge, mellan Vuojnesskajde och Bierikjavre hittar du många liksom i närheten av Bielajavratja och Bielavallda, uppe i Snavvavagge, Basstavagge där Skajdasjvagge mynnar, i närheten av vattendelaren av Vassjavagge (troligen längre ner också men där har jag inte gått), flera platser mellan Rådnik och Gierdogiesjtjåhkkå, området nordväst och norr om Skierffe, alldeles i närheten av Kungsleden där stigen från Skierffe ansluter. Vid Svine finns det många platser och den sista biten på kungsleden till Saltoluokta hittar du många.
Jag utgår från att du har Fjällkartan BD10 (papper, tyvek eller i telefonen)
Åter igen, jag tycker du planerat en riktigt fin tur. Hoppas du får fint väder, framför allt uppe på Låddebakte och Skierffe.
 
Hej!

Om du går på södra sidan av Guhkkesvagge har du möjlighet att bestiga Sarektjåkkas nordtopp. Finns fina tältplatser på ”terrasser” upp i sluttningen mot Sarekpakte till.

Mvh Filip
 

Bilagor

  • 0ADFEDB1-87A0-4E1E-9AE8-2551FC7DE5BE.jpg
    0ADFEDB1-87A0-4E1E-9AE8-2551FC7DE5BE.jpg
    165.9 KB · Visningar: 944
Tag med en väska med rena kläder m.m. och lämna till båtpersonalen så är du ren och fräsch till middagen på Saltoluokta.
I förra veckan var Alep Basstajåhkå "omöjlig" att vada. Jag träffade personer som tvingats vända. I händelse av stark värme föreslår jag att du fortsätter från Låddebakte ner till Rapaselet och vidare därifrån.
 
Tack för svaren!

Jag känner mig inte helt säker på etappen genom Skájdásvágge och ned mot Rådnik. När jag läst om det verkar det vara en rätt tuff vandring. Hade inte tvekat om jag skulle gå ensam men nu har jag ju sällskap också.

Om vi inte går Skájdásvágge och över Vássjábákte, finns det några bra förslag på alternativ? Skulle gärna gå upp på Skierfe. Hur vore det att gå Basstavágge hela vägen mot Rinim och sedan gå söderut mot Aktse längs parkgränsen? Är det en fin tur utan allt för mycket sankmark, blockpartier e.t.c.? Skulle detta ta ungefär lika lång tid som den lite tuffare turen genom Skájdásvágge?
 

Bilagor

  • A00AC6B6-4EF6-4AEE-9722-18E17B35BAA7.jpg
    A00AC6B6-4EF6-4AEE-9722-18E17B35BAA7.jpg
    175.8 KB · Visningar: 691
Vi gick genom Skajdajsvagge för några veckor sedan. Själva vandringen var väl inte så mycket att orda om, däremot var det väldigt mycket snö i passet som fungerade som en tratt för smältvatten som gjorde jokken väldigt svårvadad. Vi gick över på en snöbrygga som fanns då men hade inte det gått hade vi nog fått vända tillbaka söderut. Sluttningen öster om Rinim vet jag inget om men jag har aldrig sett att någon gått den, så rimligen är det ingen attraktiv färdväg.
 
Sluttningen ovanför Rinim är en halkig brant mardröm som jag än idag inte fattar hur jag lyckades ta mig ner för. Att gå längs strandkanten är inte heller något bra alternativ; sumpmark och vide. Bättre då att följa den övre kanten av skogen bort till ravinen som leder upp till renvaktarstugan, dvs samma väg som de bofasta tar mellan Rinim och renvaktarstugan. Eller så kan du säkert få båtskjuts till där jokken som löper genom ravinen mynnar ut i sjön.

/ F
 
Tack för tipsen!

Är det någon som har förslag på en annan rutt, efter att ha gått upp från Suorva och gått mot Låddebákte? Gärna med avslutning i Saltoluokta efter 10-12 dagar.

Skierfe är egentligen inget måste, känns bara som obligatoriskt när man ändå är i krokarna. :)
 
Tack för tipsen!

Är det någon som har förslag på en annan rutt, efter att ha gått upp från Suorva och gått mot Låddebákte? Gärna med avslutning i Saltoluokta efter 10-12 dagar.

Skierfe är egentligen inget måste, känns bara som obligatoriskt när man ändå är i krokarna. :)

Varför inte gå ner i rapadalen efter snavvavagge p fortsätta mot aktse och sen ta kungsleden till saltoluokta?
 
Varför inte gå ner i rapadalen efter snavvavagge p fortsätta mot aktse och sen ta kungsleden till saltoluokta?

Mest för att jag fått för mig att Rapadalen inte verkar vara så fin att gå i. Mäktig sett från ovan, men en djungel att gå i. Men håller man sig högt upp så kanske den är fin och lättgången?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 0
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...