Privat drönare som filmar

Jag skulle bli rejält irriterad om jag mötte så'na på turen.
Jag vandrar för att komma bort från teknik och civilisation så mycket som möjligt.

Och som aktiv modellflygare inser jag att dom där är värdelösa i skogsområden, för mycket träd och buskar i vägen.
Det blir alltså på kalfjället och där vill man verkligen slippa quadror.
 
Häftig pryl. Men för att göra riktigt bra film behövs en orginella tankar, överraskningar för tittarna, variation och mkt arbete.

Finns massor av modeller i olika prisklasser.

Thure
 
Jag tror det kan bli magiskt! Och just fjällmiljö och kanske på kajakturer är väl där jag tänker att den kan passa bäst. Inte minst ur etisk synpunkt. Kameror på allmän plats kräver tillstånd som man normalt inte får som privatperson. Men om andra släpar på systemkamerautrustningar kan väl du släpa på denna plus att du slipper massa meck med att styra den utan kan knata på som vanligt. Jag skulle iaf titta på en film om du la upp den men jag är ju också rätt fascinerad av prylar...
 
Att flyga en quadrocopter/drönare behöver ni ett tillstånd från Transportstyrelsen om ni flyger utom synhåll eller i kommersiella syften. Och har ni en kamera påmonterad behövs även ett tillstånd från Försvarsmakten per flygtillfälle!

Filmar du med quadrocopter/drönaren på offentliga platser ska du söka tillstånd från Länsstyrelsen, dessutom ska alla flygbilder/filmer skickas till Försvarsmakten för godkännande innan de får spridas... (läggas upp på webben etc.)

Reglerna är mycket restriktiva för naturreservat, nationalparker etc. ni bör kontakta Naturvårdsverket för exakta regler för det området ni tänkt flyga över...

Privata områden kräver tillstånd av företaget/markägaren...

Sen inte förglömma PUL - Personuppgiftslagen.

P.S.

Glömde, kan behövas tillstånd från PTS också, beroende på vilka frekvenser man sänder på (radion styrning och ev. video länk etc.)

Mvh troswe
 

avslutad210712

Gäst
Att flyga en quadrocopter/drönare behöver ni ett tillstånd från Transportstyrelsen om ni flyger utom synhåll eller i kommersiella syften. Och har ni en kamera påmonterad behövs även ett tillstånd från Försvarsmakten per flygtillfälle!

Filmar du med quadrocopter/drönaren på offentliga platser ska du söka tillstånd från Länsstyrelsen, dessutom ska alla flygbilder/filmer skickas till Försvarsmakten för godkännande innan de får spridas... (läggas upp på webben etc.)

Reglerna är mycket restriktiva för naturreservat, nationalparker etc. ni bör kontakta Naturvårdsverket för exakta regler för det området ni tänkt flyga över...

Privata områden kräver tillstånd av företaget/markägaren...

Sen inte förglömma PUL - Personuppgiftslagen.

P.S.

Glömde, kan behövas tillstånd från PTS också, beroende på vilka frekvenser man sänder på (radion styrning och ev. video länk etc.)

Mvh troswe

Nu säger jag inte att idg alltid har rätt men läs här istället vad som gäller angående tillstånd.

http://m3.idg.se/2.1022/1.593072/lagen-om-dronare--tillatet-flyga-for-nojes-skull-och-inom-synhall
 

avslutad210712

Gäst
Jag skulle bli rejält irriterad om jag mötte så'na på turen.

Skulle inte bry mig det minsta lilla. De är i princip ljudlösa och storleken är inte större än fåglarna i fjällen och inte stör jag mig på dem.

Då stör jag mig betydligt mer på alla dessa människor som måste förpesta fjällmiljön med att flyga helikopter till och från sina vandringar.
 

samtliga gäller folk som flygit vid flygplatser, med den "drönare" som tråden handlar om är det inte möjligt om du inte själv knallar runt på flygplatsen så den kan följa dig, och då begår du andra brott då man inte får knalla runt på flygbanan hur som helst.... helt irrelevant alltså.

Jag tycker den var skitcool och verkar väldigt smidig och användbar för äventyrare. Frågan är bara vad den kostar och var man köper den? Den kmr ju revolutionera äventyrfotograferandet!

Vad gäller tillstånd ska man definitivt inte tro på allt man läser på internetforum. Synt förnuft räcker för de flesta och annars kan man kontakta någon myndighet som kan intyga att det är nemas problemas.
 
De används ju vid försäljning av mera dyra hus, men då använder de väl ofta helikoptervarianten, för att t ex

https://vimeo.com/30138582

Eller av jägare

https://vimeo.com/88788743

Det finns fotografer som har tillstånd att fotografera från flygande farkoster. En bekant till mej är professionell fototgraf och fotograferar bland anant just hus på uppdrag av mäklarfirmor och han har ett antal tillstånd listade på sitt företags hemsida för att få fotografera med just "drönare" i någon variant. Många vanliga villor som utannonseras av mäklare på hemnet och motsvarande har flygbilder numera.

/Patrik, som ofrivilligt blev överflugen och fotograferad/filmad vid hotelpoolen i höstas men kan inte fotoreglerna under spansk jurisdiktion, jag var mest rädd att den skulle dimpa ner och skada någon då den nog var drygt en kvadratmeter stor
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...