Bra, (relativt) billig, enkel nybörjarkamera för vandring.

Hej!

Jag älskar att vandra, men saknar en riktigt kamera att ta bilder med, hittills har det blivit mobilen. Saken är den att jag sannolikt inte kommer använda kameran till något annat än när jag är ute och vandrar, inget nämnvärt användande i alla fall. Är nybörjare på sånt här och är i nuläget egentligen inte ute efter att bli mer engagerad i det heller, utan vill bara kunna ta fina bilder för att kolla på i efterhand och visa för nära och kära. Hade det inte varit för den förhållandevis dåliga batteritiden hade jag nog hållit mig till mobilen faktiskt, så jag är helt enkelt ute efter en nybörjarvänlig kamera som tar schyssta bilder men inte kostar skjortan då jag antagligen inte kommer använda den till så mycket annat.
 
Jag köpte Tough-4 i somras och kan inte ens rekommendera det. Dåliga bilder och sämre än jagh hade tagit med min gamla Canon Powershot med 0,5 mindre storlek.

Jag har inte försökat att bättra bilder med RAW. Men jag tror att man skulle inte köpa Olympus T-4 för att ta vybilder.
 
Sony rx100 är fantastiska små kameror och den kamera jag kanske varit mest nöjd med till vandring. Den är inte väderskyddad men den är så liten och smidig att det inte är det minsta jobbigt att stoppa den i en vattentät påse innan man stoppar ner den i fickan.

Kika gärna runt på recensioner. Den första utgåvan är fortfarande jättebra och har kommit ner hyfsat i pris.

Tyvärr blev min stulen och det har bara aldrig blivit av att jag ersatte den, så nu är jag tillbaka i att ha en större och mer komplicerad kamera liggandes nedpackad i väskan större delen av turerna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...