Sylsjön

Planerar en vandring/tält/fisketur till sylsjön i sommar. Undrar om nån känner till nån bra plats där man kan parkera för att få en endagsvandring för att ta sig till sjön. Har hört talas om att man ska kunna gå från ramundberget. Och finns det någon färdig ledbeskrivning?

Eller om man har förslag på nån annan tur i området med fokus på vandring/fiske så är det välkommet 😊
 
Det ska inte vara några problem att parkera i Ramundberget, och det går en kryssmärkt hela vägen från Ramundberget till Sylsjön, så du behöver nog ingen ledbeskrivning egentligen, men det är ganska långt för en dagsetapp, en bit över 2 mil. Skulle jag gjort en tur dit hade jag nog vikt fyra dagar för turen, och räknat med att gå mer än fiska.
 
Planerar en vandring/tält/fisketur till sylsjön i sommar. Undrar om nån känner till nån bra plats där man kan parkera för att få en endagsvandring för att ta sig till sjön. Har hört talas om att man ska kunna gå från ramundberget. Och finns det någon färdig ledbeskrivning?

Eller om man har förslag på nån annan tur i området med fokus på vandring/fiske så är det välkommet 😊
 
Ok då är det enkelt att hitta iallafall! 😃 jo jag planerar en 5 dagarstur. Men om det är 2 mil borde man väl kunna ta sig fram till sjön den första dagen?
 
Sträckan beror lite på hur man går, när jag nu mäter mer noga längs leden på fjälkartan får jag sträckan till 28 km. Sen vet jag av erfarenhet att min genomsnittliga dagsetapp ligger runt 20 km som man mäter på kartan (i verkligheten är det ju sällan så rakt som man mäter) när jag fjällvandrar, men det är ju individuellt. Jag tror inte att jag är långsammare än genomsnittsvandraren, men har du egna referensramar är det ju bäst att utgå från dem.

Jag har gått sträckan Helags-Ramundberget och det är inte vad man skulle kalla svårvandrat, men lite upp och ner finns där. När vi gick fick vi vada det som nerströms blir Mittån men det var tidigt på säsongen.
 
Som jag skrev i din andra tråd så kan man köra nästan hela vägen fram till sjön, om man kör mot nedalshytta och svänger av mot Dammen.
 
Ok, nåja kommer jag inte fram första dagen så kommer jag iallafall fram dag 2, viktigast är ju bara att komma få komma ut på en tur 😊
 
Från svenska sidan är en start från Ljungdalen närmare än Ramundberget. Närmast blir då att följa den svartmarkerade stigen som går mellan Norra och Södra Gröndörrsstöten.
Du kan parkera bilen i Kläppen, Torkilsstöten eller kanske någonstans i själva byn Ljungdalen. Vilken väg som är enklast törs jag inte uttala mig; har själv bara gått vinterleden från Kläppen ner till den stigen.
 
Planerar en vandring/tält/fisketur till sylsjön i sommar. Undrar om nån känner till nån bra plats där man kan parkera för att få en endagsvandring för att ta sig till sjön. Har hört talas om att man ska kunna gå från ramundberget. Och finns det någon färdig ledbeskrivning?

Eller om man har förslag på nån annan tur i området med fokus på vandring/fiske så är det välkommet 😊

En väldigt fin väg är att gå från Klinken-parkeringen vid Ramundberget, mot Skarsfjället och via Kloppanån ned mot Sylsjön. Om du flugfiskar går det att fiska långa sträckor långs Kloppanån, men med haspel/spinn är det bara på vissa ställen det funkar, särskilt vid lågvatten. Sylsjön är nog ganska tråkig att fiska i, men det finns gott om tjärnar och små sjöar på vägen där många håller både öring och röding. Särskilt Hästskotjärnarna kan ge bra öring om man träffar rätt.
Någon led finns inte (förutom de första kilometrarna) men området är lättorienterat vid bra väder. Att gå på en dag från Klinken-parkeringen på en dag kräver nog ganska bra flås. Jag brukar gå nästan hela vägen utan problem men brukar slå läger vid Kloppanån för att fiska där.
Att köra sista biten från Ramundberget till parkeringen kostar 30 kronor (privat väg).
Jag har vandrat och fiskat där många gånger och i princip aldrig stött på andra människor.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...