Sea to Summit

Varför?

Man hittar många tips, kunniga o kloka inlägg på Utsidan. Så man blir lite förvånad när man stöter på en fråga som aldrig varit aktuell för en själv:
Jag har aldrig haft användning för någon diskbalja eller hink. Fast möjligen att vi hade en liten diskbalja/tvättfat när barnen var små? Jag kommer inte säkert ihåg, men har svårt att inse behovet.. Tangriakastrullerna räcker som vattenbärare och kokhett vatten behöver man inte mycket av för att kunna göra rent.
 
Frågar du mig? Pja, gillar när grejerna är rena och vill även hålla mig själv ren.

Allt går inte ut på fjällvandring. Jag kommer att röra mig mest i bebodda trakter och då tycker jag det verkar praktiskt att kunna hämta vatten och typ gömma sig bakom tältet eller en buske innan man näckar för att tvaga sig om det finns folk i närheten. Inte alltid man vill ner i vattnet heller. Sen är det ju faktiskt enklare att diska i en balja än i en kastrull. Är ju inte heller säkert att man tältar precis intill vatten, så man kan behöva bära en bit. Så gjorde jag förr också, fast då var det en liten plastdunk som gällde. Nu finns ju smidigare prylar.
 
Angående stabiliteten så har jag inte haft några problem. Fyll diskbaljan och ställ den plant. Den är smidig om man vill ha vatten i lägret och inte har någon vattenkälla precis i närheten. I fjällen finns det bäckar och sjöar en masse så där är diskbaljan mindre användbar. Vill man tvätta underkläder och strumpor är den bra. Man häller inte ut en påse Y3 i en fjällbäck. I ett vindskydd i skogen med hundra meter till pumpen är diskbaljan trevlig. Det är kanske inte den första prylen man köper men tror man att man kommer att använda den så är köp rekommenderat.
 
Varför?

Man hittar många tips, kunniga o kloka inlägg på Utsidan. Så man blir lite förvånad när man stöter på en fråga som aldrig varit aktuell för en själv:
Jag har aldrig haft användning för någon diskbalja eller hink. Fast möjligen att vi hade en liten diskbalja/tvättfat när barnen var små? Jag kommer inte säkert ihåg, men har svårt att inse behovet.. Tangriakastrullerna räcker som vattenbärare och kokhett vatten behöver man inte mycket av för att kunna göra rent.

Finns mycket onödiga prylar - ibland totalt onödiga, ibland bara bekvämlighetsonödiga.

Diskar gör jag direkt i kärlet.

Att däremot ha 10 liter vatten i lägret och slippa springa till vattenkällan flera gånger uppskattar jag personligen väldigt mycket.
 
det är bättre att hälla ut diskvattnet på land i nån buske eller nåt än att hälla det i jokken, havet eller var man nu är.
Inte alls trevligt när nästa person kommer och ska hämta dricksvatten och så ligger det gammal spagetti på bottnen. Urk!

För en familj kan nog en diskbalja var en bra grej och hålla till en bit upp från vattnet med diskeriet.
 
Precis. Tycker det finns många bra skäl. Bekvämlighet är ett annat. Jag är inte fullt rörlig och för mig är det guld att kunna ställa baljan lite högre.

Nu har jag iaf beställt en 10-liters balja och en liten necessär (också Sea to Summit). Var lite rea på AddNature och fri frakt.

Vattenpåsen och lite annat smått och gott återstår.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...