Monstersäck sökes

Ramryggsäckar från Sacci, Bergans och Norröna är väl det som gäller. Har sett den gamla versionen av Norröna Recon och de Norska soldaterna som använde den var väldigigt nöjda med men den är STOR och BRED. Men ack så trevlig. Har dock inte haft möjlighet att använde den under någon längre tid.
 
Ram: Norröna Reconpack, den äldre modellen med rörram. Väger 4,1 (uppmätt på digitalvåg) men sväljer allt. Bredare och längre avstånd mellan ryggsidan och utsidan av ryggen (djupare eller vad säger man egentligen.. ;) )?

Kan mäta om du önskar. Ytterfickorna går att ta loss, då väger den ca 3,5.

Även den nyare modellen av Reconpack lär vara bredare, men där är jag mer osäker på om den också är "djupare", det var några år sedan jag använde en sådan...båda modellerna är i alla fall högre, den nyare är högst...

Anatomisk: titta på Bergans Viking/Alpin, de ser klart bredare/djupare ut när jag har sett dem tillsammans med Vulcanister...


//J
Tack för det:) Jag var och kollade på två olika Norröna Reconpacksäckar. I stort identiska i själva säcken, men den ena var anatomisk, inbyggd ram, och hette Syncroflex, den andra med utvändig ram och hette bara Syncro. 125 liter totalt. Själva bärsystemets uppbyggnad och ramen, samt remmar ovanpå locket, som skilde åt. Stora säckar.

Om säckarna är bredare än Vulcan nertill var svårt att se. Minst samma bredd, troligt lite bredare, och definitivt bredare på djupet längst ner, dvs. avståndet mellan ryggen och fronten längst ner på säcken. Det ger ju lite extra. Nu hinns det inte med innan denna jul- och nyårsvandring, men sedan tar jag och går ner med min Vulcan, feta sovsäck och kåta och provpackar Norrönasäcken. Om jag ändå ska skaffa en så stor säck blir det reconpack med yttre ramen. Kändes att den var mer stabil än den andra, som bara har ett litet Y, med tvärslå nertill inbyggd.

Raskesven
 
Tror att en 'Nimbus Great Northern' är precis vad du söker.


peter
Den säcken ser bred ut så det räcker. Fann den på Backcountry. Vill ju dock gärna kolla in en ryggsäck inan den köps. Granite Gear, hmm, vilka återförsäljare har de i Sverige, Addnature kanske?

Tack alla för tipsen.

Raskesven
 
Monsterryggan klar

Nu har jag fått och testat min nya ryggsäck under jul- nyårsvandring. Typ "Rasken UH" ;-), konstruktör Thomas Jansson. Ca 135-140 liter rymmer den, vikt tom 3,9 kg. Lastade ryggan med 39 kg, inklusive spade, lättviktskamin etc, vandrade någon halvmil genom oländig terräng, som visade att ryggan är väldigt stabil att bära med, till ett basläger där vi stannade tre nätter. Ny vandring 7-8 km till nytt basläger där vi stannade tre nätter, och en till vandringsdag motsvarande sträcka och stannade tre dygn till. Sista dagen 2-3 km och hemfärd. Bidde ingen nedisad kåta att tala om så vikten i ryggan ökade aldrig utan sjönk kontinuerligt.

Ryggan fungerade mycket bra. Huvudsyftena stabilitet, bärkomfort och packbarhet uppfylldes med betyg 5. Stabilaste ramkonstruktion jag stött på.

Nedan visas några bilder på konstruktionen. Ut- och invändig lockficka finns, bak på sidofickorna finns axelremmar för dagstur. De två bilder som visar ryggan packad visar packningen exklusive mat för 10 dygn. Det var dock noll problem att släppa ner den matsäcken i ryggan.

Raskesven
 

Bilagor

  • rygga2.JPG
    rygga2.JPG
    63.3 KB · Visningar: 4,214
  • Rygga4.JPG
    Rygga4.JPG
    50.5 KB · Visningar: 1,036
  • Rygga6.JPG
    Rygga6.JPG
    40.9 KB · Visningar: 1,022
  • Rygga5.JPG
    Rygga5.JPG
    63.7 KB · Visningar: 1,041
  • Rygga10.JPG
    Rygga10.JPG
    64.3 KB · Visningar: 1,027
  • Rygga11.JPG
    Rygga11.JPG
    57.1 KB · Visningar: 4,648
Grattis Raskesven

kul med ett så lyckat oneoff projekt. Hoppas du kan hålla den egna ryggen i trim så att du kan utnyttja möjligheterna efter dina önskemål.

Thure
 
Snyggt!!

Kul att se! Jag tror att lösningen med "bolted frame" typ McHale betyder mycket för styrkan i konstruktionen.

Bra jobbat, Thomas och Rasken!

//J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...