Ny Biltema Gasolkök

Ok men man skulle kunna ha en spolavätskepump som drar kaustiksodeblanding i en loop i en jävla fart...typ en gång per år.

Dom som nu tror att köket kräver så komplicerat underhåll..
Det är om man vätskematar stora mängder gas per säsong.
Väldigt stora mängder men det är fortfarande enklare än ett mf kök
som körs på fotogen eller så.
 
Ja, mycket stora mängder vätskematad gas. Sådär 100 till 200st 400-grammare per år, eller mer...
Jag ser inte oljeföroreningen i gasolen som något större problem för oss här på Utsidan.

Vi kan alltid avbryta, eller fiska upp Crux:et ur ryggans gömmor... Kanske liiite knepigare
om man är på soloskidtur tvärs över Antarktis - men då lär det inte vara gasolbrännare som är
förstavalet utan ett multifuelkök optimerat för perfekt användning av alkylatbensin eller (flyg)fotogen...
/Odd
 
Har haft mitt Optimus Vega några år och det är helt lysande om man tänker bort polarexpeditioner :)

Mycket effektivt och hållbart, knappa 1000sek i pris och väger 175g ungefär. Kör med tillhörande vindskydd när det krävs och har tillochmed lagt på min lilla muurikka med gott resultat i kallt och blåsigt jämtland. Koka upp vatten på det med Optimus Terra med värmeväxlare förvånar mig varje gång "OJ, kokar det redan??"
Har aldrig hört någon som behövt rensa förvärmningen, men har inte testat köra annat bränsle. "Uppochned gasflaska" alltid bara, om det inte är mitt i sommaren, då bryr jag mig inte om att vända gasen.

Men nu var det biltema köket, och jag har bara klämt och tittat på det. Bara att vika ihop och upp känns inte alls samma kvalitet såklart, men det kanske är kanonbra. Följer diskussionen här.
 
Koksningen i förvärmningsröret drabbar nog bara nån som kör hundsläde och bränner 450gr gas per dygn för vattenbehovet...och är ute veckor en månad varje år

Ett sånt här kök håller ju 10-20 år och med stora förbrukningar är det nog läge och spola rent varje år iaf - en normal användare behöver inte fundera på det
 
Jag fick besked från kundtjänsten på Biltema i Uppsala igår när jag var förbi;
Det där köket finns inte, varken på hemsidan eller i verkligheten --- än. Inleveransen har inte ens nått
centralförrådet i Halmstad. Så den kommer eventuellt att vara möjlig för slutkundsleverans någon gång
långt framöver, och kommer den även att synas på hemsidan... /Odd
Nu anger Biltema på sin hemsida att det där 3kW-köket finns i minst ett exemplar i alla 51 varuhusen...
 

Bilagor

  • Skärmklipp 37-648.jpg
    Skärmklipp 37-648.jpg
    19 KB · Visningar: 848
Ingenstans i den utförliga bruksanvisningen finns något om vätskematad förbränning (med upp o ner burk). Inte heller anslutningen till gaskartuschen är konstruerad för sådant bruk. Nu finns förvärmningsröret som alltså ska vara argumentet för året runt bruk. Något som vi vet inte är hela sanningen i en konstruktion för vätskematning. Så du som tänker dig att den här brännaren ska funka utan problem för vätskematning föreslår jag inväntar kommentarer här hur den artar sig. Funkar inte det skiljer sig den inte mycket från liknande konstruktioner som inte är avsedd för detta. Då är vi tillbaka på ruta ett hur campinggas med ca 25% propan 25% isobutan och 50% butan fungerar i kyla. Nu med lite upphottning med förvärmarröret. Propanet försvinner som vanligt som en avlöning...😊
 
Jag tyckte inte direkt att instruktionen var någon gåva från gudarna, väldigt kortfattad
och fylld med pekpinnar och trams (som att den endast får användas med Biltemas
gasbehållare 17-613 och 17-614). Undrar hur länge det dröjer innan vi här får frågor
om det: "Går köket att använda med Primus gasolbehållare?" :-(

Skissen med utmärkande av delar och deras benämning anger dessutom att piezo-
pinnens gnistgapsspets kallas "Munstycke"!?! (Själva munstycket är inte ens utpekat,
men det är i specifikationstexten angivet till 0,29mm. De 3kW:en uppges dra 214g
campinggasol per timme.

PS
Nu finns det bara 4 i Uppsala... ;-)
 
Jag tyckte inte direkt att instruktionen var någon gåva från gudarna, väldigt kortfattad
och fylld med pekpinnar och trams (som att den endast får användas med Biltemas
gasbehållare 17-613 och 17-614). Undrar hur länge det dröjer innan vi här får frågor
om det: "Går köket att använda med Primus gasolbehållare?" :-(

Det kan bero på en mycket komplicerad teknisk lösning där Biltemas logotype på gasbehållaren är kalibrerad med yttersta exakthet till familjen Biltemas övriga produkter. Annars smäller det! 😂😂😂

Jag är mer nyfiken på hur de menar att det är året runt brännare med en stump rör för att förvärma upp campinggas som ändå mister arbetstrycket i kyla.
 
Att man bara skall använda varumärkets gasbehållare till varumärkets brännare är inget nytt - tror att man kan läsa liknande om Primus, Jetboli mfl. produkter också.

Primus gråa flaskor innan man började med flera färger var också 'four season' och uppenbarligen avsågs inte vintern av typen som är mer uppenbart här i norden utan mer som England eller nere i Europa där temperaturerna knappt går under minusgrader mer än mycket korta tider.
 
I instruktionen för det här, av utformningen med förvärmarslinga att döma, 4-säsongs-
gasköket står också följande glasklarhet under Felsökning: "Utomhustemperaturen är
lägre än 4 °C – flytta enheten till ett varmare ställe." om det inte kommer någon gas...

Men, men - det ska bli intressant att utsätta manicken för samma test som Vega och
GB74 m.fl. fick tidigare. Har redan nu konstaterat att det är en klart mycket mjukare
och lealösare metallslang på den här jämfört med både Vega, GB74 och Polaris...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...