Återigen en MTB noob

Hej.

såg att det fanns en massa trådar av nybörjare men de var lite utdaterade så startar en ny istället.

Har cyklat en del stig och även testat downhill och är helt förälskad i båda genrerna. Så jag har tänkt mig en endurohoj av något slag och har tittat lite på rock machine blizzard 50-27. kan tänka mig att det är kanske en lite enklare mtb men min fundering är som så att jag kan uppdatera den eftersom jag känner mig mer hemma. Typ tubeless däck och kanske en bättre bakdämpare och bromsar? Vad för grejer är det som är uppgraderingsbara på en cykel? Vilka delar är det viktigt att ha koll på till en start?

Och vet ni något om cykelsidor på nätet? Är cykelkraft pålitliga eller är lanna sport mer att lita på?

Nå det var lite funderingar och hoppas på att använda mig av detta forum en hel del.

Tjao!
 
Hej.



såg att det fanns en massa trådar av nybörjare men de var lite utdaterade så startar en ny istället.



Har cyklat en del stig och även testat downhill och är helt förälskad i båda genrerna. Så jag har tänkt mig en endurohoj av något slag och har tittat lite på rock machine blizzard 50-27. kan tänka mig att det är kanske en lite enklare mtb men min fundering är som så att jag kan uppdatera den eftersom jag känner mig mer hemma. Typ tubeless däck och kanske en bättre bakdämpare och bromsar? Vad för grejer är det som är uppgraderingsbara på en cykel? Vilka delar är det viktigt att ha koll på till en start?



Och vet ni något om cykelsidor på nätet? Är cykelkraft pålitliga eller är lanna sport mer att lita på?



Nå det var lite funderingar och hoppas på att använda mig av detta forum en hel del.



Tjao!
Alla komponenter utom ramen går att uppgradera på en cykel. Eller, du kan ju uppgradera ramen också, men då blir det ju tekniskt sett en annan cykel.

Det viktigaste idag är nog att cykeln är up to date med modern standard, främst vad gäller hjul/nav. Det går inte att byta utan att byta ram (fram kan man iofs byta med ny framgaffel) Det bör vara s.k. Boost-standard med genomgående hjulaxlar, vilket innebär 110 mm navbredd fram och 148 mm navbredd bak. Drivlinan bör vara 1x11 eller 1x12 för en skogscykel. En vettig framgaffel är också att föredra, inte för klen på en skogscykel (minst 32 mm gaffelben) med luftfjäder. Okej dämpare bak brukar gå hand i hand med en bra framgaffel.

Länna Sport, Bikester, Cykelkraft och Wiggle är några exempel på bra och seriösa butiker.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Alla komponenter utom ramen går att uppgradera på en cykel. Eller, du kan ju uppgradera ramen också, men då blir det ju tekniskt sett en annan cykel.

Det viktigaste idag är nog att cykeln är up to date med modern standard, främst vad gäller hjul/nav. Det går inte att byta utan att byta ram (fram kan man iofs byta med ny framgaffel) Det bör vara s.k. Boost-standard med genomgående hjulaxlar, vilket innebär 110 mm navbredd fram och 148 mm navbredd bak. Drivlinan bör vara 1x11 eller 1x12 för en skogscykel. En vettig framgaffel är också att föredra, inte för klen på en skogscykel (minst 32 mm gaffelben) med luftfjäder. Okej dämpare bak brukar gå hand i hand med en bra framgaffel.




Länna Sport, Bikester, Cykelkraft och Wiggle är några exempel på bra och seriösa butiker.

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Tack för infon Holm.

Hjulen och navet var det inga problem med, de var av Boost tek, desamma dräller drivlinan som hade 1x12 och grejer från sram. När det kommer till framgaffeln står det såhär.
"Rock Shox Yari RC, Tapered, 15 mm Boost"
Innebär det gaffelben på 15mm eller är det nån spec på dämparna? Och vad står 32mm för? Bredd eller något längdavstånd för travel eller så?
Det här med att byta hjul. Visst Menar du att man inte kan byta till annan tum och tjocklek utan att byta ram? För om jag vill byta till tubeless från slang så kan jag väl göra det bara måtten stämmer och själva "hjulet" är anpassat för det?
Utöver det hade den hydrauliska bromsar, fast det har väl alla i den prisklassen, och slaglängd på 170/160...
Det mest negativa var väl den fula färgen men den kan man ju lacka över om man känner för det :)
 
Tack för infon Holm.

Hjulen och navet var det inga problem med, de var av Boost tek, desamma dräller drivlinan som hade 1x12 och grejer från sram. När det kommer till framgaffeln står det såhär.
"Rock Shox Yari RC, Tapered, 15 mm Boost"
Innebär det gaffelben på 15mm eller är det nån spec på dämparna? Och vad står 32mm för? Bredd eller något längdavstånd för travel eller så?

Yari RC är en bra gaffel! 15 mm är diametern på axeln till framhjulet. 15x110 mm (diameter x längd) är en genomgående axel för Boost. För bakhjulet gäller normalt 12x148 mm. 32 mm (eller 35 mm som Yari RC har) är diametern på framgaffelns ben. Grövre = styvare = generellt sett bättre för en endurocykel av den kalibern vi pratar om här.

Det här med att byta hjul. Visst Menar du att man inte kan byta till annan tum och tjocklek utan att byta ram? För om jag vill byta till tubeless från slang så kan jag väl göra det bara måtten stämmer och själva "hjulet" är anpassat för det?

Precis, det är inte säkert att du kan byta från t.ex. 27,5" till 29". Det brukar stå i infotexten om den aktuella modellen om den är anpassad för att köra t.ex. 29" eller 27,5+. Men däckstorlek kan man byta inom vissa gränser, en modern utförshoj klarar oftast upp till 2,6" däcksbredd. Byta mellan slang och tubeless är inga problem, så länge både däck och hjul är tubeless ready.

Utöver det hade den hydrauliska bromsar, fast det har väl alla i den prisklassen, och slaglängd på 170/160...
Det mest negativa var väl den fula färgen men den kan man ju lacka över om man känner för det :)

Ja, hittar du en utförshoj utan hydrauliska bromsar så ska du snabbt titta åt ett annat håll :) Jag tycker ju att färgen och utseendet är viktigt, det finns så pass stort utbud nuförtiden att man oftast kan hitta en hoj som är både rätt spec och rätt utseende för rätt pris.
 
Ja, hittar du en utförshoj utan hydrauliska bromsar så ska du snabbt titta åt ett annat håll :) Jag tycker ju att färgen och utseendet är viktigt, det finns så pass stort utbud nuförtiden att man oftast kan hitta en hoj som är både rätt spec och rätt utseende för rätt pris.

Okej. Tack så himla mycke för all matnyttig info. Det är mycke å sätta sig in i såhär på en gång. Framförallt det här med att tyda speccsen.
Just den här cykeln var på rea 6000 under normalpris så tror jag kan kosta på mig en omlackning för den dealen. Sen får jag väl stå ut fram tills dess :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1
m5397 Mtb i Genarp Mountainbike 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...