Lämpligt fiskespö för vandring?

Jag har nyss börjat gå på lite längre flerdagars-vandringar och kommer fortsätta göra det i framtiden.
Någonting som jag skulle vilja addera till min packning är dock ett fiskespö för de tillfällena man går förbi fina sjöar och dyl. som man kan skaffa fiskekort för.

Nu är frågan, finns någon universal rekommendation för typ av spö? Jag skulle vilja kunna använda det på många olika ställen / situation och vill att det ska väga så lite som möjligt. Både vikt-mässigt och vad som ser roligast ut att göra är flug-fiske, men jag förstår att det tar lite tid att lära sig. Mitt mål i slutänden är bara att kunna fånga en middag.

Jag kan ingenting om fiske så är tacksam för all hjälp, information och rekommendationer!
 
Jag skulle nog säga ett UL-haspel. Väger lite, tar liten plats och det är riktigt skoj även med mindre fiskar. Fluga är skoj men det är mer tekniskt och kan vara grymt frustrerande om man fastnar stup i ett med lina och fluga.

Xperia Z made this
 
Det finns ju en serie teleskopsön från abu som heter vildmark. De tar lite oplats och fungerar fint om man inte har för höga krav. Aborrar och nån gädda duger de allt tills. Annars kommer man långt med en rulle lina, några krokar och maskar. Spö fixar man då direkt på plats av lämplig gren
 
Jag lägger också en röst på UL-haspel eller möjligen snäppet kraftigare än UL. Sedan räcker det med några spinnare, skeddrag och mindre vobbler. Det är en bra start för ganska små pengar, därefter kan man komplettera utrustningen med fler prylar och specialinrikta sig mer om intresset växer. Det är betydligt roligare att drilla stor fisk på klen utrustning än tvärtom.

Ett startpaket som detta klarar både fjäll och insjö utan problem. Tror mitt spö för det lättare fisket är anpassat för c:a 5-15g beten och det använder jag när jag fiskar riktat efter abborre, regnbåge, öring mm. Får man en gädda på upp till ett par kilo går även det bra, större fisk än så klarar man också av men det kräver lite mer...
 
Det finns ju en serie teleskopsön från abu som heter vildmark. De tar lite oplats och fungerar fint om man inte har för höga krav. Aborrar och nån gädda duger de allt tills. Annars kommer man långt med en rulle lina, några krokar och maskar. Spö fixar man då direkt på plats av lämplig gren

Jag personligen gillar inte teleskopspön, tycker att alla leder/delningar förstör mycket av känslan, ett vanligt tvådelat på c:a 2 meter går utmärkt att sätta utanpå ryggsäcken vid vandring och ger betydligt bättre känsla.
 
Tack för alla tipsen! Precis vad jag letar efter.

När jag försöker kolla runt lite på priser / butiker online så kommer det upp väldigt mycket olika. Är det hitta närmsta stora fiskebutik och gå dit som gäller eller finns det någon rekommenderad online butik?

Det bästa jag lyckas hitta online är typ detta: http://www.olssonsfiske.se/abu-super-200set-6-p-20481-c-129.aspx

Verkar vettigt, det kommer helt klart att täcka dina behov. Jag skulle även rekommendera att köpa några små skeddrag typ Abus Toby eller motsvarande samt några små vobbler som är kanske 5cm långa. En tång att lossa krok med kan vara bra också, funkar med vilken spetstång som helst. Kniv har du säkert redan i packningen och något att klubba fisken med hittar man ofta i naturen (om man inte nackar dem).

Fisk man inte skall äta hanterar man med största försiktighet och släpper tillbaka, tyvärr inte en självklarhet för alla.
 
Kolla Shimano Exage. Suveränt kit och fodral. Jag får med liten draglåda och extra spole i ett väldigt litet paket. Mycket nöjd och har ägt det några år.
 

avslutad210712

Gäst
Shimano Exage

Testa ett sånt och du kan sluta leta,. Garanterat.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...