Litteratur om friluftande med hundar?

Min dotter har blivit med valp och jag tänkte i förlängningen "stjäla" henne för mina vinter och sommarturer. Då jag inte har någon erfarenhet av hundar i mitt friluftande är jag givetvis orolig för att hunden ska fara illa pga min eventuella okunskap i denna aspekt. Detta gäller främst vinterfärder men även sommarturer.

Finns det någon litteratur där ute som behandlar friluftsaspekten hos hundhavandet? Gärna med fokus på vinterdelen. Jag bor i tält på de flesta av mina turer och är bland annat rädd för att hunden skulle börja frysa på en vintertur pga felaktig utrustning/handhavande. Då den fortfarande är valp så blir vinterturen med denna först vintern 2013/2014 så jag har tid att läsa på mig tills dess.

Självklart kommer jag att skynda långsamt med korta turer i naturen kring min dotters stad. Sommarfjällturen kommer även min dotter att vara med på.

Hunden är en korsning mellan gråhund och soft coated wheaten terrier.
 
Tack för tipset. Kommer definitivt att köpa den. Får i alla fall vara glad att den inte är på danska. :)
Har sökt på Amazon men hittar inte någon engelsk bok som behandlar detta ämne specifikt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...