Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen

Över pielkaslätten och ner i suorva. Det är fin väg. Dock är det nog lättast att gö övre vägen över rapadalen, mycket buschwhacking nedan skierfe enligt sägnen.

När jag gick där förra året fick jag ihop typ 40km (enl gps på klocka) snavvavagge till aktse, en variant av höga vägen. Sen är det nog minst 30km eller mer till suorva från snavvavagge.

I så fall behöver det nödvändigtvis bli båt Aktse-Nammasj. Sparar ju in både kilometer, höjdmeter och buschwhacking.

Men ja, i längsta laget...
 
Det lutar mot att jag resonerar just så!

...men har så oerhört svårt att bestämma mig! Blir det "tillräckligt mycket Sarek" av den här turen som bara nosar på ett hörn - när jag nu ändå är där? (Att sticka hemifrån i 10 dagar som det ändå blir med 1,5 resdygn i vardera riktning, är inte något man bara gör när man har en 3-åring, om hon inte ska med såklart, men det blir några år dit tror jag...)

Kan sträckan Aktse/Nammasj-Snávvávágge-stora dalgången till Stora Sjöfallet (har den ett namn?) vara ett alternativ? (63 km när jag ritar grovt, via bron i Guhkesvágge)

Har dock inte läst in mig något på den sträckan än, och hittar ju inte ens ett namn på dalgången :) så har ingen koll på ev svårigheter. Verkar ju vara noll höjdskillnader förutom till Snávvávágge, men många vattendrag och en del snår?

Skierffe/övre stigen hinns kanske inte i så fall.

Förutsätter som sagt att det går att budgetera med 5 dagar + 1 reservdag.
Vad gäller å åka från småbarn så är det säkert individuellt. Gör jag också på mina turer, då vill jag va borta så kort tid som möjligt och se så mkt som möjligt. Är inte ute efter att ligga halva dan och slappa i ett tält. Då är det typ 10-12h i rörelse och max 12 i i läger. För mig är det typ 40-60km per dag. Men för nån som går långsammare då det är obanad terräng, säg 3km/h i 10h, så blir det en annan distans. Men det där är ju individuellt och beror till stor del hur tungt lastad en är, och om en tränar nåt hemma. Men förstår också om en bara vill ligga och softa, men jag skulle sakna barnen för mycket då.
 
Vad gäller å åka från småbarn så är det säkert individuellt. Gör jag också på mina turer, då vill jag va borta så kort tid som möjligt och se så mkt som möjligt. Är inte ute efter att ligga halva dan och slappa i ett tält. Då är det typ 10-12h i rörelse och max 12 i i läger. För mig är det typ 40-60km per dag. Men för nån som går långsammare då det är obanad terräng, säg 3km/h i 10h, så blir det en annan distans. Men det där är ju individuellt och beror till stor del hur tungt lastad en är, och om en tränar nåt hemma. Men förstår också om en bara vill ligga och softa, men jag skulle sakna barnen för mycket då.

Det kan vara väldigt olika från tillfälle till tillfälle. Men 40-60 per dag är definitivt inte min grej, då snackar vi ju löpning! Jag bär cirka 18 kg på en sådan här tur. Det är inte fråga om att ligga och softa, snarare om att inte stressa, hinna uppleva och fotografera.

12 km/dag i inte allt för svår terräng kan vara lagom, sedan kan jag dra på och gå 30 längs led om jag måste för att hinna med en buss, men gör det verkligen helst inte.

Jaga deadlines får jag nog av på jobbet....
 
Mitt förslag är att du väljer alternativ 2. Du har då större möjligheter att genomföra turen på max 6 dagar utan att tokvandra om det skulle bli dåligt väder. Passa på och njut och ta tid på dig i övre Njoatsosvágge, denna häftiga dalgång. Den missar du till stor del om du väljer att gå Jiegnavágge. Väljer du ändå det alternativet så gå inte ner i Njoatsosvágge utan gå på hyllan som Fowwe beskriver i https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89725&page=2. Det besparar dig många höjdmeter, vide och vad som kan vara besvärliga. Har du en bra väderprognas kan alternativ 1 gå men du får då arbeta på bra för att hinna med. [...] Valet mellan 1 och 2 kan du göra när du kommit till Darreluoppal och har en väderprognos. Blir inte vädret det allra bästa så välj alternativ 2.

Om du efter allt funderande skulle fastna för denna del av Sarek så tycker jag detta förslag låter bra. Du slipper då oroa dig för t ex vadet över Bálgátjåhkå (men jag håller med kjpil om att den beskrivning du läst är en icke rättvisande skräckskildning). Vadet är sällan så svårt. kjpils:s väg nerför Luohttoláhko är lite brant men mycket fascinerande, den har jag själv gått. Nackdelen är att man förr eller senare tvingas till ett vad av Skajdasjjåhkå, och då har man ändå Bálgátjåhkå kvar. Dina utritade vägar till vänster om (inlägg #8) är sannolikt betydligt enklare. Men som Bengt skriver, det är mycket behändigare att avstå från att gå ner i dalen. Se på den uppifrån istället!

Lycka till med alla funderingar om turen! /Hans
 
Jag får betydligt kortare totalsträcka när jag ritar, än vad som anges i t ex Fowwes bok. Jag får Luohttolahkoturen till 72 km, så 10 km kortare. Man missar kanske en del zickzagande när man ritar överskådligt? Har inte räknat in småvändor som uppgång nära glaciär eller till vadställen.

Nu har jag aldrig mätt mina vandringar med GPS, så det är grovt uppmätta sträckor jag har att jämföra med från tidigare vandringar - det viktiga är väl att en använder samma system...

Tack för uppskattande kommentar tidigare, Hanna! Men här får jag ge dig (och andra) rätt, sträckorna i den den gamla boken är ganska ofta i överkant. Även om jag på denna rutt tog med en extra liten krok vid Ruopsokjåhkå så är de drygt åttio kilometerna för många. För tio år sedan mätte jag med en mekanisk kartmätare på 1:100 000-delen, och då tyckte jag att det var säkrast att lägga på lite extra för krokigheter och ändå avrunda uppåt. Så du kan säkert minska denna tur med drygt en halvmil jämfört med boken.

Med tanke på att vissa sträckor är lättgångna (Darreluoppal - Sarvesvágge, Svenonius glaciär - Luohttojávrre samt Sähkok - Boarek - Kvikkjokk) så bör 5-6 dagar räcka fint, om vädret håller sig hyfsat bra.
 
Skissat lite mer på alt 4, Aktse/Nammatj-Suorva. Skulle med båten kunna börja vandra redan 16.30 dag 0, och således få ett par bonustimmar...

Hur lång tid tar det att ta sig fram Rapadalen (Nammatj-Skårki) i inte direkt hurtigt tempo, undrar jag fortfarande? Räcker en dryg dag eller blir det för stressigt?

Kvikkjokk lockar dock fortfarande, inte minst efter att jag fick berättat för mig om de 7 täljda vandringsstavar som hänger på väggen i källaren i mitt föräldrahem. Mamma och pappa tillbringade ett par veckor där 1976, och gjorde 7 småtoppturer, och en vandringsstav för varje topp.
 
Ett bra sätt att spara tid är att gå upp till skogsgränsen vid Pårek under eftermiddagen / kvällen samma dag man anlnder till Kvikkjokk. Det tar 6 timmar.
 
Skissat lite mer på alt 4, Aktse/Nammatj-Suorva. Skulle med båten kunna börja vandra redan 16.30 dag 0, och således få ett par bonustimmar...

Hur lång tid tar det att ta sig fram Rapadalen (Nammatj-Skårki) i inte direkt hurtigt tempo, undrar jag fortfarande? Räcker en dryg dag eller blir det för stressigt?

Detta tål att funderas på. Jag tog fram min gamla kartmätare och mätte upp ca 22 km utefter stigen mellan båtplatsen och Skårkistugan. Det är samma längd som t ex Grundsten anger. Han föreslår "ca 1-2 dagar" för detta. I min egen Sarekbok ville jag vara på den säkra sidan med tanke på att jag vände mig till fler än bara erfarna fjällrävar, så jag planerade 2 dagar (till en bit upp i Jilávágge).

Precis som i de flesta områden i Sarek är det svårt att veta om man kommer klara av att hålla ett tight vandringsschema. En fördel är förstås att det finns en stig att följa här, måste man mala på i många timmar så vet man vart man ska (det är bara på några få ställen över myrar som det kan vara lätt att missa stigen). Sen finns några jokkar som ska korsas, och det blir så klart stor skillnad beroende på hur mycket vatten det är i dem. Det är framför allt Buovdajågåsj samt Lulep och Alep Vássjájågåsj. Normalt sett är ingen av dessa jättesvåra, men att vada tar ändå tid om man måste leta efter lämpliga vadställen, byta om osv.

Tyvärr blev det här väl inget solklart svar på din fråga. Det som talar för är din fjällvana och styrka. Men stigen i Rapadalen är bitvis ganska ojämn och kan vara både lerig och blöt, så både dag 0 och dag 1 kan bli mycket långa och arbetsamma. Och dag 2 ska du uppför 400 höjdmeter de första 3 kilometerna till Snávvávágge. Inte omöjligt förstås, men man ska hinna njuta också! ;-)
 
Jo jag tänker ju egentligen att jag vill ha 2 dagar, minst. Jag gör inte en så här lång resa bara för att avverka saker utan vill hinna vara där också, på riktigt.

Tänker Rapadalen 2 dagar, upp och ner Snavvevagge dag 3, fram till Guhkesvagge eller lite till dag 4, och sedan 2 dagar ner till Suorva. Då har jag ingen reserv och det vill jag ha eftersom just de sista två dagsetapperna verkar trassliga och det inte finns alternativ på slutet, mer än att harva på... Trasslar något däremot i början av turen kan reservplanen vara att vända senast dag 3 och ta Kungsleden. (Och den reservturen är ju ett gott alternativ i sig, bara det att jag hellre velat gå någon annanstans än på Kungsleden...)

Jag ska fråga om det går att få båtskjuts utanför tidtabellen mitt på dagen, och på så vis kanske kunna ta mig till Alep/Lulep Spádnek redan dag 0.

Annars stryker jag nog det här alternativet...
 
Jag brukar gå Suorva till Njavvejåkk på kvällen och sedan en lång men låttgången dag till till Pielaslätten nv renvaktarstugan.
 
Jag brukar gå Suorva till Njavvejåkk på kvällen och sedan en lång men låttgången dag till till Pielaslätten nv renvaktarstugan.

Det är ju just allas väldigt olika förhållningssätt som gör det så svårt att välja utifrån de råd man läser sig till. :)
 
Jag har endast erfarenhet från delar av ditt alternativ 3, då vi kom genom Rapadalen från NV och hade tänkt ta båt från Nammasj till Aktse. Det året (2017) var vattenståndet i Rapaätno för lågt för att båten skulle kunna köra, vilket gjorde att vi fick gå från båtlänningen till Aktse.

Att börja med båt från Aktse verkar vettigast, då man direkt får veta om det är möjligt eller inte, i stället för att chansa och hoppas på att båten kan ta sig till/från Aktse på hemvägen.

Fått besked att det möjligen kan vara så framåt slutet av augusti, och kommer veta precis innan. Vilka vägval gjorde ni till Aktse och hur var det?

I skrivande stund är allt bokat för Rapadalen, men jag har fortfarande väldig beslutsångest. Inte minst med tanke på att jag kanske inte kan gå nedre vägen i alla fall, det var ju DET jag ville, båtturen in och att vandra nedre stigen var halva poängen! Bör jag välja Luohttolahko/Njoatsosvagge i alla fall? Fasen vad svårt!!

Det går ju att ändra den STF-natt jag bokat på Saltoluokta ett tag till. Har låtit en liten detalj avgöra beslutet med hemresa från Saltoluokta: bussen hem från Kvikkjokk går 5 på morgonen efter 19 augusti... Men nu är jag osäker igen...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
skogsbaronen Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Bierikjavrre-Suova Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
Charlotte_LL Luohttolahko Fjällvandring 23
majjen Tälplatser på Luohttolahko? Fjällvandring 5
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
oskar_thulin Vaden i Tjuoldavágge & Njoatsosvágge Fjällvandring 9
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...