Cykelkedja till "standardcykel"

Enkla kedjor för standardcyklar kommer för det mesta fortfarande utan snabblänk/kedjelås. Snabblåsen blev nödvändiga för att kedjorna till växlade cyklar blev tunnare och tunnare och pinnarna som håller ihop länkarna är annorlunda. När man trycker ut en sån ser den ut som en svamp. Den går alltså inte att sätta tillbaka. Så är det inte på en kedja till en enpetare.

Fattar forfarande inte varför du inte bara lämnar in cykeln och får allt gjort för en blygsam penning. Och om du vill göra det själv varför du inte köper en ny kedja. Kostar inte mer än en pizza.
 
Vet faktiskt inte. Jag mekar hellre själv, egentligen. Vet ju inte vad det är för ålder på kedjan, är lite rädd att den nya är i sämre skick och håller kortare tid än om jag gör ren denna och oljar in.

Oavsett om jag köper en ny eller inte, så lär jag olja in den också, och undrar fortfarande hur jag ska göra med oljan, ska man ta en sån där CRC olja eller Shimano PTFF Lube tub? Eller kanske är samma sort (tunn eller tjock).

Om jag nu köper en ny, bör jag satsa på en billig typ 39 kr kedja eller en dyrare Shimano för 129 kr?

Vissa säger ju att det är bättre att köpa en billig och byta oftare än att köpa en dyr.
 
Men spelar det nån roll om kedhan håller ett år kortare eller längre när du uppenbarligen sliter så lite på den och den kostar så lite? Var glad att du inte har en typ racer. Där räknar man med runt 300 mil per kedja. Håller längre för mig, men årligt byte blir det nog.

Fattar om du vill lära dig meka. Det vill jag med. Kan en del, drivlinan klarar jag, men får aldrig till inställningen av skivbromsarna när jag bytt belägg. Så det låter jag verkstan göra. Mindre skämmigt att de får göra det från början än att komma dit och visa upp mitt misslyckade försök. ;)
 
Fine fine, men hur ser jag om det är skillnad på våt och torr olja?

Har som sagt en PTFF nånting till barnvagnshjulen, sen har jag haft en CRC universalolja tidigare. Framgår ju aldrig i butikerna om de är torr eller våt olja...
 
Jag är lite "grovsmed" vad det gäller kedjesmörja: På vintern och när det är rejält blött ute: ganska tjock kladdig olja. nackdel: den binder även grus.

Torrt sommarväder: teflonspray - sämre rostskydd men samlar inte grus.

/Patrik
 
Beror ju på hur man förvarar cykeln också. Stillastående utomhus i ur och skur går så klart hårt åt både kedjan och andra delar som kan korrodera. Själv har jag aldrig haft rost på en kedja, inte ens barndomens enpetare som stod ute på sommarn ivf. Finare cyklar har bott i källarn.
 
Kolla hos Park Tool

Ett tips till den som vill meka cykel men inte riktigt vet hur.
Park Tool är en tillverkare av verktyg och tillbehör till cyklar.
Dom har instruktioner/videor till nästan allt cykelmekande.
Där specificeras vilka verktyg som behövs och exakt hur man gör.
Jättebra att titta där när man vill bedöma om man skall göra jobbet själv eller lämna in till verkstad.
Instruktionerna är på engelska.

www.parktool.com

/John
 
Om jag nu köper en ny, bör jag satsa på en billig typ 39 kr kedja eller en dyrare Shimano för 129 kr?

Vissa säger ju att det är bättre att köpa en billig och byta oftare än att köpa en dyr.

Vad du än gör, köp en kvalitetskedja från ex SRAM eller Shimano mfl. Undvik de biligaste no-name - inte kul när kedjan brister under hård belastning i en uppförbacke:(
 
Om du kör med torrt smörjmedel till kedjan så är risken att den börjar rosta.
Visst kan du mäta kedjan och byta om det behövs, men då är kanske redan dreven lite nedslitna. Men jag tycker inte du skall vara rädd för detta.
Gör så här då du inte har något ställe att meka på.
Ta en hink och fyll till hälften med riktigt varmt vatten ringla i redigt med Yes diskmedel, rör om. Ta med en kasserad tandborste och gå utomhus med cykeln.
Vänd upp och ned på cykeln så du kan veva runt på pedalerna. Häll lite tvättvatten på bakdrevet och borsta rent med tandborsten, häll lite på fram drevet och borsta rent. Sen vevar du lite på pedalerna och häller på kedjan, borstar tills du gått varvet runt. Upprepa om det inte ser skapligt rent ut.
Skölj av med resten av tvättvattnet.
Torka av med några tygtrasor.
Droppa lite olja i alla länkar varefter du vevar fram kedjan.
Torka av överflödig olja.
Provcykla och spänn ev kedjan.
Klart. Ställ in cykeln i värmen och låt den torka.
Cykla och njut av att våren redan är kommen.

Kedjeolja kan du köpa på större varuhus och många bensinmackar.
Även Biltema, jula etc.
Är inte så noga då du cyklar så "lite" och cykeln inte är i prisklassen 30.000kr eller dyrare.
Lyxa till det
https://www.biltema.se/fritid/cykla...morjning/kedje--och-lagerrengoring-2000018313
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/rengoring-och-smorjning/kedjeolja-2000017091
https://www.biltema.se/fritid/cykla...ng-och-smorjning/kedjetvatt-biokit-2000040100

Appropå det här med olja (sorry om jag tblir tjatig).

Biltemas säljare sa när jag var där i veckan att oljan i det där Rengöringskitet är så kallad våt olja, och det är det jag tänkte köra med till att börja med, eftersom jag cyklar till och från jobbet, affär och allt i ur och skur. Vet ju inte hur sommaren blir, o mdet blir tropisk öken eller monsunregn.

Vill bara verifiera om de hade rätt i butiken. De såg inte helt säkra ut... Tänker inte öppna förpackningen om det ska till å köpas nån annan olja...

https://www.biltema.se/fritid/cykla...ng-och-smorjning/kedjetvatt-biokit-2000040100
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...