Excalibur - hur fungerar den?

Först vill jag säga att det kommer bli torkad mat hur du än gör. Det blir aningen sämre torkad mat om du ligger på fel temperatur, men det är ingen katastrof.
Torka och var glad, och utveckla eftersom. Låt det inte bli tråkigt för att du söker en ouppnåelig precision.


Det jag menade var att värmeelementet är för klent för att orka få upp temperaturen i början. Det är för mycket fukt och för högt luftflöde helt enkelt. Det spelar ingen roll om du vrider upp termostaten, för den orkar ändå inte. Efter nån timme så är det fria vattnet borta, och då kommer den ikapp. Man kan såklart fylla den med mindre mat för att lösa detta.


Det är en helt vanlig mekanisk termostat som du har.
Den är inte exakt (räkna med 10 grader mellan till- och frånslag). Mot slutet av torkningen kommer det fluktuera ännu mera. Räkna inte heller med att den är helt rätt kalibrerad, och räkna med att den har en precision på +- 2-3 grader.
Den är inte bättre än så.

Jag använder en ugnstermometer med sladd som jag lägger på mellersta brickan. Blir det för varmt så justerar jag ner.
En mekanisk termostat justerar man enklast genom att läsa av temperaturen när termostaten slår ifrån (alltså när den stänger av värmen). Sen väntar man tills nästa gång den slår ifrån för att utvärdera och eventuellt justera mera.


Men lägg inte för mycket tid på det där, för det går inte att få en exakt temperatur med den utrustning du har. Se bara till att det inte blir t.ex. 65 grader när du ska torka något som ska torkas på max 50 grader.

Tack! Och allmänt så gillar jag din lugnande approach, som jag även sett i den stora Torka mat-tråden. :)
 
Jag har efter flera tester konstaterat att min Excalibur inte fluktuerar naturligt i temperatur, utan att den faktiskt ligger runt 10 grader för lågt hela tiden. Jag vill ha tillgång till hela temperaturspektrumet, och kunna lita på vredet utan att räkna om, så jag har idag upprättat ett reklamationsärende.
 
Temperaturen är olika beroende på var du mäter.
Tex en cylindrisk tork där man travar ollorna på varandra beroende på torkgraden och mängden har jag mätt upp mer än 10 graders diff relativt olika mätpunkter.
Köpte denna Rubicon kökstermometer som kunde åka med runt och kunde placeras på olika höjd.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...metrar/rubicson-digital-kokstermometer-p48605

Edit
låt gärna oss andra veta hur reklamation fortlöper?
Jag tror den du har är bland de bättre. Min fick jag justera mycket på innan den visade skapligt, samt att jag får tänka på variationer inuti ollorna. Men det är en billig menyett från jula.

Din tork är bäst i test om man även vill torka kött och fisk
https://inspekto.se/svamptork-test/
 
Temperaturen är olika beroende på var du mäter.
Tex en cylindrisk tork där man travar ollorna på varandra beroende på torkgraden och mängden har jag mätt upp mer än 10 graders diff relativt olika mätpunkter.
Köpte denna Rubicon kökstermometer som kunde åka med runt och kunde placeras på olika höjd.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...metrar/rubicson-digital-kokstermometer-p48605

Edit
låt gärna oss andra veta hur reklamation fortlöper?
Jag tror den du har är bland de bättre. Min fick jag justera mycket på innan den visade skapligt, samt att jag får tänka på variationer inuti ollorna. Men det är en billig menyett från jula.

Din tork är bäst i test om man även vill torka kött och fisk
https://inspekto.se/svamptork-test/

Tack, jag har mätt i botten och mitten och högst upp, med vredet på olika lägen, men körde på ändå med torkande, efter svaren jag fick här på forumet. Men mina torktider är orimligt långa, så något är riktigt snett. Mina halva minitomater körde jag i hela 33 timmar, istället för manualens föreslagna 9-15 timmar. Och jag blev inte helt nöjd. Bananskivorna blev mest bara småvarma från 10 på morgonen till 18 på kvällen. Sedan ledsnade jag och vred upp vredet 10 grader, och då var skivorna jättefina vid 22:30.

Så det känns uppenbart att jag har fått ett måndagsexemplar, och sådant händer ju.

Jag har handlat från ProShop i Danmark, eftersom de hade ett supererbjudande, så jag hoppas verkligen att reklamationen går bra, och att det bra köpet inte kommer surt efter.
 
Ok låter som du vet hur man mäter och då är nog torken trasig, felkallibrerad.
Kan det vara så enkelt att man kan flytta vredet och på så vis fixa rätt temp visning?
Har du kollat hur den ligger i temp om du tex går upp till 70grader?
Är det även då 10 grader fel, om inte så är det solklart reklamation.
Lycka till både med reklamationen och torkningen.

Edit
Letade lite
Du har bra torkningsråd i deras original manual
https://cdn.shopify.com/s/files/1/2785/0788/files/DehydrationGuide07617.pdf?3006800927370232280

https://excaliburdehydrator.com/pages/product-manuals

Du kan även dra ett mail till tillverkaren och fråga om råd varför den visar fel. Ett tips ange temp i farenheit, celsius då får dom svårt att tänka sig felets stora avvikelse.
 
Senast ändrad:
Ok låter som du vet hur man mäter och då är nog torken trasig, felkallibrerad.
Kan det vara så enkelt att man kan flytta vredet och på så vis fixa rätt temp visning?
Har du kollat hur den ligger i temp om du tex går upp till 70grader?
Är det även då 10 grader fel, om inte så är det solklart reklamation.
Lycka till både med reklamationen och torkningen.

Edit
Letade lite
Du har bra torkningsråd i deras original manual
https://cdn.shopify.com/s/files/1/2785/0788/files/DehydrationGuide07617.pdf?3006800927370232280

https://excaliburdehydrator.com/pages/product-manuals

Du kan även dra ett mail till tillverkaren och fråga om råd varför den visar fel. Ett tips ange temp i farenheit, celsius då får dom svårt att tänka sig felets stora avvikelse.

Tack, jag kollade vredet nu, och det är låst att röra sig inom drygt 3/4 av cirkeln, och rör sig inom exakt hela det spannet, så det var tyvärr inte så enkelt som att ratten var fel påsatt. Och ja, maxtemperatur enligt vredet är 74 grader, men jag har aldrig uppmätt mer än 64 grader.

Den första manualen du länkar kom med i paketet med torkugnen. Jag är säker på att en torkugn med korrekt inställd temperatur kommer att fungera fint. Mina bananskivor blev jättefina, när jag drog upp vredet. Men 70 grader är rekommenderat för att torka köttfärs i Erik Tornblads "Torka mat", så jag vill ha en ugn som orkar hela vägen. Även om det blir trassligt att lösa, med internationell reklamation. :(
 
Själva reklamationen var mycket smidig. Efter att mitt paket anlände till dem, så svarade de positivt redan efter någon kvart! Men det fanns ingen torkugn inne i lager, så jag fick ändå vänta lite. Och sedan har det gått ytterligare en dryg vecka, då jag inte har haft möjlighet att fixa med något torkande.

Dock - nu har jag packat upp. Denna ugn verkar ha fått någon smäll, för luckan är lite skev. Och lustigt nog så är torknätet på ollorna lite för långt! Allt det byter jag gärna mot en fungerande torkugn, men tyvärr så ligger temperaturen fortfarande runt 10 grader för lågt. :( Så mycket besvär för ingenting.

Det är en stor besvikelse, och nu är jag osäker på hur jag ska göra. Köra på - med högre reglage? Min plan har ju ändå aldrig varit att göra beef jerky, för det är inte min grej. Och annars kanske man inte behöver komma över 65 grader? Tips?
 
Jag tycker inte du ska hänga upp dig på det. Det är en mekanisk termostat. Ligger den 10 grader för lågt - vrid upp den 10 grader extra.

För det är väl inte så att den inte orkar komma upp i 65 grader?
 
Jag tycker inte du ska hänga upp dig på det. Det är en mekanisk termostat. Ligger den 10 grader för lågt - vrid upp den 10 grader extra.

För det är väl inte så att den inte orkar komma upp i 65 grader?

65 är vad den når som bäst, och då står det 74 grader på temperaturvredet. Högst på nedersta brickan, och lägst (runt 63 grader) på översta brickan.

Behöver jag högre temperatur för något annat än beef jerky?
 
65 är vad den når som bäst, och då står det 74 grader på temperaturvredet. Högst på nedersta brickan, och lägst (runt 63 grader) på översta brickan.

Behöver jag högre temperatur för något annat än beef jerky?

I Eric Tornblads Torka mat, så skriver han att räkor ska torkas i 70 grader. Det är dåliga nyheter för mig, för räkor är i motsats till beef jerky något jag verkligen vill ha.

Men - Friluftsmat lufttorkar ju sina räkor? Då kan det väl inte vara någon katastrof? 60 grader är ju "bakteritillväxt-gränsen", och till det räcker ju i så fall 63 grader och uppåt för att skydda mina räkor...

Eller?
 
Är det så? Evermat rekommenderar 50 ° för kött, både rått och tillagad färs. Tyckte iofs att jag läst högre förut.
http://evermat.se/hur-torka.html

Tack för länken! Experterna är väl ofta lite oense. Dock så verkar Evermat inte kunna något om fisk, och då heller inte om skaldjur?

Men de har också olika temperatur för purjolök, som jag torkar just nu. Torka mat säger 50 grader, medan Evermat säger max 40 grader. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...