Synpunkter på Fjällräven Akka tält?

  • Trådstartare jorgen_bergqvist@hotmail.com (Jörgen Bergqvist)
  • Start datum

jorgen_bergqvist@hotmail.com (Jörgen Bergqvist)

Gäst
Hej!


Jag är en seriös spekulant på ett Fjällräven Akka tält för tre personer. Är det någon som har erfarenhet av tältet i fråga? Hållbarhet, vikt, hantering, praktisk fjällerfarenhet etc. Alla synpunkter är av intresse.


Tack för hjälpen!


/ Jörgen
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Rymligt och tungt

Kvalitet och hanterbarhet är relativt bra. De kanske inte är i Hillebergsklass men ändå klart acceptabla.
Dess största fördel är att det är rymligt, både vad gäller innertält och absid. Nackdelen är i mitt tycke främst vikten. Mitt tält med tillbehör väger nära 4.5kg (vilket är mer än vad det står i katalogerna). Det finns många som har tyckt till i denna fråga under rubriken "Bo och Sova" så kolla där också.


Pierre
 

david.andreen@hl.lu.se (David)

Gäst
McKinley

JAg tittade även på tältet men bestämde mig för att löpa McKinleys varians, som är en bra bit billigare. Jag har bara haft det ettt relativt kort tag men har mycekt goda erfarenheter. Det är i stort sätt identiskt, men jag kommer inte ihåg modellnamnet nu.
 

ojoule-9@student.luth.se (johan)

Gäst
anngående Akka

Persoligen tycker jag att Akka är rymligt och med en bra absid, men det är på tok för trånga kanaler för pinnarna vilker gör det onödigt bökigt att slå upp och ta ner. Det är även alldeles för dyrt för vad man får, om man inte köper Marmot el Hilleberg kan man lika gärna köpa ett McKinley som är i samma klass som Fjällräven men kostar betydligt mindre.
Mina favorit tält är Mountain Hardwear (Trango serien) kolla in dom på www.berg-hav.se
MVH Johan
 

tmb@telia.com (Tommy B)

Gäst
Akka, helt ok

Mina erfarenheter "so far" är att det är ett helt ok tält. Har hitills bara haft det vid kortare turer över helger och liknande. Ska dock iväg en vecka from måndag, återkommer med närmare beskrivning efter det.
/Tommy
 
Bra tält för kortare vintertur

Halloj!

hade med mig ett Fjällräven Akka på 2-dagarstur i Härjedalsfjällen påsken 1999. Vi var en grupp på 10 pers varav jag var den ende som hade vintertältat tidigare. I mitt tält sov vi fyra stycken, visst det var lite trångt, men det var inga problem. Tack vare den rymliga absiden hade vi inga problem med packningen och det fanns också utrymme för att laga lite mat på fotogenköket därinne.

Som Pierre skriver är tältet ganska tungt, men för en kortare vintertur är det inga problem.

Vill betona att vi inte använde turistvarianten, det tältet skulle jag inte våga mig ut på fjället med.

Lycka till i ditt köp!
/Per
 
Akka =Volvo

Har använt Akka 3 säsonger. Tvärr inte vinter (ok jag räknar inte en oktober tur med fullt snöfall). Från början var tältet något bångstyrigt att sätta upp. Kanalerna är något tajta. Nu går det bra. Det är inga problem att sätta upp själv med svag vind. Vid en tur i oktober vände vinden och det blåste 20-25 sm/s och en kompis pinnar blåste sönder. Dom hade satt tältet i motvind. Det enda problem jag har haft med Akka ära att jag har ett litet hål i golvet efter att ha tältat på väldigt stenig mark. Min egen förskyllan. Slutsats, Akka har tillgodosett mina behov i Sarek,Kebnekaise, Sylarne, Dovre, och det har då och då varit under bitvis mycket svåra förhållanden. Akka erbjuder god komfort med bra utrymme. Var i somras i Sarek med ett Keron GT 4 pers vilket var mycket besvärligare att sätta upp och enligt min uppfattning mycket rangligare.Slutligt slutsats, skulle jag vara du så skulle jag intervjua så många som möjligt om deras erfarenheter av fjälltält i rejäl vind. Det är först då kvaliteérna visar sig. Utan vind är alla tält bra. Ett sista råd skulle vara rörande dina framtidsplaner med tältet. Hur mycket utrustning har du med dig ? Kommer tältet alltid att härbergära 3 personer ? Bär inte mer än nödvändigt. Även om jag aldrig har starta en Sarek-vandring med mer mindre än 35 kg. Men den vikten grundar sig på riktig mat och vin till maten.

Lycka till med ditt tältval

Hälsningar

Håkan
 
Nöjd Akka-användare!

Hej.
Har ett nytt Akka sedan 1 år tillbaka som jag använder i Lapplandsfjällen sommartid med stor belåtenhet.

Dagens Akka har förbättras på många punkter från de gamla modellerna (jmf med det Akka jag köpte 1991), såsom större ventilationsstrutar med bättre uppspänning, staglinor, förstärkningar, bättre lutning på yttertältets fotända mot regn, möjlighet att sträcka upp tältet via markpinnarnas fästband i tältets fotända osv.

Till tältets nackdel kan nämnas att ventilations-
strutarna ej går att stänga igen mot tex snödrev, samt tältpinnar i alu-tråd, som jag bytt ut.

Förutom detta är jag mycket nöjd med tältet och det fungerar mycket bra.

Kan även nämna att Fjällräven har gett superbra service vid reklamation av brister på mitt gamla Akkatält, vilket kan vara värt mycket vid ev. problem.

Det kan vara värt att kolla upp ryktet att Fjällräventälten sys i Vaude's fabrik, och att Vaude's motsvarande tunneltält ska vara exakt samma som Akkatältet, men 1000 kr billigare.
 
Akka

Vid ett tillfälle var mitt Hilleberg Nammatj utlånat
och jag nödgades låna ett Fjällräven Akka till en spontan fjälltur.

De klara nackdelarna jag uppmärksammade är att det är bökigt att hitta kanalerna och få in stängerna på ett smidigt sätt. Och öljätterna som man fäster stängerna i tycker jag är en dålig lösning. Jämfört med Hillebergs lösning är det inte mkt att hänga på klippan.
Det var även så att när man spännde tältet blev det sådana påfrestningar på sömmarna där 'intertältsknäppefästena' sitter, att de nästan gick sönder.

Men vindstabiliteten verkade helt okej.
 
AKKA - Mycket nojd

Har haft mitt AKKA-taelt i 5 aar nu. Har anvaent det flitigt som tre saesongs taelt dock ej paa vintern.

Anvaende det aeven forra sommarn under en fyra veckors cyckling genom Sverige. Det blev ett test under hyfsat tuffa forhaallanden. Extremt mycket regn och blaast, resa och reva hela tiden. Packa ihop blott osv. Trots omild behandling ser taeltet ut naestan som nytt.
Har inte mycket klaga paa. Rymlig absid, bra ventilation och mycket vindtaaligt.
Dock kan jag haalla med andra skribenter om att det kan vara trixit att faa in de tre taeltpinnarna i kanalerna dock laer man sig det och daa aer det "problemet" lost.

Slaa till, du kommer bli nojd. Go tur!!

-Fred
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...