Edert längsta spinnkast?

Tycker att det här är ett ämne som kommer upp med jämna mellanrum.

Min fråga: Vad är ert längsta kast oavsett utrustning?
Vet inte hur långt jag själv har kastat men det är nog inte så långt :)

~Paul~

PS Jag är en "multigubbe", dvs jag får trassel på en haspelrulle :(
 
Har heller aldrig sett att ämnet i fråga varit uppe här förr. Håller du till på andra fiskeforum än utsidan Paul???

Det är ju lite svårt att mäta när man fiskar, klart att det går att uppskatta men det blir aldrig exakt. Det är nog bara tävlingsgubbarna uppe på gräsmattan som håller på med sånt.

Men jag köpte ny haspel här om dagen. Med den, mitt favoritspö och 0.25 lina kommer jag mycket låååångt.

/g
 
Jag uttryckte mig kanske inte riktigt klart. Jag menar inte att det här ämnet kommner ofta upp på just det här eller något annat forum.

Jag menar när man står vid vattnet och fiskar. Var nyligen i Blekinge och fiskade sill med häckla från land. Det var en veritabel tävling mellan de ca 50 fiskare (tävlingsdeltagare :)) som stod på kajen. Alla skulle komma längst och bräcka i alla fall närmaste grannen!

Det spreds ett rykte om en galen Göteborgare som kastar "jävligt" långt med en Ambassadeur. När man sedan fiskade så kunde det komma fram folk som man aldrig sett tidigare och fråga: "Är du den där Göteborgaren som kastar så långt?"

Så det var därför jag tyckte att det kunde vara en kul fråga att ställa här på forumet.

Mitt antagligen längsta kast gjorde jag med en svart Ambassadeur 6000C från 1971, Daiwa Samurai 11 fot spö, Fireline 0,15 lina med en 4 meter lång och 0,33 mm grov chockspets av en vanlig nylonlina och en 27 grams Gladsaxvobler.

Det blåste en medvind, lite från sidan och kastlängden blev imponerande. Svårt att säga hur långt dock men en bra bit över hundra meter var det.

Casting-gubbarna slänger tydligen iväg kast på närmare 300 meter med en gammal Recordrulle med magnesiumspole. Många kast är utföda med en rejäl linresning, på gränsen till backslag. Så det gäller att hålla tungan rätt i mun...

~Paul~
 
Hahaha, ja det där känner man till. Det blir riktiga rekordkast :)

Tråkigt bara att hela fiskedagen blir spolierad om man inte har en reservspole med sig.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Tråkigt bara att hela fiskedagen blir spolierad om man inte har en reservspole med sig.
~Paul~

Man låter väl inte en hel fiskedag bli spolierad på grund av att bara ha en spole med sig? Två eller tre spolar ligger alltid med i min väska. Inte bara för att ha minst en i reserv, utan lika mycket för att snabbt kunna byta till grövre resp tunnare lina när så behövs. Har själv utöver detta även en extra rulle plus ett spö till när jag är ute.

/g

Hur gick det med sillfisket då?
 
Jo, du har helt rätt. Man skall alltid ha minst en extraspole med sig. Men det har tyvärr hänt att jag glömt dem hemma :( och det är naturligtvis då man får ett rejält backslag...

Jag har på senare tid också garderat mig med en reservrulle, en haspel, om vindförhållandena skulle visa sig bli för svåra för en multirulle.

Jodå, sillfisket gick ganska bra. Fick på 4 dagar ca 15 kilo sill. Men det var väldigt ojämnt fördelat på de olika dagar. Vissa dagar fanns inte en stjärtfena medan andra dagar så kokade vattnet formligen av sill. Som mest fick jag 8,2 kilo på en kväll.

Det jobbiga är att rensa så mycket fisk. Det tar ungefär lika lång tid som att fånga dem (om man är noga).

Nu ligger sillen i frysen och inlagd. Mums. Den frysta kan tydligen inte ligga mer än en månad, sedan försämras den ganska fort. Får öka förbrukningstakten :)

~Paul~
 
Jag var i saltströmmen för något år sedan,då fiskade jag från land med mitt Warbird spinnspö(12 fot) Ambassadeur 7000 med 0.39 whiplash lina.
I andra ändan en 175grams torskpilk(!!!)..sedan laddade jag för kung o fosterland vilket resulterade i att jag missade en båt med ca 5 meter och den var ruskigt långt ute! måste ha varit 150 meter..till saken hör att jag stod ca 4 meter över vattenytan oxå.
Men nuförtiden ligger jag i kastlängder runt 20 meter med mitt klass 5 flugspö.. :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...