Blågrön lök

Jag torkar lök inför friluftsaktiviteter, hackad schalotten, vitlök samt vanlig gul, och nu efter två timmar har den antagit en blågrön nyans? Vaa??? Jag har 45-50 grader i ugnen (har en termometer instucken), en slev i öppningen och torkar på en plåt med bakplåtspapper. Någon som har en förklaring??? Är det fortfarande ätbart? Liknande erfarenheter någon?
 
I förrgår köpte jag en bok som heter "Matmolekyler - Kokbok för nyfikna". Om röd lök står det: "Till råga på allt kan den anta en bedrövlig blågrön nyans. Färgen beror på att antocyaniner som ger det mesta av färgen antar olika färg vid olika pH."
Just här står det inte om det kan ske vid torkning, och det var ju inte just rödlök du hade, men det är nog naturliga och ofarliga reaktioner. Lök har lätt att oxidera när den är uppskuren.
När jag köper en viss hämt-thai-rätt och inte orkar äta allt på en gång utan sparar för att äta som rester, är just rödlöken blågrön. Fult men smakar ok.
Hoppas detta gav dig något.

Edit - länk:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153437241&gclid=CKzpjK3wua4CFREumAodLjkaOQ
 
Senast ändrad:
Hackad vitlök (i typ gryta eller röra av något slag) kan bli grön och smitta av sig på andra ingredienser. Smakar konstigt dessutom.

Det kanske är helt ofarligt, men det ser inte bra ut =)
 
Mögelgrönt lökhack

Jag gjorde äggmuffins för ett tag sen där man kör smeten i muffinsform i 20-25 minuter. Slängde i lite hackad lök för första gången och den såg möglad och klar ut... Ville inte kasta 10 ägg så jag stoppade i mig dem då jag ju var säker på att inget var dåligt. Såg inte särskilt roligt ut...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SarasUtetänk Rostad lök Friluftsmat 4
AndersOleander Använda rostad lök i matlagning Friluftsmat 11
Mosan Rostad lök! Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...