Torka mat

avslutad210712

Gäst
testade att torka lite lövbiff i ugnen i natt, och funkade bra. precis testad att göra iordning lite pemmikan som står i kylen och stelnar, se sen hur de blev :p

min nästa fråga är ju dock om hur man räknar mängd med torkat kött.
Normalt sett räknar man ju typ 100-125g kött per portion, men 100 gram torkat kött blir ju typ 25gram och hur lite som helst.. men det mättar väl fortfarande lika mycket gissar jag, även om det ser ut att vara väldigt liten mängd? (och det är väl det som är lite av grejen också -utöver hållbarheten- gissar jag, att man minskar volymen och vikten kraftigt, så man slipper släpa på så mycket)
och om det är något man blötlägger innan man äter det (om man typ torkar köttfärs och så) så sväller det igen eller?

Jag gör så här:

Räknar med 150 gram "protein" (dvs kött, fisk eller fågel) per omgång mat.
Köper sedan 3000 g "protein" av ett visst slag.
Tillreder det.
Torkar det.
Väger den torkade mängden "protein" och delar sedan den vikten med 20 och vips vet jag hur mycket varje portion skall väga och portionerar sedan ut det i påsar.
 
Så någon eller alla: Ge mig en temperatur och ge mig en tid!

Det beror på vad du skall torka.

Generellt torkar man på låga temperaturer, 40-50 grader, men vissa saker behöver inledningsvis torkas med högre temperatur (60-70 grader) och vissa saker behöver en liten höjning (60-70 grader) även på slutet för att bli helt torra.

Luftcirkulationen är viktigare än värmen, det går att torka i rumstemperatur (men då gäller det att det är låg luftfuktighet och hög luftcirkulation).

Främsta anledningen att ha värme är att värmen man luften sjunker den relativa luftfuktigheten (och luften kan alltså suga åt sig med fukt).
 
Tja, väldigt ny på detta men skall upp till fjällen om två veckor och behöver lite svar på frågor..

Testade att göra köttfärsås igår och blandede med färdigkokt pasta och torkade det sedan under natten. Skall test äta ikväll men brukar man så att säga blanda allt (kött, sås, pasta) innan man torkar som jag nu gjort (tänker mest på att olika ingredienser behöver olika torktid och då det som blir klart innan kanske "torkar för mycket") eller:
1. göra färdig rätt men spara pasta/ris/couscous and sen koka det när man skall äta det?
2. Frysa alla ingridienser för sig själv och göra allt från grunden väl ute?

Jag och min flickvän tänkte bara ha med oss ett litet triangia med an kastrull så det kan bli lite svårt med att laga i stor omfattning väl där.

Idé som jag har och vill få verifierad är:
Gör en köttfärssås och torka hemma, väl uppe i fjällen blötlägg det i 15 min medan man kokar typ pasta och sen hälla i köttfärsen när pastan är klar så att den suger upp det varma vattnet. Skulle detta funka??

Tillsist: Vår ugn kan man som lägst ställa på 50-75 grader (diffust markerat) och vi använde en 1cm tjock träslev att hålla öppen med, borde detta räcka för att torka alla olika varor i eller måste man öka glipan resp. värmen för olika ingredienser/rätter?
 
Det är ju lite väl ambitiöst att blöta upp torrvaror som är snabblagade för att därefter torka dem igen. Pasta, linser och likande tillreder du tex genom att låta det koka med såsen sin normala koktid.

Jaja får väl se hur det smakar ikväll... rädd att det blir för mycket mos av det hela, tänkte bara att okokt pasta tar mycket utrymme (förutom spagetti..)
 
Ja, man bör hålla sig till pastasorter som inte tar upp så mycket volym, typ makaroner. Spagetti har den dåliga egenskapen att den gärna punkterar plastpåsarna den ligger i.
 
Idé som jag har och vill få verifierad är:
Gör en köttfärssås och torka hemma, väl uppe i fjällen blötlägg det i 15 min medan man kokar typ pasta och sen hälla i köttfärsen när pastan är klar så att den suger upp det varma vattnet. Skulle detta funka??

Jag brukar blötlägga t.ex köttfärssås i en burk vid lunch och låta det ligga i ryggan tills middagsdax, sedan behöver det inte så mycket tillagning, bara koka upp. Jag blandar inte i pasta i det jag ska torka, ska jag göra en köttgryta torkar jag alla ingredienser separat och blandar ihop dom + en buljongtärning. Tillbehör t.ex snabbris, snabbmakaroner, nudlar eller couscous tillagas separat (har ju två kastruller).
Om du tippar ner blötlagd köttfärssås i vattnet med pastan skulle jag tro att det blir för blött. Men det är ju bara att du provar.

Tillsist: Vår ugn kan man som lägst ställa på 50-75 grader (diffust markerat) och vi använde en 1cm tjock träslev att hålla öppen med, borde detta räcka för att torka alla olika varor i eller måste man öka glipan resp. värmen för olika ingredienser/rätter?

Det blir bra med 50 grader och en träslev i luckan för all mat, örter t.ex basilika torkar man dock vid 35 grader. Kanske du har en stektermometer att kolla tempen med?

Kom ihåg att ha med lite kryddor som kan fixa till smaken, lite salt, peppar och curry kanske.

/Ulf
 
Testade att göra köttfärsås igår och blandede med färdigkokt pasta och torkade det sedan under natten. Skall test äta ikväll men brukar man så att säga blanda allt (kött, sås, pasta) innan man torkar som jag nu gjort (tänker mest på att olika ingredienser behöver olika torktid och då det som blir klart innan kanske "torkar för mycket") eller:
1. göra färdig rätt men spara pasta/ris/couscous and sen koka det när man skall äta det?
2. Frysa alla ingridienser för sig själv och göra allt från grunden väl ute?

Och så recensionen! Det smakade bra!! Pastan blev inte mos och smaken fanns kvar. Lät det först ligga lite i blöt och koka sen upp allt i ca. 5-10min men att koka pastan för sig i fjällen har nog ingen större betydelse förutom kanske att det tar lite mindre plats och lättare tillagning (Vi skall köra med ett litet triangia med enbart en kastrull).
 
Nu till nästa fråga:

Göra grytor hemma för att sen torka och koka upp - Funkar det? Jag menar det att det är mycket vätska som skall bort...Någon som testat?
 
Ja, man bör hålla sig till pastasorter som inte tar upp så mycket volym, typ makaroner. Spagetti har den dåliga egenskapen att den gärna punkterar plastpåsarna den ligger i.

Men makaroner är ju ihåliga och tar jättemycket plats? Spagetti är klart utrymmessnålare. Om man vill kan man bryta spaggettin i småbitar, så blir den kompaktare
 
Men makaroner är ju ihåliga och tar jättemycket plats? Spagetti är klart utrymmessnålare. Om man vill kan man bryta spaggettin i småbitar, så blir den kompaktare

Hålen i makaroner är försumbara jämfört med Penne. Men det bästa vore kanske att köpa ett paket lasagneplattor och köra dem några varv i torktumlaren och därefter tömma ner luddfiltret i en påse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...